וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת קנדה הפעילה סמכויות חירום כדי לפזר את ההפגנות: "המדינה בסכנה"

עודכן לאחרונה: 15.2.2022 / 14:57

טרודו, שאביו היה הראשון שהפעיל את חוקי החירום בשנות ה-70, הורה לפעול נגד מתנגדי החיסונים והגבלות הקורונה המשתקים את אוטווה בשבועיים האחרונים, אך שלל שימוש בצבא. המפגינים, שחוסמים גם מעברי גבול עם ארה"ב, לא מתייאשים: "רוצים דבר אחד בלבד"

בווידאו: טרודו תוקף את מחאת נהגי המשאיות בגבולות קנדה/צילום: רויטרס

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הפעיל אמש (שני) סמכויות חירום כדי לפזר את ההפגנות של מתנגדי מדיניות הקורונה שלו, המשתקות את הבירה אוטווה בשבועיים האחרונים וכמה מעברי גבול עם ארצות הברית. "המצור הזה הוא לא חוקי, ואם אתם משתתפים בו, הגיע הזמן לחזור הביתה", הכריז טרודו, שספג ביקורת רבה על התנהלותו במשבר.

חוק מצב החירום מעניק לממשלה הפדרלית סמכויות נרחבות, אך טרודו שלל את השימוש בצבא לצורך השבת הסדר. במקום זאת, הממשלה מאיימת להשבית את משאיות הנהגים כדי לאפשר את קיומם של השירותים החיוניים, להקפיא את חשבונות הבנק של הנהגים ולהשעות את הביטוח לכלי הרכב שלהם.

"תראו בכך אזהרה", אמרה סגניתו של טרודו, קריסטיה פרילנד. "שלחו את המשאיות שלכם הביתה". פרילנד, שהיא גם שרת האוצר, אמרה כי הממשלה מרחיבה גם את התקנות למאבק בהלבנת הון נגד אתרים למימון המונים התומכים בהפגנות הלא חוקיות.

המחאה החלה בתור "שיירת החירות" נגד חובת חיסוני הקורונה לנהגי משאיות החוצים את הגבול לארצות הברית, אך היא התרחבה לתנועת התנגדות למדיניות הממשלה הליברלית. אחת ממארגני המחאה הבטיחה להמשיך בה.

"אין איומים שיפחידו אותנו, אנחנו לא ניכנע ללחץ", אמרה תמרה ליץ'. קדלין ואלקה, נהג משאית ממונטריאול שמפגין כבר במשך יותר משבועיים, אמר כי הוא יזוז רק בכוח. "אנחנו רוצים דבר אחד בלבד - להפסיק עם הסגר הזה ועם ההגבלות האלו".

מחאת נהגי המשאיות על הגבלות חיסוני הקורונה, אונטריו, קנדה, 6 בפברואר 2022. רויטרס
הפגנת נהגי משאיות נגד מגבלות הקורונה באוטווה/רויטרס

טרודו, שמתמודד עם המשבר הגדול ביותר בכהונתו, לא ציין מתי הממשלה תחל בפעולה נגד המפגינים, אבל הבטיח שצעדי החירום יהיו מוגבלים בזמן, במקום ופרופורציונליים ל"איומים" שנגדם הם הופעלו. טרודו קיים מפגש וירטואלי עם ראשי הפרובינציות של קנדה לפני ההכרזה על הפעלת חוק החירום, שיושם בקנדה בתקופות שלום רק פעם אחת בעבר - על ידיו אביו, פייר טרודו, נגד בדלנים בקוויבק ב-1970.

דאג פורד, ראש הממשלה השמרני של אונטריו - הפרובינציה המאוכלסת ביותר בקנדה - הביע תמיכה בצעדי החירום של טרודו. "אנחנו זקוקים לחוק וסדר, המדינה שלנו נמצאת עכשיו בסכנה". עם זאת, מנהיגי פרובינציות אחרות הזהירו את ראש הממשלה כי הצעד הזה עלול רק להחריף את המצב המסוכן ממילא.

חלק מהשמרנים בקנדה הפצירו בטרודו לבטל את ההגבלות, ובכך לסיים את המשבר. רבות מההגבלות בקנדה, כמו עטיית מסיכות והצגת תעודות חיסונים בכניסה למסעדות ולתיאטראות, כבר לא נאכפות ממילא לאור דעיכת גל האומיקרון. פורד, ראש ממשלת אונטריו, שתומך בטרודו, הכריז בעצמו כי החל מ-1 במרץ יבוטלו ההגבלות. לטענתו, אין קשר בין ההפגנות להקלות.

עוד בוואלה!

אחרי 10 ימים: מצב חירום בבירת קנדה בשל הפגנות מתנגדי החיסונים

לכתבה המלאה

אתמול נפתח מחדש מעבר הגבול המרכזי בין קנדה לארצות הברית אחרי יותר משבוע של הפגנות. המשטרה עצרה בין 25 ל-30 מפגינים בווינדזור, אונטריו, וגררה כמה כלי רכב בסמוך ל"גשר השגריר", המחבר את העיר - ומפעלי רכבים רבים קנדה - אל דטרויט שמעבר לגבול. סגירת הגשר, שדרכו עובר כרבע מכלל הסחורה בין קנדה לארצות הברית, גרמה לשיבושים בכלכלת שתי השכנות.

השבתת מעבר גבול זה ומעברים אחרים האטה את תפוקת מפעלי הרכב, בעיצומה של בעיית אספקה עולמית שנוצרה בעקבות מגיפת הקורונה. "המשבר הכלכלי הלאומי שלנו ב'גשר השגריר' הגיע היום לסיומו", אמר ראש עיריית ווינדזור, דרו דילקנס, אתמול בערב.

במעבר גבול אחר עם ארצות הברית בקוטוס, אלברטה, המשטרה עצרה 11 אנשים שחסמו את המעבר בעקבות מידע על מצבור נשק ותחמושת. המשטרה אמרה כי קבוצה קטנה בשורות המפגינים הביעה "נכונות להשתמש בכוח נגד המשטרה אם יהיו ניסיונות כלשהם להפריע למצור".

המפגינים זכו לתמיכת פעילי ימין קיצוני ואזרחים חמושים בקנדה, וכן לעידוד של השמרנים בארצות הברית, כולל מצדו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, וכן לתרומות של מיליוני דולרים מגורמים אמריקניים. המפגינים בקנדה נתנו השראה לצאתן של שיירות דומות בצרפת, בניו זילנד ובהולנד. בארצות הברית אמרו כי ייתכן שמתארגנות שיירות דומות במדינה.

האקרים שפרצו לאחד מאתרי המימון ההמוניים, GiveSendGo.com, פרסמו ברשת קובץ שסכם קרוב ל-93 אלף תרומות שאספו 8.4 מיליון דולר עד יום חמישי, לפני נתוני סוכנות הידיעות אי-פי. כ-40% מהסכום הגיע ארצות הברית, בעוד שקצת יותר מחצי מקורו בקנדה. אף שההגבלות בקנדה היו הדוקות בהרבה מאלו שבארצות הברית, רוב הקנדים תמכו בהן ורוב מכריע של הקנדים מחוסן נגד קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully