וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון קבע: משפחות ערביות יוכלו להמשיך לגור בשייח ג'ראח עבור שכירות מופחתת

עודכן לאחרונה: 1.3.2022 / 16:07

בית המשפט העליון קבע היום ברוב של שני שופטים מול אחד כי יש לאפשר למשפחות הערביות להוסיף ולהתגורר בנכסים בשייח ג'ראח בתמורה לתשלום דמי שכירות מופחתים. ארגוני הימין: "ההחלטה משרתת את ארגוני הטרור ומסייעת להם לכבוש שטחים ממדינת ישראל"

בווידאו: התחדשו העימותים בין יהודים לערבים בשייח ג'ראח/צילום: שלומי הלר

בית המשפט העליון קיבל היום (שלישי) באופן חלקי את בקשת רשות הערעור של משפחות פלסטיניות על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים כי עליהן לפנות את בתיהם שנבנו על קרקעות שהיו בבעלות יהודית לפני שנת 1948.

השופטים יצחק עמית ודפנה ברק ארז קבעו כי יש לאפשר למשפחות להוסיף ולהתגורר בנכסים בתמורה לתשלום דמי שכירות מופחתים, וזאת עד להשלמת הליכי ההסדר במקום. אחרי השלמת תהליכים אלו תוכרע באופן סופי שאלת הזכויות במקרקעין. השופט נעם סולברג היה בדעת מיעוט וסבר שיש לדחות את העתירה.

במסגרת ההליך הגישו עו"ד חוסני אבו חוסיין ועו"ד סאמי ארשיד, המייצגים את המשפחות הפלסטיניות בשייח ג'ראח, חוות דעת משפטית של ד"ר רונית לוין-שנור, מומחית בדיני מקרקעין, שקובעת כי למשפחות בשייח ג'ראח יש זכויות קנייניות מלאות בבתים שלהם, וזאת משום שהממשלה הירדנית העניקה להם את הבעלות, ואף החלה בהליך הסדר ורישום הנכסים על שם המשפחות, עד שההליך נקטע במלחמת 1967. המשפחות ויתרו על מעמדן כפליטים תמורת הבטחת הממשלה הירדנית לרשום את הבתים על שמן.

חוות דעת זו, והטענות כי הדיירים אינם נחשבים לדיירים מוגנים אלא כמחזיקים כבעלי רישיון לגור בנכסים, עומדת במרכז פסק הדין. מדובר בטענות חדשות שלא עלו בהליכים הקודמים, והשופטים נחלקו כיצד יש להתייחס אליהן.

שכונת שייח ג'ראח 4 במאי 2021. ראובן קסטרו
שכונת שייח' ג'ראח/ראובן קסטרו

השופטת ברק-ארז קבעה כי יש לראות במחזיקים כבעלי רישיון בלתי סדיר להוסיף ולהתגורר בנכסים. היא הסבירה כי מורכבותו של המקרה נובעת מכך שחוק הסדרי משפט ומינהל, שהורה על השבת זכויות בנכסים למי שהיו בעליהם לפני מלחמת העצמאות, נותר ללא מענה לגבי זכויותיהם של מי שישבו בפועל בנכסים, ואף רכשו בהם זכויות.

השופט סולברג חשב, בדעת מיעוט, כי יש לדחות את הבקשה על הסף. השופט קבע כי הסכמי השכירות שנכרתו בתקופת השלטון הירדני העניקו למחזיקים בנכסים במתחם זכויות שכירות, שהפכה עם החלת המשפט הישראלי במזרח ירושלים, לזכויות דיירות מוגנת. אולם המבקשים הפרו את חובותיהם כדיירים מוגנים בכך שלא שילמו את דמי השכירות, ולכן הורה בית המשפט על פינויים.

השופט יצחק עמית הציע פשרה בין שתי העמדות הסותרות של חבריו - הוא הצטרף לעמדה של השופט סולברג כי הדיירים הם דיירים מוגנים, אבל פתח לטענות על בירור הבעלות על הקרקע. לכן הוא הציע לאפשר למשפחות להוסיף ולהתגורר בנכסים, כנגד תשלום דמי שכירות מופחתים של 2,400 שקלים בשנה, עד להשלמת הליכי ההסדר במקום, שאז תוכרע באופן סופי שאלת הזכויות במקרקעין.

עוד בוואלה!

בית המשפט הורה לעכב את פינוי המשפחה הפלסטינית שעמדה במרכז המתיחות בשייח ג'ראח

לכתבה המלאה
מהומות בשייח' ג'ראח. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
מהומות בשכונת שייח ג'ארח/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

בתגובה לפסיקת בג''ץ אמרו יו''ר ארגון "לך ירושלים" מאור צמח, ויו''ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג כי "שוב פעם בג"ץ פסק נגד מדינת היהודים. החלטת בג"ץ לאפשר למשפחות הערביות הפולשות בשכונת 'שמעון הצדיק' להוסיף ולהתגורר בנכסים שהם שדדו, אינה רק כניעה לטרור אלא היפוך צד. ההחלטה משרתת את ארגוני הטרור ומסייעת להם לכבוש שטחים דה-פקטו ממדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully