וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדור אש שמעלה ערים בלהבות: הנשק ההרסני של רוסיה נכנס לפעולה באוקראינה

עודכן לאחרונה: 2.3.2022 / 13:05

הלחימה על אדמת אוקראינה נמשכת זה היום השביעי, והצבא הרוסי מגביר את עוצמת האש עם אמצעי לחימה קטלניים. משגר הטילים, שנראה לראשונה במלחמת אפגניסטן, מייצר שריפה אדירה המכלה מבנים וגורמת להרוגים ופצועים. כך הכוחות הרוסים מפעילים את המשגר ומסווים אותו מהאויב

בווידאו: הרוסים השתמשו במערכת הנשק בוראטינו בלחימה בחרקוב/תיעוד ברשתות חברתיות

ביומיים האחרונים הצליח הצבא הרוסי להביא אל פאתי העיר קייב וערים נוספות ברחבי אוקראינה את אחד מאמצעי הלחימה ההרסניים ביותר שלו - הבוראטינו. מדובר במשגר רב קני המובסס על גבי טנק, שעוצב במטרה לפגוע בכוח רגלים של האויב הנמצא בתוך ביצורים, בשדה פתוח ובכלי רכב בעלי שריון קל.

הבוראטינו, בעל 30 קנים לשיגור רקטות שמציתות אש, מכלה מבנים, גורם לפיצוץ אדיר וגורם להיקף עצום של פצועים. השימוש שנעשה בו בעיקר בלילות גרם לנזק עצום שתועד על ידי האזרחים. האוקראינים שיצאו למחרת הבוקר ונמלטו מאזורי הלחימה גילו חלק ממערכת הנשק בוראטינו בצדי הדרך לאחר שהצוותים נטשו אותם ונמלטו. במקרים אחרים הם הותקפו על ידי כוחות אוקראינים או שנגמר הדלק לטנק.

"מדובר בנשק מפלצתי. לא מידתי וכשהוא מכוון לעבר אזרחים הוא לא רק גורם נזק עצום והרוגים הוא בעיקר מטיל אימה", אמרו הבוקר מומחי נשק באירופה לוואלה!.

הנשק האימתני של רוסיה נכנס לפעולה באוקראינה הבוראטינו. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
שריפה של 400 מטרים. הבוראטינו/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה

בשנות השמונים התקשו הסובייטים להתמודד עם הביצורים באפגניסטן והלחימה בשטח הבנוי נגד המורדים האסלאמיים שביקשו להפיל את ממשלת אפגניסטן. אחרי יותר מעשור בלחימה בצ'צ'ניה, חזרו אותם אתגרים בעיקר בניסיונות הכיבוש של עיר הבירה גרוזני למרגלות הרי הקווקז.

בסבבים המאוחרים החליט הצבא הרוסי לחשוף את הנשק האימתני בוראטינו, שכינויו המקצועי הוא TOS-1. הכינוי ניתן לו על שם גיבור אחד הספרים הפופולריים ברוסיה "מפתח הזהב", אחד הספרים המפורסמים ברוסיה של אלכסיי ניקולאייביץ' טולסטוי.

מדובר בנשק שכולל פצצות ברזל וחומר כימי. המשגר משולב מעל טנק T-72. אחרי 40 ימי לחימה עלתה גרוזני בלהבות ולבסוף גם נכבשה. בניגוד לקרבות בסבב הלחימה בשנים 1995-1994 בסוף שנות התשעים השתמשו הרוסים בבוראטינו שקצב האש הקיצוני לאותם ימים שלו ויכולות ההרס האימתניות הכריעו את העיר ואנשיה.

היכולת ההרסנית של הבוראטינו נובעת מהמנגנון הייחודי של הנשק: באמצעות פיזור של ענן גזים נדיפים ונוזלים כימיים בשטח האויב הוא מייצר פיצוץ אדיר ושריפה על פני שטח של 200 מטרים על 40 מטרים בממוצע.

עוד בוואלה!

2,500 פגזים בדקה: המערכת הקטלנית הרוסית שמשמשת את הצבא האוקראיני

לכתבה המלאה
הנשק האימתני של רוסיה נכנס לפעולה באוקראינה הבוראטינו. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
נע בדרכי הונאה. הבוראטינו/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה

כדור האש שנוצר, מייצר ווקום לכמה שניות, שואב אליו את הסביבה, ולאחר מכן מחריב את האזור. המחסור בחמצן באותו תא שטח מייצר לחץ ולאחר מכן גם לנפגעים ולא רק נזק סביבתי. האפקט של השימוש בבוראטינו גורם להיקף עצום של נפגעים שמרביתם סובלים גם מכוויות, עיוורון, שטפי דם ריסוק עצמות ויוצר עומס על כוחות הרפואה באזור. לכן, אם הרקטה משוגרת על בניין, תעלות, ובונקרים פתוחים הוא מגדיל את אפקט ההרס מכיוון שהדלק חודר דרך החריצים ומתפשט רגע לפני הפיצוץ הגדול.

בגלל עוצמתו וחשיבותו בתורת הלחימה הרוסית הצוות שמפעיל את המערכת ואחראי על הטעינה המחודשת שלה אמור להקפיד מאוד על ההסוואה של הטנק והתמרון שלה מאזור לאזור בדרכי הונאה כדי לא להיות חשוף לטילי נ"ט של האויב.

בעשור האחרון שולבה בבוראטינו מערכת בקרת האש כוללת מד לייזר לחישוב הטווחים וחיישנים לאבחן את תמהיל החומרים בכל רקטה לפני שיגור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully