וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלקת נרות תחת אש: היהודים באוקראינה מקבלים את השבת בזמן המתקפה

עודכן לאחרונה: 25.2.2022 / 18:04

בזמן שאוקראינה מותקפת זה היום השני ברציפות, היהודים הגרים בה מתכנסים יחד ומציינים את היום הקדוש תחת הפצצות כבדות. ארגון הגג במדינה המאחד את 160 הקהילות ברחבי המדינה יצא בהודעה לכלל הרבנים ומנהיגי היהודים להשאר במדינה. "התפקיד שלנו הוא להרגיע ולסייע"

בווידאו: אוקראינים מקבלים את השבת תחת המתקפה הרוסית/אתר רשמי

באוקראינה נכנסת בשעה זו השבת, בעת שהיא קשה לאזרחי המדינה, וליהודים המציינים את היום הקדוש. "בגלל פוטין נשארים בבית ולא הולכים לגן", אומרת לאחר הדלקת הנרות זלדי בת ה-4, בתו של הרב משה וובר, חזן וגבאי בית הכנסת "שושנת הזהב" של הרב שמואל קמינצקי בעיר דנייפרופטרובסק. בית הכנסת נחשב לאחד מבתי הכנסת היפים באוקראינה, שנפתח בשנת 1800, והוסב לתיאטרון במהלך התקופה הסובייטית, שדיכאה ביטויים של פולחן דתי.

"פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה", ארגון הגג במדינה המאחד את 160 הקהילות ברחבי אוקראינה, יצאה בהודעה לכלל הרבנים ומנהיגי הקהילות כי הרבנים - רובם בעלי אזרחות ישראלית ואמריקנית שיכלו להימלט - יישארו בערים השונות כדי להיות עם האוכלוסייה המקומית בשעה קשה זו. מדובר בהמשך יישום ההחלטה משבוע שעבר, לפיה הרבנים לא יעזבו את המדינה.

בדיון עלה גם נושא הנשים והילדים, והוחלט פה אחד כי גם המשפחות יישארו, משום שבשעה זו עדיף להימצא בבתים ולא לנוע בכבישים, מחשש להפצצות שיגרמו חלילה לאבדות בנפש. "הרבי מליובאוויטש חינך אותנו לעזור לכל יהודי, ושספינה טובעת לא נוטשים, ואנחנו כאן כדי לעזור בכל תחום", אמרו.

קב"ט איגוד הקהילות ביקש לקרוא לציבור היהודי במדינה, שמונה 250 אלף איש, להישאר בבתים בהתאם להנחיות הרשויות המקומיות, לבקשת הנשיא וולודימיר זלנסקי ובהתאם לכך בפדרציה המליצו "שכל אחד יתפלל בביתו בשבת הקרובה".

אוקראינים מקבלים את השבת 
25.02.22. אתר רשמי
זלדי וובר בת ה-4 מדנייפרופטרובסק/אתר רשמי

יו"ר הפדרציה הרב מאיר סטמבלר אמר כי "אנחנו נשארים ומתפללים לטוב. התפקיד שלנו הוא להיות עם הקהילות, לסייע ולהרגיע עד כמה שניתן במלחמה הזו. מורגש כבר כעת מחסור במצרכים, אנשים בהיסטריה כי למרות הכל אף אחד לא האמין שאכן תהיה מתקפה כוללת על אוקראינה. אנחנו מארגנים תרופות מים ומזון - בין היתר קמח ומוצרים יבשים - שיספיקו לכמה שבועות ומחלקים אותם לניצולי שואה, קשישים, נכים ומיעוטי יכולת על מנת שיוכלו להישאר בבתיהם".

בנוסף, "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" החליטה להשקיע משאבים וכסף רב כדי לאבטח מאות בתי הכנסת והמוסדות היהודיים במדינה, על מנת למנוע ביזה והתנכלות מצד אנטישמים. "זה הזמן לקרוא למי שיכול לעזור בכך, אנחנו זקוקים לסיוע למימון ההוצאות הרבות".

רבני ומנהיגי הקהילות באוקראינה קראו ליהודי העולם "להוסיף ברוחניות - תפילה, צדקה ומעשים טובים. אנו בטוחים שכל מעשה טוב יקרב את ביאת המשיח. המערכה בין רוסיה ואוקראינה היא ללא ספק מסימני הגאולה ובקרוב נזכה לייעוד 'וכיתתו חרבותם לאיתים וחנינותיהם למזמרות'".

עוד בוואלה!

150 ק"מ בחושך, בדרכים משובשות, כשהילדים בוכים ברכב: תיעוד ממסע ההימלטות מאוקראינה

לכתבה המלאה
זלדי וובר בת ה-4 מדנייפרופטרובסק. 25 בפברואר 2022. באדיבות המצולמים
זלדי וובר בת ה-4 מדנייפרופטרובסק. 25 בפברואר 2022/באדיבות המצולמים

"מהבוקר אנחנו בדיונים על האם נקיים מניין או לא, והקהילה היתה חצוייה על זה", מספר הרב וובר בגילוי לב, "שיקולי גורמי הבטחון כבודם במקומם מונח והם פסקו שלא, אבל היהודים המקומיים אמרו 'לא מוותרים'. הם אמרו שלו היתה סכנה של טילים וקטיושות היו מוכנים להקשיב, אבל ברוך השם עדיין לא, אז שננצל את זה. שאולי זו הזדמנות אחרונה.

"יהודי אחד הזכיר שהסבא שלו בתקופה קשה, שהייתה בזמן הקומוניזם, היה צריך לנסוע בסכנה גדולה ואף לעלות על חשמלית ולנסוע לבית כנסת עם דרכון, וגם את זה עשה. יהודי אחר אמר שאם בטוח מספיק לספרי התורה והם נשארים בבית הכנסת, גם היהודים יכולים להרגיש בטוח. אז הוחלט אצלנו שאלו שגרים רחוק יעשו מניינים ובית הכנסת יישאר פתוח למי שיבוא. הרב שמואל קמינצקי, רב העיר דניפרו מטעם איגוד הקהילות היהודיות באוקראינה, אף אמר ש"יעשה כל יהודי מה שרוצה אבל אני אהיה שם".

"ההרגשה לא קלה בערב שבת זו", הוא אומר, "יש אור, והכל מתחיל לפרוח ואנחנו בחודש אדר, ודווקא בבוקר כמו הבוקר התעוררנו לקולות נפץ. ברור שיש פחד - אני לא מתחמק מלהודות בזה. מפעם לפעם יש כאלה שבוכים בסתר ויש גם כאלה שלא מחביאים את זה. לחלק יש התקפי פאניקה.

התחושות שלנו מעורבות. קבורים פה בארץ הזו 150 צדיקים ודם יהודי נשפך כאן כמים והקמנו מחדש את האימפריה הזו כאן. אני הייתי בחופשה בארץ וחזרתי לכאן למרות שהמשפחה רצתה אותי שם. חזרתי עם אמונה שלמה. מה שנותן לי את הכוח זו האמונה שלא את כל מה שאנחנו רואים אנחנו מבינים. ואנחנו בעזרת השם נראה שזה עוד יהיה לטובה ולברכה. בימים אלה אנחנו צריכים להיות פה חזקים ומובילים אז אנחנו איתנים וחזקים ואת החוסן הזה נותנים לאנשים סביבנו. ירדתי היום עם המגבעת והחליפה, ואשה אחת גוייה נגשה אלי ואמרה 'תודה רבה שאתם פה, אתם אפילו לא יודעים כמה אתם נוסכים בנו עידוד'". איש אחד ניגש אלי אמר לי 'שמענו שסיכמתם עם פוטין שהעיר מחוץ למפה'. אז אמרתי לו שהלוואי והיה סיכום כזה אבל זה מראה שהנוכחות שלנו כאן איתם חשובה מאד גם לגויים.

"אולי לא התכוננו מספיק בזמן", הוא מוסיף, "אבל ל-40,000 זקנים מרותקי מיטה באוקראינה, מהם הרבה ניצולי שואה, אנחנו עכשיו שולחים אוכל הביתה. הכנו להם סלי מזון עשירים. הכינו את 'בית מנורה', המרכז שלנו אותו הפכנו למקלט. את המרתפים ציידנו בשקי חול, הבאנו מזרונים וכסאות לקומה שלמה של 2,500 מ"ר. מי שיגיע יוכל לשהות שם. גם הגויים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully