וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אמריקני לוואלה!: "ההתקדמות בשיחות הגרעין עם איראן מועטה ואיטית עד כאב"

עודכן לאחרונה: 20.1.2022 / 8:35

בתחילת חודש פברואר צפוי לפקוע הדד-ליין הלא רשמי של ממשל ביידן לשיחות עם איראן. בכירים אמריקנים מבהירים כי כדי להשיג הסכם איראן תצטרך להאיץ את קצב ההתקדמות במו"מ עם המעצמות בווינה או להאט את קצב ההתקדמות של תכנית הגרעין שלה כדי לקנות עוד זמן לדיפלומטיה

שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן נפתחו בווינה/צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

כדי להשיג הסכם גרעין, איראן תצטרך להאיץ את קצב ההתקדמות במו"מ עם המעצמות בווינה או להאט את קצב ההתקדמות של תכנית הגרעין שלה כדי לקנות עוד זמן לדיפלומטיה, כך אמר לוואלה! בכיר בממשלה האמריקני שמשתתף בשיחות הגרעין בווינה.

מטרת השיחות בווינה היא לנסות ולהחיות את הסכם הגרעין משנת 2015. נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ החליט במאי 2018 לפרוש מהסכם הגרעין. כתוצאה מכך איראן החלה להסיר את המגבלות מעל תכנית הגרעין שלה והשיגה התקדמות רבה בדרך לנשק גרעיני.

המגעים בווינה מתנהלים בין צוות מו"מ איראני לבין דיפלומטים מרוסיה, סין, צרפת, גרמניה, בריטניה והאיחוד האירופי. השליח האמריקני לנושא איראן רוב מאלי וצוותו נמצאים גם הם בווינה אך לא נפגשים ישירות עם האיראנים אלא מנהלים מולם מו"מ עקיף בתיווך אירופי.

ממשל ביידן הציב את סוף חודש ינואר או תחילת חודש פברואר כדד-ליין לא רשמי עבור שיחות הגרעין. הסיבה המרכזית לכך היא שהאמריקנים סבורים שבתוך שבועות מעטים ביותר תכנית הגרעין האיראנית תחצה סף טכנולוגי שיהפוך את הסכם הגרעין מ-2015 ללא יעיל ולא רלוונטי באופן סופי.

נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 29 בנובמבר 2021. רויטרס
נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 29 בנובמבר 2021/רויטרס

הבכיר בממשל האמריקני אמר כי הייתה התקדמות אמיתית מסוימת בשיחות הגרעין עם איראן אבל היא היתה "איטית כאב ומועטה עד כאב". לדבריו, בכל נושאי הליבה של המו"מ עם איראן נותרו פערים ואי הסכמות.

דיפלומט אירופי שמעורה בתכני השיחות אמר כי נותרו פערים בין איראן למעצמות בכל הנוגע לצעדים שעל איראן לבצע כדי להגביל את תכנית הגרעין שלה וכן לגבי היקף הסנקציות שאיראן רוצה שארה"ב תסיר מעליה.

נושא נוסף שבמחלוקת נוגע לערבויות שאיראן רוצה לקבל כדי להבטיח שממשל אמריקני עתידי לא יפרוש מהסכם הגרעין פעם נוספת כפי שעשה טראמפ ויטיל מחדש סנקציות. הבכיר האמריקני ציין כי ארה"ב העבירה מסרים לאיראנים כמה פעמים במהלך השיחות לפיהם היא אינה יכולה לתת ערבויות כאלה, אבל במקביל הבהירה מה היא כן יכולה לעשות כדי להרגיע את החששות האיראניים.

"אנחנו נמצאים הכי קרוב שהיינו אי פעם להסכם אבל גם הכי קרוב שהיינו אי פעם לפיצוץ של המו"מ", אמר הבכיר האמריקני שמשתתף בשיחות. "אנחנו מוכנים ורוצים להגיע להסכם בהקדם. אבל אנחנו גם מוכנים ונערכים לאפשרות שהשיחות יעלו על שרטון - דבר שאם יקרה יסמל את מותו הסופי של הסכם הגרעין".

שיגור רקטה לחלל, איראן, דצמבר 2021. סוכנות הידיעות תסנים, צילום מסך
"קרובים להסכם, אבל גם לפיצוץ של המו"מ". טיל איראני ששוגר לחלל, דצמבר 2021/צילום מסך, סוכנות הידיעות תסנים

השיחות בווינה צפויות להמשיך בשבועות הקרובים אבל הבכיר האמריקני אמר כי הן לא יוכלו להימשך עוד הרבה זמן. ארה"ב ושאר המעצמות הבהירו לאיראנים כי אם הם זקוקים לזמן נוסף לדיפלומטיה עליהם להאט את תכנית הגרעין שלהם כדי להוסיף זמן לשעון.

"או שנגיע לפריצת דרך בקרוב או שהסכם הגרעין ירוקן מתוכן", אמר הבכיר האמריקני. "האיראנים יודעים שאם לא נגיע לעסקה ואם הם לא יאטו את תכנית הגרעין שלהם - כולנו נכנס בקיר".

בשלב הזה המאמצים של כל המדינות המעורבות בשיחות ממוקדים בחזרה להסכם הגרעין מ-2015 ולא בהסכם ביניים כזה או אחר, אמר הבכיר האמריקני. האיראנים גם הם אינם מעוניינים בהסכם ביניים בשלב הזה. עם זאת, בתרחיש שבו השיחות יגיעו למבוי סתום בהחלט ייתכן שהאפשרות של הסכם ביניים תצוף מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully