וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: על העולם לעצור את איראן; הערכה: טהראן ניסתה לשגר לעזה ולגדה משלוחי נשק נוספים

עודכן לאחרונה: 7.3.2022 / 9:49

שר הביטחון הבהיר כי "בין אם ייחתם הסכם גרעין או לא, הוא לא יהיה סוף פסוק עבורנו". אמש הותר לפרסום כי מטוס F-35 יירט שני כלי טיס איראניים חמושים ובלתי מאוישים, שיצאו מעיראק בדרכם לרצועת עזה

בווידאו: בנט: ההסכם המתגבש עם איראן ייצור סביבה אלימה במזה"ת"/צילום: רוני כנפו

שר הביטחון בני גנץ קרא הבוקר (שני) לעולם "לעצור את התוקפנות האיראנית", ברקע פרסום הפלת המל"טים האיראניים אתמול, ובמקביל לשיחות בין איראן והמעצמות על הסכם הגרעין.

"גם היום, חשוב לחזור על האזהרה שהתוקפנות האיראנית, מאיראן ובאמצעות השלוחים האיראנים ברחבי האזור והעולם - בעיראק, בתימן, בלבנון ובמקומות נוספים, היא סכנה לשלום העולם, סכנה ליציבות האזורית וגם אתגר לישראל", כתב גנץ בפייסבוק. "ישראל, באמצעות צה"ל וארגוני הביטחון, תמשיך לפעול מול ניסיונותיה של איראן לזרוע טרור באזור ובעולם. נבלום כל ניסיון, ונגבה מחיר כואב מאיראן".

"התוקפנות האיראנית נעשית, ללא מטריה גרעינית - אם איראן תגיע לסף גרעיני, היא תהפוך למסוכנת יותר לשלום העולם, ולכן עכשיו הזמן של העולם להתגייס בכדי לעצור אותה. אנחנו כישראל, כפי שאמרתי כבר - נפעל בכל יכולותינו והאמצעים שברשותנו בכדי למנוע מאיראן להפוך לאיום קיומי", הוסיף גנץ. "בין אם ייחתם הסכם או לא - הוא לא יהיה סוף פסוק עבורנו, ולא עבור מדינות האזור והעולם שחייבות להמשיך להיאבק בתוקפנות האיראנית. מערכת הביטחון ומדינת ישראל כולה תפעל בכל האמצעים שברשותנו - מדיניים, כלכליים ואם יידרש, גם צבאיים, בכדי להבטיח את ריבונותנו וביטחון אזרחי ישראל".

בני גנץ. ראובן קסטרו
גנץ/ראובן קסטרו

במערכת הביטחון מעריכים כי לבד משני כלי הטיס הלא-מאוישים מאיראן - שאמש הותר לפרסום כי הופלו לפני כשנה בדרכם להעביר כלי נשק לחמאס - היו ניסיונות נוספים של טהראן להבריח נשק באמצעות מל"טים לגדה המערבית ולרצועת עזה.

הצנזורה אישרה לפרסום כי לפני כשנה יירט מטוס F-35 את שני כלי הטיס, שהיו חמושים באמצעי ירי. מדובר בהפלה ראשונה בעולם על ידי מטוס החמקן מסוג ה"אדיר". מערכות ההגנה זיהו אותם והקפיצו מטוסי F-35. ככל הנראה, כלי הטיס יצאו מעיראק - ויעדם היה עזה.

עוד בוואלה!

הזרוע הארוכה של טהראן: הנשק הקטלני של איראן שמציף את המזרח התיכון

לכתבה המלאה

גורמי ביטחון אמרו כי עיתוי הפרסום של הפלת המל"טים נועד בין היתר כדי להראות את המעורבות האיראנית בייצוא נשק לארגוני טרור וערעור היציבות במזרח התיכון, במקביל להתקדמות שיחות הגרעין בין איראן והמעצמות. הגורמים מתחו ביקורת על כך, וטענו כי בשם האינטרס הזה - מערכת הביטחון חשפה יכולות בפני אויביה, ואת עצם התקרית.

על פי גורמים ביטחוניים, מטוס האדיר נבחר להפיל את המל"ט לא רק בגלל היכולות החמקניות שלו, אלא בעיקר בגלל המכ"ם המתקדם שברשותו, המסוגל לעקוב אחרי מטרות רבות במקביל - גם מטרות נעות קטנות - ולזהות אותן מטווחים גדולים מאוד. בתקיפה זו, הוכיח המכ"ם - כמו גם הסנסורים הנוספים של המטוס - שהם מסוגלים לשנות את כללי המשחק במערכה שבין המלחמות. לוואלה! נודע כי בחודשים הקרובים ינחתו שלושה מטוסי אדיר חדשים בישראל מארצות הברית, ובסך הכול יהיו לצה"ל 33 מטוסי חמקן.

מטוס ״אדיר״ (F35). דובר צה"ל, אתר רשמי
נבחר למשימה בזכות מערכת המכ"ם. מטוס האדיר/אתר רשמי, דובר צה"ל

לפני כחצי שנה שר הביטחון בני גנץ חשף כי ישראל סיכלה ניסיון של איראן להעביר חומרי נפץ מסוריה לפעילי טרור בגדה המערבית. גנץ התייחס בדבריו לתקרית שהתרחשה בפברואר 2018, אז שיגרה טהראן כלי טיס בלתי מאויש משדה התעופה T4 שבסוריה, שיורט באזור בית שאן. לדבריו, המל"ט נועד להעברת TNT לפעילי טרור בגדה המערבית.

התקרית התרחשה ב-10 בפברואר 2018, אז יירט מסוק קרב את המל"ט האיראני החמוש שחדר לשטח ישראל. בתגובה, תקף חיל האוויר את האתר שממנו שוגר המל"ט, כמו גם שורת מטרות נוספות. במהלך התקיפה, באזור תדמור, נפתחה אש נ"מ לעבר כלי הטיס ומטוס F-16 החל בנטישה והתרסק בקיבוץ הרדוף שבעמק יזרעאל. שני הטייסים נפצעו בנטישה, אחד מהם באורח קל והשני באורח קשה.

משרד החוץ בטהראן הכחיש אז כי הופל מל"ט איראני וכינה זאת טענה "מגוחכת". בהודעה שנמסרה מטעם דובר המשרד, בהרם קאסמי, נאמר כי לרפובליקה האסלאמית אין נוכחות צבאית בסוריה וכי היא רק מייעצת לכוחות הממשלה, בהתאם לבקשתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully