וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממונה על מעבר הישראלים בגבולות אוקראינה: "מגיעים לפה תינוקות בהלם, אנחנו עושים הכול"

עודכן לאחרונה: 26.2.2022 / 19:16

כחלק מהיערכות החירום של משרד החוץ, בגבול אוקראינה-פולין הוצבה יחידה שמטרתה לדאוג למעבר הישראלים למקום מבטחים. ראש החפ"ק סיפר לוואלה! על המראות בגבול: "מגיעות משפחות שלמות של עקורים. במשרד קוראים לישראלים: תישאו שלטים עם הכיתוב IL

בווידאו: תיעוד: טיל רוסי פוגע בבניין רב קומה בקייב/מערכת וואלה!

משרד החוץ ממשיך היום (שבת) במאמצי חילוץ הישראלים משטחי הלחימה באוקראינה למקום מבטחים. כחלק מהפעולות, המשרד הציב חפ"ק ייעודי האחראי על מעברי הגבול בפולין. ראש החפ"ק, קובי ראש, סיפר לוואלה! על ההתמודדות עם המצב בגבול, תיאר את המראות החריגים ושיתף במבצע של היחידה בשטח אוקראינה.

"התפקיד שלנו הוא לרכז את כל נושא המעבר דרך הגבול הפולני", אמר ראש, שביומיום משמש כקונסול ישראל בגרמניה, וגויס בחירום ומשמש כעת כראש החפ"ק של משרד החוץ הישראלי לקליטת ישראלים מאוקראינה לפולין במעברים היבשתיים, ושבצוות שלו שמונה אנשי שירות החוץ.

"יש צוות ישראלי גם בצד האוקראיני", הוא מדגיש מהחפ"ק הממוקם סמוך לגבול, "אנחנו עובדים בשיטת קריאות וכן מאתרים ישראלים באופן יזום ומסייעים להם במעבר. צריך להבין שבמעבר מדיקה יש עכשיו פקק עם תור מכוניות שעל פי הערכות משתרך לאורך של 22 קילומטר. אנחנו עובדים סביב השעון, 24 שעות ביממה. היום עברו כבר כמה עשרות ישראלים. כל הזמן עוברים ואנחנו ממתינים לעוד קבוצה של סטודנטים ישראלים המונה כ-60 צעירים. אנחנו בקשר רציף איתם. אנחנו מסייעים לכל אזרח ישראלי במעבר, ומסיעים למרכז תחבורה ציבורית ומשם כל אחד לדרכו".

קובי ראש, ראש חפ״ק משרד החוץ במעברי הגבול בין אוקראינה לפולין, 26 בפברואר 2022. אתר רשמי, אתר רשמי
קובי ראש/אתר רשמי, אתר רשמי

"התמונה כאן במעברים קשה. משפחות עם ילדים, פעוטות ותינוקות. חלק עם הבעות הלם. מדובר בעקורים, זו ההגדרה, . משפחות שנעקרו באישון לילה, שאתה רואה שדחפו בתיקים מה שאפשר ואנשים שלא יודעים אם יחזרו, לאן יחזרו ומה ימצאו עם חזרתם. גם ישראלים שצריך לזכור חלקם גם משפחות מעורבות ישראלים-אוקראינים. יש משפחות שהופרדו בשל הנסיבות. אבא נשאר באוקראינה והאמא עם הילדים יוצאת. לא סיטואציה פשוטה בעת הזו עם הסכנות ועם הדאגות. זה מזכיר לנו דברים שרק קראנו עליהם ולמדנו עליהם בהיסטוריה, ועכשיו דבר כזה מתרחש מול העיניים שלנו. לראות ילדים עם הבעות פנים כאלה זה מעביר צמרמורת. אנחנו מבחינתנו מנסים להקל בכל דרך אפשרית. החל מהשיחה הטלפונית, נותנים לכל אחד הרגשה שהוא לא לבד כבר משיחת הטלפון הראשונה. נותנים הכוונה. חלקם מפוחדים ומבולבלים וצריכים את זה".

"גויסנו לזה בן לילה. אנחנו ממוקדים בתפקיד ורואים בכך שליחות שאזרחים ישראלים יועברו למקום מבטחים ומשם למשפחות, לארץ. לאן שהם רוצים. זה כבר לא מענייננו. העיקר שיוכלו להגיע למקום בטוח".

עוד בוואלה!

אחרי יומיים במקלטים - הסטודנטים הישראלים נמלטים מהתופת: "זה נעשה מסוכן"

לכתבה המלאה
מעבר הגבול קורצ'ובה-קרקובץ בין פולין לאוקראינה. ויקיפדיה, צילום מסך
מעבר גבול בין פולין לאוקראינה/צילום מסך, ויקיפדיה

"במקרה הומניטרי חריג אחד טיפלנו אתמול כשקיבלנו הודעה על תינוקת בת שלוש שבועות במצב קריטי, בתיאום הרשויות נכנסנו 12 קילומטר לתוך אוקראינה עם רכב דיפלומטי, איתרו את המשפחה והוצאנו אותם דרך הפקקים החוצה, לבית חולים בפולין. במקרה אחר היתה משפחה עם תינוק שעבר ניתוח קודם וגם אותו דאגנו להעביר לבית חולים. יש לא מעט סיפורים לא שגרתיים".

במקביל, משרד החוץ קרא לישראלים שמנסים לצאת מאוקראינה: "אנו מבקשים מכל האזרחים הישראלים שנמצאים במעברי הגבול ליציאה מאוקראינה להציג על גופם (אם הולכי רגל) או ברכבם (אם ברכב) שלט בולט עם האותיות 'IL' באופן כזה יוכלו נציגים רשמיים של ישראל לאתר את אזרחי ישראל בתורים ולסייע להם, במידת האפשר".

"המראות קשים, הפכנו את המשרדים של החברה למחנה"

"מגיעות אלי עשרות פניות מכל רחבי אוקראינה ואני מנסה לסייע לכל מי שאפשר", מספר לוואלה! גיא עמר, מייסד שותף וה-CTO של חברת ההייטק הישראלית גרופ 107 הנסחרת בבורסה של תל אביב, ושערב המלחמה העסיקה 300 איש באוקראינה, רובם ככולם אוקראינים ושעכשיו מחלץ מאות ישראלים ולא ישראלים מאוקראינה.

"הדאגה הראשונה שלי היתה להוציא את העובדים שלנו לפולין, ובזה התחלנו למרבה המזל כבר לפני כחודש. כעת אין כבר עובדים ישראלים שלנו באוקראינה, ולמעשה החברה ממשיכה לתפקד מפולין", מספר עמר, במקור מירושלים והמתגורר זה 6 שנים בלביב, "בעקבות השמועה עכשיו מגיעות אלי הפניות של אנשים שבעצם נתקעו באיזורי קרבות כמו חרקוב, דניפרו, קייב, אודסה ועוד, ומחפשים דרכים לצאת. לכל מי שמגיע ללביב אני מסייע לו לצאת החוצה עם אוטובוסים. עד היום החברה שילמה על הכל מכיסנו הפרטי. עכשיו האוטובוס הישראלי האחרון היה על חשבון השגרירות. מסייעים גם ארגונים יהודיים. לביב על הדרך לגבול אז כל הזמן מגיעים עוד ועוד אנשים בדרך לשם. את המשרדים הפכנו למחנה מעבר מאולתר, עם מקלט, אוכל, שתייה, מקום לישון עם מזרונים ושמיכות. מסייעים לי בכל זמן נתון. כ-20 אוקראינים עובדי החברה".

גיא עמר מייסד ושותף בחברת הייטק הישראלית גרופ 107. באדיבות המצולמים
גיא עמר/באדיבות המצולמים

"אלה מראות קשים. המקומיים הגברים בני 60-18 לא יכולים לצאת. רק נשים וילדים. אז רואים את הגברים שמתגייסים והאשה והילדים עולים לאוטובוסים לעבר הגבול. מה שרואים בטיקטוק רואים כאן במציאות. רואים מחזות כאלה כל הזמן".

"הכל קצת מלחיץ אבל אני מנסה להישאר שקט ומחושב כדי להמשיך ולתפקד למען החברה ולמען המשימה ולמען האנשים ולא להתחבר רגשית כי יש סיפורים קשים ומורכבים גם של ישראלים שאני לא מצליח לעזור לכולם. מקווה שלא יפנו אותי. כרגע הרבה מהעובדים שכבר בפולין עובדים כרגיל. מחמם את הלב וצריך ציין שהלקוחות שלנו מבינה ותומכת וגם כל קהילת ההייטק בישראל תומכת בנו ובעובדים".

סניף עמותת "יד עזר לחבר" בעיר לבוב שבאוקראינה, בזמן הלחימה עם רוסיה, 25 בפברואר 2022. עמותת עזר לחבר, תמונות גולשים
סניף עמותת "יד עזר לחבר" בלבוב, אתמול/תמונות גולשים, עמותת עזר לחבר

במקביל לחילוץ הישראלים אל מעבר לגבול, בשטח המדינה מתקיימות יוזמות הומניטריות אזרחיות בשטחה של אוקראינה. בין היוזמות נפתח אתמול בעיר לבוב שבמערב אוקראינה סניף של עמותת "יד עזר לחבר", בראשותו של מייסד ומנכ"ל העמותה מר שמעון סבג. זהו הסניף השני של העמותה אחרי שהוקם אחד גם בקייב.

"סניפינו בקייב ובלבוב כבר משמשים כמרכזים לוגיסטיים גדולים של מזון. יש בהלה עצומה ויש פקקים אדירים ביציאה מהעיר קייב, תושבים רבים מצאו מחסה במטרו של הבירה קייב המשמשת והפכה כעיר תחתית ולמקלט", אמר סבג. "עשרות אלפי אנשים כבר התרכזו בעיקר, בעיר לבוב הסמוכה לגבול אוקראינה - פולין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully