וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות הגרעין: ארה"ב תקל על חלק מהסנקציות על איראן

עודכן לאחרונה: 5.2.2022 / 17:19

משרד החוץ עדכן את הקונגרס על הקפאת העיצומים על תכנית הגרעין האזרחית של טהראן, שמנעו מחברות זרות לשתף פעולה עם מיזמים אזרחיים. בממשל הבהירו כי מדובר בצעד טכני ההכרחי לקידום המו"מ בווינה, וכי אין משמעותו שהחזרה להסכם היא מידית. איראן: צעד חיובי, אך לא מספיק

בווידאו: בנט בישיבת הממשלה מתייחס לשיחות הגרעין ומגבה את תגובת לוחמי מג"ב בפיגוע בירושלים/מערכת וואלה!

ארצות הברית אישרה אמש (שישי) הקלה בחלק מהסנקציות שהוטלו על איראן, בצל כניסת השיחות בווינה לישורת האחרונה שלהן. ההקלות יאפשרו לחברות רוסיות, סיניות ואירופיות לשתף פעולה עם מיזמי גרעין אזרחיים באיראן, במטרה להקשות על מתקני הגרעין שלה להפוך לאתרים לייצור נשק גרעיני. ההקלות הללו בוטלו ב-2019 וב-2020 על ידי ממשלו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ, שפרש מהסכם הגרעין ב-2018. המשא ומתן העקיף המתנהל בווינה נועד להשיב את ארצות הברית להסכם, ואת איראן לקיים את תנאיו.

ההחלטה על הקפאת העיצומים נמסרה לקונגרס על ידי משרד החוץ, שנימק את המהלך בכך שהוא יסייע לקידום השיחות בווינה ויבסס לאיראן דרך לשוב ולמלא את מחויבויותיה. טהראן הפרה בהדרגה את תנאי ההסכם, שנחתם ב-2015, ובמערב חוששים שללא חזרה אל העסקה, היא תוכל לפתח במהירות נשק גרעיני. איראן מכחישה שיש לה כוונה כזאת, בעוד שבישראל מתבטאים נגד ההסכם ומדגישים שהם אינם מחויבים לו.

בתגובה, שר החוץ של איראן, חוסיין-אמיר עבדאללהיאן, אמר היום כי בעוד שמדובר בצעד חיובי, הוא "לא מספיק". "אפשר לראות את ההקלות האלו כמחווה של רצון טוב. האמריקנים מדברים על זה, אבל כל עוד זה נשאר על הנייר זה לא מספיק עבורנו", הדגיש

שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן נפתחו בווינה
29.11.21. ללא, רויטרס
הסבב התשיעי צפוי להיפתח בשבוע הקרוב. שיחות הגרעין בווינה/רויטרס, ללא

בהודעת משרד החוץ של ארצות הברית הודגש כי ההקלה בסנקציות נועדה לשרת את האינטרסים של ארצות הברית במניעת התחמשות בנשק גרעיני ובבטיחות גרעינית, וכן "לריסון פעולות הגרעין של איראן", ולא כחלק מהתחייבות כלשהי או "טובה תחת טובה".

הפעילויות, לפי דוח ששלח משרד החוץ לקונגרס בחתימת השר אנתוני בלינקן והגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס, כוללות את עיצובו מחדש של מתקן המים הכבדים באראק, את ההכנות וההתאמה של המתקן בפורדו לייצור איזוטופים יציבים, ומבצעים, הכשרה ושירותים הכשורים לכור בבושהר.

גורם בכיר במשרד החוץ הבהיר כי ההקלות בסנקציות על תכנית הגרעין האזרחית של איראן הן צעד טכני ההכרחי לקידום המשא ומתן. הוא הבהיר כי אין בכך סימן שההכרזה על חזרה להסכם הגרעין היא מידית.

ארצות הברית ואיראן ערכו שמונה סבבים לא ישירים של וינה מאז אפריל, והסבב התשיעי צפוי להיפתח השבוע. גורם אמריקני אמר השבוע לכתבים כי השיחות האחרונות היו מהאינטנסיביות ביותר עד כה. הגורם ציין כי נרשמה התקדמות בצמצום רשימת הפערים בין הצדדים, וכי עתה עוברת ההחלטה לגורמים הפוליטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully