וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסגר התיק נגד השוטרים שהיו חשודים במעורבות במות הסטודנט הערבי שנקלע לקרב יריות

עודכן לאחרונה: 20.2.2022 / 21:01

מח"ש החליטה לסגור את התיק לאחר שנמצא כי הירי ממנו נפגע אחמד חיג'אזי בטמרה לפני כשנה לא בוצע ע"י השוטרים. בחברה הערבית זעמו: "התנהלות מח"ש מביאה להמשך תופעת ההוצאה להורג של אזרחים ערבים ע"י המשטרה". אחיו של חיג'אזי: "במגזר שלנו ידה של המשטרה קלה על ההדק"

אחיו של ההרוג בטמרה: "אנחנו חיים במגזר תחת אש"/צילום: שלומי גבאי

מח"ש החליטה היום (ראשון) לסגור את תיק החקירה נגד השוטרים החשודים במעורבות במותו של אחמד חיג'אזי, שנהרג מירי, לאחר שנקלע לקרב יריות בין המשטרה לרעולי פנים בטמרה לפני כשנה. במקביל הוחלט להעביר את ממצאי החקירה ממח"ש למשטרה ולפקד מחוז הצפון, לצורך הפקת לקחים.

האירוע החל במארב שביצעו השוטרים בעיר טמרה שבגליל, שם ביצעו השוטרים מארב סמוך לבית מגורים, וזאת כדי לאתר חוליית ירי שפעלה בו. למקום הגיעו שלושה רעולי פנים, שהחלו לירות לעבר המשטרה, על אף הזדהות השוטרים, שהגיבו בירי.

אחד מרעולי הפנים נפגע מהירי והתמוטט, והשני, שהיה חמוש באקדח, נמלט במעלה הכביש. רעול הפנים השלישי נמלט אל תוך סמטה בה התגוררו הסטודנט אחמד חיג'אזי והרופא מחמוד ערמוש. מעט לאחר מכן נפתחה אש לעבר השוטרים מכיוון זה, ובתגובה ירה אחד השוטרים למקור הירי. למשמע קולות הירי, יצאו חיג'אזי והרופא ערמוש מביתם, ונפגעו ממנו. בהמשך נקבע מותו של חיג'אזי מפצעיו.

זירת חילופי האש בטמרה 2 פברואר 2021. דוברות משטרת ישראל
זירת חילופי האש בטמרה, לפני כשנה/דוברות משטרת ישראל

בעקבות האירוע נפתחה חקירה במח"ש, במסגרתה נחקרו השוטרים המעורבים באזהרה. לאחר בחינת הממצאים והראיות שנאספו, בהם התרמילים שנמצאו במקום, גרסתם של עדי הראייה ומיקום הפציעה של חיג'אזי, נמצא כי סביר יותר שפגיעתם של השניים אירעה כתוצאה מהירי של רעול הפנים ששהה בסמטה.

עוד עלה מהחקירה כי השוטרים, כמו גם האזרחים שהתגוררו במקום, היו נתונים בסכנת חיים מוחשית ומידית. לכן, נקבע כי הירי אותו ביצעו השוטרים לעבר רעולי הפנים, נעשה במטרה "להגן על עצמם ועל הסובבים אותם, בסיטואציה המסוכנת שבה היו נתונים, עמד בתנאי ההגנה העצמית והיה נדרש בנסיבות העניין".

עוד בוואלה!

היום הראשון להתמחות הסתיים במוות: שלב אחר שלב בחילופי האש בטמרה

לכתבה המלאה
הלוויית המחאה בעקבות מותו של אחמד חיג'אזי, סטודנט לסיעוד בן 22 שנהרג מירי שוטרים שניהלו חילופי אש עם עבריינים בטמרה. 2 בפברואר 2021. אלי אשכנזי, אתר רשמי
הלוויית המחאה בעקבות מותו של חיג'אזי, לפני כשנה/אתר רשמי, אלי אשכנזי

"קראו לנו לפגישה, דיברו באופן מכובד, אמרו לנו שלצערם התרחש האירוע וסיפרו לנו את מה שאנחנו יודעים כבר מזה שנה", אמר לוואלה! מנהל הסופרמרקט המשפחתי, ג'בר חיג'אזי, אחיו של אחמד, "הם אמרו שהשוטרים שהיו בזירה נאלצו להשתמש בנשק. השאלה הגדולה היא למה המשטרה צריכה לארוב לאנשים ולעשות אחריהם מרדף בין הבתים בשכונה צפופה - זו שאלה שלא קיבלה תשובה".

"הם אמרו 'אנחנו נלמד, נסיק מסקנות ונפיק לקחים'", המשיך. "אין להם ואין לנו ואין לאף אחד תשובה לשאלה מי הרג את אחמד. המשטרה אומרת שרוב הסיכויים שהאנשים הרעים עם הנשק הלא-חוקי הם מי שהרגו את אחמד אבל הם לא נתנו תשובה סופית כי בגוף של אחמד לא היו קליעים".

"אנחנו כמשפחה אומרים שהאחריות היא על המשטרה. שאלתי את המשטרה למה 'הגעתם לפעילות האכיפה הזו?' והם אמרו כי היה להם מודיעין שאנשים חמושים באים לסחוט בנאדם. שאלתי אותם למה לא היו צלפים על הגגות. למה שני שוטרים על שלושה חמושים. אולי היו הורגים שוטר שמופקד על בטחון העיר שלנו. לכל השאלות הגדולות הם ענו שזו הייתה החלטה מבצעית".

זירת חילופי האש בטמרה. שלומי גבאי
זירת הירי בטמרה, שנה שעברה/שלומי גבאי

"במגזר שלנו ידה של המשטרה קלה על ההדק", האשים חיג'אזי. "אני תמיד אומר: אני לא בא לשפוט מי צודק או מי אשם. אני אומר את זה לתקשורת כמו שאמרתי את זה היום למח"ש, ואני אומר את זה לכל אחד באופן אישי: כשבמגזר הערבי יש נשק בלתי חוקי ויש אנשים שעושים מזה כסף, ביום שחור, הנשק הזה יתהפך ויופנה גם לצד השני, גם לעבר היהודים. כל אחד רואה את זה. בחודשים האחרונים המשטרה לא יכולה כבר להתמודד מולם. האנשים הרעים האלה שמסתובבים בכפרים הם יורים והם גדלים לגודל שהמשטרה לא יכולה יותר לאכוף אותם.

"אנחנו אנשים נורמטיביים. אנשים שרוצים לחיות. אחמד הוא אבידה למדינת ישראל. אחמד הלך, זכרונו לברכה. אבל אני רוצה שיבינו את המסר, הסרטן של האלימות במגזר לא יישאר במגזר. הם גדלים וגדלים והם מתחילים לעשות רע לכולם".

הלוויתו של אחמד חיג'אזי שנורה למוות בטמרה, 2 בפברואר 2021. שריה דיאמנט, פלאש 90
הלוויתו של חיג'אזי בשנה שעברה/פלאש 90, שריה דיאמנט

בתגובה להחלטה לסגור את התיק, מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערביים בישראל, האשים את מח"ש באחריות להרג אזרחים ערבים בידי שוטרים, כשלטענתו במח"ש סגרו 46 אירועים מעין אלה. "המחדלים של המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים מביאים להמשך תופעת ההוצאה להורג של אזרחים ערבים בידי שוטרים", נמסר מהמרכז.

"ההחלטה היום מתווספת ל-46 החלטות קודמות שלא להגיש כתבי אישום נגד שוטרים, שירו והרגו אזרחים ערבים בנסיבות שונות. גם הפעם מדובר בחקירה חובבנית, שלא הכריעה בשאלה מאקדחו של מי נורה חגאזי. גם באירועים אחרים מח"ש התחמקו מהעמדה לדין ובוגדים בייעודם למנוע אלימות משטרתית כלפי אזרחים".

"באירוע נוסף בו נורה למוות במאי שנה שעברה הנער אחמד כיואן בכניסה לעיר אום אל פחם, החקירה עדיין לא סוכמה ולא הוגש כתב אישום נגד השוטר שירה בו", הוסיפו בארגון, "המרכז קורא לחקור את התנהלות מח"ש שהוקמה כדי להתמודד עם אלימות שוטרים ונכשלה במשימתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully