וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 10 ימים: מצב חירום בבירת קנדה בשל הפגנות מתנגדי החיסונים

עודכן לאחרונה: 7.2.2022 / 11:52

אוטווה משותקת על ידי אנשי "שיירת החירות", המוחים על המדיניות של טרודו ודורשים את ביטול חובת החיסונים לנהגי משאיות. הממשלה מסרבת לוותר, והמשטרה אמרה כי התנועה נשענת בחלקה על תרומות מארה"ב

מחאת נהגי המשאיות על הגבלות חיסוני הקורונה, אונטריו, קנדה, 6 בפברואר 2022. רויטרס
חלק מהמפגינים הניפו דגלים נאציים. שוטרים לצד טרקטורים באוטווה, אתמול/רויטרס

ראש עיריית אוטווה, בירת קנדה, הכריז הלילה (שני) על מצב חירום בעקבות שיתוקה חסר התקדים של העיר בעשרת הימים האחרונים על ידי נהגי משאיות המפגינים נגד מדיניות הקורונה של הממשלה של ג'סטין טרודו.

ראש העיר, ג'ים ווטסון, מסר בהצהרה כי ההכרזה "משקפת את הסכנה והאיום החמור על ביטחונם ובטיחותם של התושבים שמציבות ההפגנות המתמשכות ומדגישה את הצורך בתמיכה של אזורי שיפוט ורמות ממשל אחרים". ווטסון, שהתלונן מוקדם יותר אתמול כי יש יותר מפגינים משוטרים הם אלו השולטים במצב, לא מסר פרטים על האמצעים שהוא עשוי להשתמש בהם.

"שיירת החירות", כפי שכינו אותה המפגינים, החלה כתנועה נגד דרישת הרשויות מנהגי משאיות החוצים את הגבול לארצות הברית להתחסן נגד נגיף הקורונה. בחלוף הימים, היא הפכה לנושאת דגל המחאה נגד מדיניות הבריאות של ראש הממשלה ג'סטין טרודו. מארגני השיירה אמרו אתמול שהם יימנעו מלצפור במשאיות שלהם למשך ארבע שעות "כמחווה של רצון טוב".

על רקע זעם התושבים על היעדר תגובת הרשויות, משטרת אוטווה העבירה חלק מהמפגינים והציבה מחסומים חדשים אתמול, ואמרה שהשוטרים אוספים מידע וראיות אחרות שישמשו להעמדתם לדין של חלק מהמגפינים. המשטרה גם הודיעה שהיא תפעל נגד מי שינסה להביא מכלים לתדלוק מאות המשאיות הגדולות החוסמות את רוב הכבישים במרכז העיר.

המפגינים שיתקו את מרכז אוטווה בתשעת הימים האחרונים, וחלקם נופפו בדגלי קונפדרציה או נאצים ואמרו שהם רוצים לפזר את ממשלת קנדה. מארגני השיירות הזהירו שהם לא יתפנו עד שתסתיים חובת החיסונים. השר לביטחון הציבור של קנדה, מרקו מנדיצ'ינו, אמר אתמול כי הממשלה לא תוותר בסוגיית החיסונים, שהייתה אחת מהבטחות הבחירות של המפלגה הליברלית שזכתה בבחירות בשנה שעברה.

מחאת נהגי המשאיות על הגבלות חיסוני הקורונה, אונטריו, קנדה, 6 בפברואר 2022. רויטרס
תנועת המחאה זוכה לתמיכה של טראמפ ושמרנים בארה"ב. מפגין בבירת קנדה/רויטרס

המשטרה אמרה כי המצור המאורגן היטב על בירת קנדה נשען בחלקו על מימון מצד תומכים בארצות הברית. פלטפורמת GoFundMe הסירה את עמוד התרומות של השיירה, ועוררה את כעסם של כמה מחוקקים רפובליקנים בארצות הברית שהתחייבו לחקור את ההחלטה שלה. בין התומכים במפגינים נמצאים נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ומנכ"ל טסלה אילון מאסק. המשטרה בקנדה אמרה שארבעה מפגינים נאשמים בפשעי שנאה ושהיא חוקרת איומים על אישי ציבור יחד עם הבולשת הפדרלית של ארצות הברית.

טרודו, שנמצא בבידוד לאחר שאובחן חיובי לקורונה בשבוע שעבר, שלל שימוש בצבא לפיזור המפגינים. בשל חשש ביטחוני, טרודו ומשפחתו עזבו את ביתם שבמרכז העיר בסוף השבוע שעבר ומיקומו הנוכחי לא ידוע. ראש הממשלה אמר שהשיירה מייצגת "מיעוט קטן בשוליים" ושהממשלה לא תירתע מהם. כ-90% מנהגי המשאיות החוצים את גבולות קנדה וכמעט 79% מהאוכלוסייה קיבלו לפחות שתי מנות חיסון.

חבר בכיר בממשלה הליברלית אמר כי הקלות שבה השיירה סגרה את מתחם הפרלמנט וחוסר האונים של המשטרה הוא "השפלה לאומית". מנגד, בכירי האופוזיציה השמרנית עודדו את ההפגנות, והצלטמו בתמונות סלפי עם נהגי משאיות. בשבוע שעבר, המפלגה הדיחה את מנהיגה, בין היתר משום שלא תמך בהתלהבות מספקת במצור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully