וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים זועמים על התוכנית הכלכלית: "משפחות רבות יישארו מתחת לקו העוני"

עודכן לאחרונה: 10.2.2022 / 12:16

בשיחה עם וואלה! מגדירים אזרחים חרדים את התוכנית הממשלתית כגזירה. הם מספרים על החשש למעמדם הכלכלי, והפחד שלא יצליחו לפרנס את משפחתם בכבוד. "זה רק הולך ומחמיר, זה לא באמת מאפשר לך לחשוב על להתקדם", אומרת אם חד-הורית לשלושה ילדים. ליברמן: "אין מספיק כסף"

בווידאו: מסיבת עיתונאים של רה"מ, שר האוצר ושרת הכלכלה ובה הם מכריזים על צעדים להפחתת יוקר המחייה/צילום: לע"מ

בציבור החרדי זועמים על התוכנית הכלכלית הממשלתית שהוצגה אמש (רביעי). בשיחה עם וואלה! מספרים אזרחים חרדים על החשש למעמדם הכלכלי. דינה, אם חד-הורית לשלושה ילדים מירושלים, מגדירה את התוכנית כגזירה. "בשביל לשלב את המגזר החרדי בעבודה צריך לחשוב על מעגל עבודה איכותי. מעגל העבודה הקיים בחברה החרדית הוא כזה שבו אנשים לא מגיעים לתקרה בגלל שהם לא צריכים לשלם מיסים ולא יכולים לפרנס בכבוד. יותר גרוע מזה, אנשים מחפשים לעבוד - ועובדים בעבודות כמו קופאים בגלל שצריך לפרנס את המשפחה. וזה רק הולך ומחמיר, זה לא באמת מאפשר לך לחשוב על להתקדם וללמוד משהו. זה פשוט לא משיג את המטרה, אין לאנשים זמן לחשוב על עבודה איכותית עם כל הגזירות והמצב הזה".

לדבריה, "התוכנית כרגע מיטיבה רק עם אלה שעוברים את התקרה ומשלמים מס. לצערי הרב הנושא של שוויון שכר במגזר החרדי הוא רחוק מאוד, ולכן התכנית הזאת של ליברמן לא תוסיף כמעט, בטח לא למשפחות שמתמודדות. הדבר היחיד בתוכנית זה הוזלה מינורית בייבוא, וזה ממש לא משמעותי. זה מאוד עצוב, יוקר המחיה שעלה פשוט השאיר הרבה משפחות בחברה החרדית מתחת לעוד קו עוני שהם לא הכירו, וגם ההקלות שמציעה הממשלה בכלל לא רלוונטיות אליהם, אני מקבלת הרבה פניות לעזרה".

קניות בבני ברק, 30 במרץ 2020. ראובן קסטרו
הרבה יישארו מתחת לקו העוני. בני ברק/ראובן קסטרו

מנחם זיידה, חבר מועצת העיר ביתר עילית, אמר כי "לא ברור אם הודעת שר האוצר לעניין ביטול ההנחה בתחבורה הציבורית לפריפריה מגיעה מרצון לעודד אנשים להשתמש ברכבים פרטיים או שמשהו לא טוב קרה לו. מדובר בהחלטה הזויה שנוגדת כל הגיון הן מבחינת הכבישים הפקוקים, והן מבחינת הצורך לחבר פריפריה עם מרכז בכדי לעזור לתושבי הפריפריה לצאת לעבודה. לטעמי תוספת נקודות הזיכוי למשפחות צעירות היא כמו פלסטר לפצע מוגלתי עמוק. משפחות צעירות מתמודדות עם העלאת מחיר מוצרי הצריכה, שחלק גדול מהם התייקר בגלל המסים על הדלק, השתיה והכלים החד פעמים. הממשלה החליטה לקחת מסים עקיפים מכלל הציבור, כולל קשישים ונכים, וכעת מודיעה כביכול על סיוע לצעירים - וזאת על חשבון פגיעה בתחבורה הציבורית של הפריפריה".

שרה, אם לארבעה מירושלים, אמרה כי "התוכנית עוזרת לאלו שכבר משלמים מיסים - ואין חשיבה איך לעזור לעוד חרדים לצאת לעבוד ולשלם מיסים. מי שתורתו אומנותו ימשיך ללמוד. אם יש בעל עובד אבל אשתו בבית עם ילדים קטנים, יותר זול להישאר בבית מאשר לשלם משכורת שלמה על מטפלות".

ליברמן: "אין מספיק כסף בקופה"

שר האוצר אביגדור ליברמן הגיב היום לביקורת הציבורית כלפי התוכנית, הדגיש כי היא מיועדת לסייע למשפחות עובדות ואמר כי "אין מספיק כסף בקופה, אי אפשר לרצות את כולם".

לדבריו, "המדיניות שלנו הוכיחה את עצמה, הוויתור על החל"תים ועל הסגרים איפשרה לנו להתנהל נכון. היקף ההכנסות של המדינה עומד על כ-48 מיליארד שקל, אני לא זוכר הכנסות כאלה מאז חורבן בית שני. המשק חזר לתפקוד מלא, נתב"ג מלא, גם תשואת כרטיסי האשראי מלמדת על כך. הצעדים שנקטנו אתמול קודם כל עוזרים למשפחות עובדות. נקודות הזיכוי שהוספנו למשק בית הם החלק המרכזי של שני מיליארד השקלים".

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, מציגים את הצעדים החדשים להורדת יוקר המחיה, 9 בפברואר 2022. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ליברמן, בנט וברביבאי בהצגת התוכנית הממשלתית, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי הציגו אמש את עיקרי הצעדים שיופעלו, בהם הפחתת מיסים למשפחות עובדות, הורדת מכסים בשלל מוצרי צריכה, הורדת מחיר החשמל והפחתת מיסוי על מזון. התוכנית של הממשלה מיטיבה עם חלקים מהציבור, ואילו חלקים אחרים בעם לא יושפעו כלל מהצעדים שיינקטו, אך כן יושפעו מיוקר המחיה שלא יפסח על אף אחד.

בזמן שמסיבת העיתונאים להצגת התוכנית עוד נמשכה, מיהרו חלק מחברי הכנסת החרדים לתקוף את תכנית הסיוע של הממשלה, ובפרט את שר האוצר ליברמן. יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי "את מסיבת העיתונאים של בנט וליברמן אפשר לשדר בתכנית 'המתחזים'. הם גיבבו כמה צעדים מבולבלים שנועדו להיטיב רק עם 'המשפחות הטובות' - שם קוד להמשך האפליה והפגיעה המכוונת באוכלוסיות הפריפריה והמגזר החרדי, שימשיכו לכרוע תחת יוקר המחיה. זו לא התכנית שתוריד את יוקר המחיה, זו אחיזת עיניים שנועדה להוריד את הלחץ הציבורי".

גם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי "שר האוצר פוגע שוב בחלשים ומעשיר את העשירים מתוך רדיפה וניכור, מונע מהם פיצוי על עליית המחירים ויוקר המחיה, מתעלם מהקשישים, משפחות עם ילדים בוגרים חולים ועוד. אני בטוח כי גל המחאה לא ישקוט על עוולות והתעמרות כי הם לא באמת רוצים להוריד מחירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully