וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושלם פינוי השגרירות באוקראינה, ישראל מסרה לרוסיה את מיקום הנציגות הזמנית מחשש שתיפגע

עודכן לאחרונה: 22.2.2022 / 14:27

מאחורי הקלעים של הדרמה הלילית: בעקבות נאום פוטין הקדים לפיד את פינוי השגרירות בקייב. כ-40 ישראלים עזבו בחשאי בלילה בכמה שיירות נפרדות. מסמכים מסווגים הושמדו וציוד רגיש הוצא. משרד החוץ עדכן את אוקראינה ורוסיה מראש על הפינוי והדגיש את דאגתו לשלום הדיפלומטים

בווידאו: שר החוץ, יאיר לפיד מתייחס בריאיון לוואלה! למתיחות רוסיה-אוקראינה/מערכת וואלה!

ביום שני אחר הצהריים, שעה לפני שפורסמה ההודעה על כך בתקשורת, ביצע ראש אגף אירו-אסיה במשרד החוץ גרי קורן שתי שיחות טלפון. הראשונה הייתה לבכיר בממשלת אוקראינה. "אנחנו מודיעים עוד מעט על פינוי השגרירות שלנו בקייב", אמר לו קורן. הבכיר האוקראיני לא אהב לשמוע את הדברים.

השיחה השנייה של קורן הייתה לבכיר במשרד החוץ הרוסי. הוא עדכן גם אותו על פינוי השגרירות ועל המעבר לנציגות דיפלומטית זמנית בעיר לבוב שבמערב אוקראינה, סמוך לגבול הפולני. בכיר במשרד החוץ אמר כי נוכח החשש מהתקפה גם על לבוב כחלק מפלישה רוסית, קורן עדכן את הרוסים על מיקום הנציגות החדשה והדגיש את הדאגה לשלומם של הדיפלומטים הישראלים.

דובר משרד החוץ ליאור חייט אישר שקורן עדכן את הרוסים על פינוי השגרירות בקייב אבל סירב להתייחס לשאר הפרטים.

שגרירות ישראל בקייב. GettyImages
הפינוי הוקדם. שגרירות ישראל בקייב/GettyImages

הדיון שהתקיים במשרד החוץ זמן קצר קודם לכן היה תכליתי מאוד. שר החוץ לפיד עלה לשיחת הזום מהכנסת. הוא החל לתחקר את אנשי משרד החוץ ובמיוחד את אנשי הביטחון על מסלול הנסיעה מקייב ללבוב ועל התגובות של אוקראינה ורוסיה למהלך של פינוי השגרירות.

אנשי המרכז למחקר מדיני - אגף המודיעין של משרד החוץ, אמרו בדיון כי כל המדדים שנקבעו בדיונים קודמים כקווים אדומים שיצדיקו פינוי של השגרירות נחצו. המהלכים של פוטין ביום שני בבוקר רק חיזקו את ההערכה הזו. "כל המדדים היו אדומים", אמר בכיר במשרד החוץ.

שגריר ישראל בקייב מיכאל ברודסקי אמר ללפיד כי למרות הסימנים להסלמה מצד רוסיה הוא מרגיש מספיק בטוח ומוכן להישאר זמן נוסף בקייב. בכיר במשרד החוץ ציין כי שר החוץ לפיד דחה את ההצעה של ברודסקי. "אני מבין אותך וכל הכבוד שאתה רוצה להישאר אבל קבענו קריטריונים לפינוי ואנחנו צריכים לעמוד בהם", הוא אמר.

עוד בוואלה!

ברקע החשש מפלישה רוסית: ישראל תפנה את השגרירות מקייב

לכתבה המלאה
יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 27 בדצמבר 2021. ערוץ כנסת, צילום מסך
"קבענו קריטריונים לפינוי ואנחנו צריכים לעמוד בהם", שר החוץ לפיד/צילום מסך, ערוץ כנסת

ההכנות לפינוי אפשרי של השגרירות החלו כבר לפני כמה ימים. חומרים מסווגים הושמדו וציוד רגיש הועבר מקייב למקומות אחרים. ההנחיה של לפיד ושל מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז כבר לפני כמה ימים היה להיות במוכנות להתפנות בהתראה של שעה.

אנשי הביטחון של משרד החוץ ביקשו כי פינוי השגרירות לא יתבצע בלילה. בסיום הדיון אתמול החליט לפיד כי השגריר ברודסקי ושאר הדיפלומטים יתפנו ביום שלישי עם אור ראשון ויצאו בשיירה ללבוב. אלא שכמה שעות לאחר מכן נאם פוטין והודיע על הכרה בעצמאות המחוזות המורדים באקראינה.

מהרגע הזה השתנו החישובים במשרד החוץ. ההערכה הייתה שהלחימה עלולה להתחיל בכל רגע ותהליך הפינוי הואץ. בשעה 22:00 אמש החליטו לפיד ואושפיז להקדים את הפינוי בחמש שעות ובחצות עזבו השגריר הישראלי וצוותו את קייב בשיירה בדרך ללבוב.

נציגות ישראל החדשה בלבוב, אוקראינה. משרד החוץ, אתר רשמי
יצאו בשיירה ללבוב. נציגות ישראל החדשה באוקראינה בלבוב/אתר רשמי, משרד החוץ

לפיד עקב אחרי מבצע הפינוי עד השעה חמש לפנות בוקר. בסך הכול עזבו את קייב במהלך הלילה כ-40 דיפלומטים ושליחים ישראלים. הם עזבו בכמה שיירות שנסעו במסלולים נפרדים ועשו את הנסיעה שנמשכת כשמונה שעות. אחרוני המפונים הגיע ללבוב היום בצהריים.

לאחר הגעת צוות השגרירות ללבוב, שוחח לפיד עם השגריר באוקראינה מיכאל ברודסקי. על פי הודעת משרד החוץ, "השר הדגיש כי בראש סדר העדיפויות של מדינת ישראל עומדים השמירה על חייהם של שליחי המדינה ושל אזרחי ישראל הנמצאים באוקראינה וכן לקהילה היהודית הגדולה במדינה". משרד החוץ קרא פעם נוספת לכל הישראלים שנמצאים במדינה לעזוב מיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully