וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקק יקר: כך מפגן הכוח של ההסתדרות בנמלים פוגע לנו בכיס

עודכן לאחרונה: 21.2.2022 / 17:03

דיון שנערך בוועדת הכלכלה שופך מעט אור על גורם נוסף ליוקר המחיה - השיבושים בפריקת האוניות שמובילים גם לעיכובים בשרשרת האספקה. זאת כיוון שההסתדרות מוחה על פתיחת נמלים עליהם לא תהיה לה שליטה, ומתנה את זירוז העבודה בקבלת רציף נוסף לידיה. קארה: "אתם כמו אויב"

בווידיאו: הכירו את נמל המפרץ החדש בחיפה/עריכה: גלעד מן מנהיים, בימוי: שיר שינקמן

במשך קצת יותר משעתיים ישבו חברי הכנסת מסיעות הבית השונות בדיון בוועדת הכלכלה שנוהל על ידי היו"ר החליפי ח"כ רון כץ. כותרתו הייתה השתלטות ההסתדרות על נמלי הים, המובילה להחרפה של יוקר המחיה ולשיבושים כבדים בשרשרת האספקה. מטרת הדיון הייתה לנסות לבדוק מדוע ישנם עיכובים בפריקת סחורות בנמלי הים - דבר אשר מוביל להתייקרות מחירים ולהכבדה על הכיס של כולנו, שהכסף בו גם ככה הולך ואוזל.

עיקר המחלוקת בין חברי הכנסת, ההסתדרות, ומנכ"ל נמל אשדוד נגעה בשאלה האם ההסתדרות תסכים לא להשבית את הנמל אם יפתחו רציפים נוספים בנמלים לפריקת סחורות. הדיון כצפוי לא הגיע למסקנה חד-משמעית אך היה בו כדי לשפוך אור על יחסי העבודה בישראל ועל השאלה עד כמה נבחרי הציבור שלנו מסוגלים לפתור בעיות קשות.

האוניה MSC Paris, אוניה ראשונה המגיעה לישראל עם מטען יבוא מהאמירות, נכנסה לנמל חיפה, 12 באוקטובר 2020. גיאודרונס, אתר רשמי
"רוצים למצוא פתרון לפקק הזה". אוניית מטען על רקע נמל חיפה/אתר רשמי, גיאודרונס

הדיון התחיל עם החלפת מהלומות בין סגן השר במשרד רה"מ אביר קארה לבין אבי אדרי, ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות העובדים הכללית החדשה. קארה אף קרא רמז שההסתדרות פוגעת במדינה "כמו אויב". על כך השיב אדרי לקארה ברמז לתביעת דיבה: "תסיר את החסינות".

מנכ"ל חברת נמלי ישראל יצחק בלומנטל היה יותר ענייני, והסביר את הבעיה. "המצב הוא שלפחות בנמלים הממשלתיים יש אוניות שעומדות ברציפים ולא פורקים אותן", אמר. "בחיפה יש שבע אוניות שעומדות ברציף ומקבלות יד אחת ביממה. פורקים בשעה 6:30 בבוקר עד 14.30, ובצהרים ובשאר בזמן היא עומדת ברציף ולא פורקים אותה. יש אוניות שעומדות ימים שלמים והיו יכולות לצאת החוצה בפרקי זמן קצרים יותר. ברגע שפעולה שצריכה לקחת דקה לוקחת חמש דקות - התור מתארך, וזה מה שאנחנו רואים. אנחנו לפני פסח ופורים, ובקרוב יגיעו אוניות שיביאו מוצרים לחגים וליום העצמאות. אם לא נטפל עכשיו בבעיה אנחנו נמצא עצמנו בבעיה קשה לקראת הפסח ובמחסור במוצרים".

אבי אדרי, ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות העובדים הכללית החדשה. דוברות הכנסת, דני שם טוב, דוברות הכנסת
"תבדקו מה אומרים ההסכמים". אדרי/דוברות הכנסת, דוברות הכנסת, דני שם טוב
אביר קארה בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
תקף את ההסתדרות. קארה/ראובן קסטרו

הפיל שבחדר

לקראת סוף הישיבה החלו סוף סוף לצוף הבעיות האמיתיות, כשמנכ"ל נמל אשדוד שיקו זאנה אמר כי "יש פקקים ואחריות הנמלים לטפל בהם. אנחנו לא מתנערים, אנחנו עובדים 24 שעות ושישה ימים בשבוע כדי להפחית את התור. מתחילת הקורונה הצלחנו חלקית לקצר אותו, ועדיין יש תור תפעולי".

ואז זאנה הגיע לעניין: "צריך לשאול למה הנמלים החדשים לא נפתחו, אשמח אם נקבל על זה תשובה". בשלב הזה סגן השר קארה המשיך עם הקו הלוחמני נגד ההסתדרות. "האם ההסתדרות תתנגד להפעלת רציפים (באופן פרטי בלי שהעובדים מאוגדים תחת ההסתדרות, ב"א) באשדוד ובחיפה. כן או לא?", שאל. אדרי שוב לא נשאר חייב: "אין כן או לא, אני לא עובד אצלך. תבדוק מה אומרים ההסכמים. המדינה צריכה להעביר את רציף כרמל ב' לנמל חיפה - כשיעשו את ההסכם אין בעיה". קארה השיב: "זה הפיל בחדר, זו הבעיה".

קארה בהחלט דייק, ותשובתו של אדרי רק המחישה את העניין. בהסתדרות לא מוכנים שהמדינה תפתח את הרציפים החדשים בנמלי אשדוד וחיפה שיופעלו על ידי חברות פרטיות בלי "הפיצוי" שההסתדרות תקבל - הפעלת רציף נמל כרמל ב' בחיפה, שאינו בנוי עדיין". "מה שההסכם אומר זה שאנחנו (העובדים שמאוגדים תחת ההסתדרות, ב"א) מקבלים את נמל כרמל ב' להפעלה", אמר אדרי.

משאית יוצאת עם סחורה מנמל חיפה. ShutterStock
ההסתדרות מתעקשת על הפיצוי בשל פתיחת הנמלים העצמאיים. משאיות סחורה בנמל חיפה/ShutterStock

ח"כ רון כץ ניסה להתערב. "אנחנו רוצים למצוא פתרון לפקק הזה", אמר. "לכן, כששואלים שאלה פשוטה, אל תלך להסכמים. אנחנו מכירים אותם. אתה יכול לומר שתתגייס לפתור את הבעיה". אולם אדרי המשיך להתבצר. "אתגייס תוך כדי כיבוד ההסכם שאומר שכרמל ב' עובר לנמל חיפה. לא להחליש את הנמלים הקיימים".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב. "זה ייקח שנים לבנות את כרמל ב', נחכה עד שייבנה?". אדרי השיב: "יש הסכם". סמוטריץ ענה: "אל תשחק איתנו. ההסכם לא צפה מצב כזה, מציאות כמו של עכשיו". על כך אמר אדרי: "אני לא יודע מה זה אומר, יש הסכם. תתחייב שאתה לא פוגע באיתנות הפיננסית של נמל חיפה. אתה רוצה לרמוס הסכמים שעבדנו עליהם 10 שנים".

היו"ר כץ סיכם את הישיבה בכמה בקשות. "לא ננוח עד שנמצא פתרון. הוועדה סבורה שיש השפעה ישירה של העומס בנמלי ישראל על יוקר המחיה, ובשל כך זה מחייב התייחסות מהירה ונחושה של שרת התחבורה, שר האוצר ושרת הכלכלה. הוועדה קוראת לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים ולשר האוצר להגדיל את כתב ההסמכה ולאפשר לחברת מספנות ישראל לפרוק היקף נרחב יותר אוניות מטען כללי. הוועדה קוראת לשרת התחבורה ובטיחות בדרכים ולחברת נמלי ישראל לאשר לנמל הצפון לתפעל את הרציפים 7 ו-8 לפריקת אוניות מטען כללי; לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים ולהסתדרות להגיע בהקדם להסכם שיאפשר להגדיל את היקף העובדים הזמניים בנמלי אשדוד וחיפה; וממשרד התחבורה לדווח לה בכתב בתוך חודש באילו צעדים נקטה ובאילו צעדים בכוונתה לנקוט כדי להפחית את התור התפעולי בנמלי ישראל. לאחר קבלת הדיווח של שרת התחבורה הוועדה תקיים ישיבת מעקב בהשתתפותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully