וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל משרד הבריאות: מגפת הקורונה פגעה באיתור מוקדם של חולי סרטן

עודכן לאחרונה: 6.2.2022 / 16:38

פרופ' אש ציין כי בגלל העיסוק בנגיף חלה ירידה בפעילות למען בדיקות לאיתור מוקדם של סרטן. השר הורוביץ הציג נתונים לפיהם בישראל מאובחנים כל שנה 27 אלף חולי סרטן, וכי כ-12 אלף בני אדם מתים מדי שנה מהמחלה. "כל מת רביעי בישראל חלה בסרטן. למרות זאת, אנחנו בירידה"

בווידאו: מסיבת עיתונאים של ראשי משרד הבריאות ביום המאבק במחלת הסרטן/צילום: לע"מ, עריכה: אביעד בללי

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר היום (ראשון) כי העיסוק במגפת הקורונה פגע באיתור מוקדם של חולי סרטן בישראל. "שירותי המניעה בתקופה של הקורונה היו חסרים, כמו שכנוע של אנשים לעשות בדיקות שיובילו למניעה. קופות החולים היו עסוקות בעיסוקי הקורונה, וכך נוצרה פגיעה באיתור המוקדם".

שר הבריאות ניצן הורוביץ ציין כי חלה ירידה בשיעור החולים בסרטן בישראל. "למרות זאת, כל מת רביעי חלה בסרטן בישראל. זה מספר קשה, זה גורם התמותה הראשון בישראל", אמר הורוביץ.

שר הבריאות הציג נתונים לפיהם בישראל מאובחנים מדי שנה 27 אלף חולי סרטן, וכי כ-12 אלף בני אדם מתים מדי שנה מהמחלה. "ועדיין אנחנו נמצאים בירידה", אמר. על פי הנתונים ישראל נמצאת במקום ה-45 מתוך 343 מדינות מבחינת תחלואה בסרטן, ובמקום ה-85 מבחינת תמותה.

שר הבריאות ניצן הורוביץ, 20 בינואר 2022. קונטקט, צילום מסך
הורוביץ/צילום מסך, קונטקט

סוגי הסרטן הנפוצים ביותר הם סרטן השד והרחם אצל נשים, וסרטן כבד וריאות אצל גברים. הסיכון הגבוה ביותר לחלות בסרטן הוא בקרב נשים יהודיות. אחריהן ברשימה: גברים ערבים, גברים יהודים ונשים ערביות. נשים סובלות מהמחלה בגיל צעיר יותר, ואילו גברים בגיל יותר מבוגר. הסיכון הגבוה ביותר למות מסרטן מצוי אצל גברים ערבים. אצל כל הקבוצות קיימת ירידה עקבית מדי שנה מאז 1996.

במשרד הבריאות מסבירים כי ההבדלים קשורים גם לאורחות החיים. "יש יותר השמנה בקרב נשים ערביות, יש יותר עישון בקרב גברים ערבים. לאחרונה נשים ערביות פחות יולדות ומניקות - זה גורם גם לעלייה בתחלואת סרטן השד. קופות החולים דיווחו בתחילת 2020 על אי הגעה לטיפולים למניעה, במיוחד בסרטן השד. המצב התאזן בשנה האחרונה כך שאין פגיעה חמורה מדי".

עוד בוואלה!

בנט הורוביץ וליברמן סיכמו: 30-25 מיליון בדיקות אנטיגן יחולקו בחינם לאזרחי ישראל

לכתבה המלאה
המחלקה להמטולוגיה אונקולוגיה ילדים, בי"ח הדסה ירושלים. שלומי כהן, פלאש 90
המחלקה להמטולוגיה-אונקולוגיה לילדים בהדסה עין כרם/פלאש 90, שלומי כהן

"לגילוי מוקדם יש השפעה מכרעת על המחלה", הוסיף הורוביץ. "בסרטן השד וסרטן המעי הגס יש לנו תכניות של אבחון מוקדם ואנחנו רואים ירידה בעקבות זה. נוסיף גם תכנית לבדיקה מוקדמת של סרטן צוואר הרחם".

שר הבריאות הדגיש כי לעישון, צריכת משקאות אלכוהוליים, תזונה לא טובה וזיהום אוויר יש השפעה על הסרטן וכי שליש מהחולים בו, חולים בעקבות הסיבות הללו. "הטיפולים המתקדמים מאוד יקרים ולכן ועדת סל התרופות הקדישה מעל רבע מיליארד שקל לטיפול בסרטן, מתוך הבנה של החשיבות העצומה בטיפול במחלה", אמר הורוביץ.

פרופסור עידו וולף, יו"ר המועצה הלאומית למניעה, אבחון וטיפול מחלות ממאירות אמר: "לא תמיד החיבור שלנו לחולים מספיק טוב, אנחנו צריכים לפתח את האמפתיה, צריך לחנך את המטפלים לרגישות כלפי המטופלים. אפשר למנוע 50% מסוגי הסרטן על ידי הקפדה על אורח חיים בריא. משרד הבריאות נלחם בסיגריות האלקטרוניות, מיסוי על משקאות ממותקים. בהשוואה למדינות ה-OECD, אנחנו במקום הראשון בגילוי מוקדם. ישראל נותנת את הטיפול הטוב ביותר בחינם, זה לא מובן מאליו. אין בריאות רק למי שיכול להרשות לעצמו, אלא לכולם. יש בערך 100 אלף איש מחלימים בסרטן. על סדר היום יש הצעה לשיקום מחלימי סרטן כדי לחזור לחיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully