וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנועת Z: הסימון הצבאי הרוסי שהפך לסמל התמיכה במלחמה באוקראינה

8.3.2022 / 16:22

מאז שהאות נצפתה על טנקים וציוד צבאי רוסי באוקראינה, היא מנוצלת על ידי תומכי פוטין לקדם תעמולה פרו-מלחמתית. מאז "Z" הופיעה על שיירות כלי רכב, חולצות של חברי פרלמנט ושדרנים, ורבים עדיין תוהים מה משמעותה המקורית

בווידאו: שיירת תמיכה במלחמה באוקראינה נוסעת בכבישי מוסקבה עם דגלי רוסיה והאות Z/תיעוד ברשתות חברתיות

תומכי המלחמה של רוסיה באוקראינה אימצו לחקם את האות Z, שסומנה במברשת צבע על ציוד צבאי רוסי באוקראינה ומאז הפכה לסמל לאומני מקומי והיא מופיעה על חולצות, מכוניות וסיכות.

המשמעות המקורית של הסימון אינה ברורה וגורמים רשמיים ברוסיה לא התייחסו אליו. ייתכן שהוא נועד להתוות את הדרך לכוחות רגלים, בעוד שאחרים שיערו כי משמעות האות היא קיצור של "za pobedy" - ניצחון ברוסית - או "zapad", מערב ברוסית - כיוון הפלישה לאוקראינה. אחרים הלכו רחוק יותר, וניחשו כי האות - שכלל לא מופיעה באלפבית הקירילי - מסמלת את שם משפחתו של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שחושש שהוא המטרה מספר 1 של הקרמלין.

המערב מקווה שהסנקציות הקשות שהטיל על רוסיה יובילו למחאה עממית וללחץ על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לסיים את המלחמה, אך הרשויות מנהלות קמפיין תעמולה נרחב בערוצי הטלוויזיה וברשתות כדי להצדיק את הפלישה והקורבנות הרבים. אחרי שכלי תקשורת מערביים גדולים עזבו את רוסיה בעקבות חוק חדש האוסר על הפצת "מידע כוזב" על הצבא והגבלת הגישה לרשתות החברתיות הגדולות, לקרמלין נותר מרחב רב להשתלט על השיח.

"הסמל הזה שהומצא רק לפני כמה ימים הפך לסמל של אידיאולוגיה רוסית וזהות לאומית חדשה", הסביר החוקר קמיל גאליב, שכתב שרשור מקיף בטוויטר על השימוש בסמל "Z" בסרטוני תעמולה ועל ידי גולשים רוסים ברשתות החברתיות.

חיילים רוסים בעת נסיעה על טנק עם סימון האות Z באזור דונייצק , אוקראינה 1 במרץ, 2022. רויטרס
סימן לפלישה למערב? האות "Z" על טנק רוסי במזרח אוקראינה, בחודש שעבר/רויטרס

בהוספיס בעיר קאזאן,שבדרום-מערב רוסיה, התבקשו ילדים חולי סרטן ליצור מבנה "Z" בשלג כדי להביע את תמיכתם במלחמה. "המטופלים שלנו והצוות כולו השתתפו, כ-60 אנשים בסך הכל. אנשים התייצבו בצורת האות 'Z'", אמר ולדימיר ואווילוב, יו"ר ארגון צדקה לחולי סרטן שמנהל את המקום.

סמל ה"Z" צץ גם אצל כמה חברי פרלמנט ברוסיה, בהם מריה בוטינה, שהורשעה כסוכנת זרה בארצות הברית אחרי שניסתה לחדור לחוגים פוליטיים שמרניים בולטים לפני ואחרי הבחירות בארצות הברית ב-2016. כעת היא מייצגת את אזור קירוב בפרלמנט מטעם מפלגת השלטון רוסיה מאוחדת, והיא מפרסמת פוסטים בעד המלחמה בערוץ הטלגרם שלה.

"תמשיכו בעבודה, אחים. אנחנו אתכם, לנצח", אמרה בסרטון שהעלתה לטלגרם עם אגרוף קופץ.

ילדים בהוספיס בעיר קאזן יוצרים את האות Z לתמיכה במלחמה של רוסיה באוקראינה, מרץ 2022. www.angela-vavilova.ru, אתר רשמי
ילדים בהוספיס בעיר קאזן יוצרים את האות Z/אתר רשמי, www.angela-vavilova.ru

במקביל, כתבים המדווחים מאוקראינה עבור ערוצי הטלוויזה ברוסיה עונדים את האות "Z" על הז'קטים שלהם, ובערים המרכזיות במדינה תועדו שיירות של כלי רכב עם האות מודבקת על החלונות שלהם, כשהם צופרים ומניפים דגלי רוסיה.

באליפות העולם בהתעמלות שהתקיימה בדוחא, קטאר, האתלט הרוסי איוון קוליאק ענד את האות "Z" על דוכן המדליות, שעמד לצדו של מתחרהו האוקראיני זוכה הזהב, איליה קובטון. ובשני סרטוני תעמולה שמופצים ברשתות החברתיות, צעירים רוסים נראו עם חולצות שחורות ועם ברדסים שעליהם טבועה האות כשהם מנופפים בדגלי רוסיה וקוראים: "למען רוסיה, למען הנשיא, למען רוסיה, למען פוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully