וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: רוסיה מתכננת לביים מתקפה כדי להצדיק פלישה לאוקראינה

עודכן לאחרונה: 4.2.2022 / 14:05

גורמים בממשל אמרו כי לפי מידע מודיעיני שהגיע לידי וושינגטון, מוסקבה מגבשת מבצע "דגל כוזב" שיתבסס על סרטון גרפי הכולל הצגת גופות לאחר פיצוץ. בקרמלין הכחישו. פוטין נפגש עם שי בבייג'ינג, ושתי המדינות הציגו חזית אחידה נגד המערב: "על נאט"ו להפסיק להתרחב"

תרגיל של צבא אוקראינה עם נשק אמריקני במחוז לבוב, 4 בפברואר 2022. רויטרס
במוסקבה מבשלים קמפיין דיסאינפורמציה נגד קייב. חיילים אוקראינים בתרגיל במחוז לבוב, היום/רויטרס

רוסיה גיבשה כמה תכניות כתירוץ לפלישה לאוקראינה, כולל הפקת סרט תעמולה שיציג מתקפה מבוימת נגדה או נגד האוכלוסייה הדוברת רוסית במזרח אוקראינה - כך אמרו אמש (חמישי) גורמים אמריקניים. המודיעין האמריקני מעריך כי רוסיה עשויה להשתמש בסרטון מפוברק שיציג תמונות גרפיות מפיצוץ, כולל שימוש בציוד שייראה שייך לאוקראינה או לבעלות בריתה.

"יהיו מעורבים בכך שחקנים שיתאבלו על אנשים שנהרגו באירוע שהיא (רוסיה) תיצור עבורם והצגת גופות שיראו את גופות אלו שלכאורה נהרגו", אמר סגן היועץ לביטחון לאומי ג'ונת'ן פיינר לרשת MSNBC.

הקרמלין דחה את הדיווחים, ואמר כי דברים דומים נאמרו בעבר אך הם היו חסרי ערך. רוסיה פרסה בשבועות האחרונים יותר מ-100 אלף חיילים בסמוך לגבולות אוקראינה, וארצות הברית ובעלות בריתה הזהירו את מוסקבה שמהלך צבאי נגד שכנתה יגרור סנקציות קשות. רוסיה מכחישה שהיא מתכננת לפלוש לשטחה של הרפובליקה הסובייטית לשעבר, אך היא הציגה כמה דרישות ביטחוניות.

חיילים מצבא ארה"ב נערכים לעלות למטוס לקראת פריסתם באירופה מבסיס פורט ברג, 3 בפברואר 2022. AP
בקרמלין מזהירים מהחרפת המתיחות. חיילים אמריקנים בדרכם להמריא למזרח אירופה, אתמול/AP

הגורמים האמריקניים אמרו כי רוסיה מתכננת להשתמש בסרטון כדי להאשים את אוקראינה ברצח עם נגד דוברי הרוסית באזור הדונבס, שבו נלחמים בדלנים פרו-רוסים בכוחות ממשלת קייב מאז 2014. ההתקוממות פרצה לאחר שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים, ובוושינגטון סבורים שייתכן שמנהיגי הבדלנים יקראו להתערבות רוסית אם וכאשר יופץ הסרטון המבוים.

ממשל ביידן לא הציג ראיות לאותה תכנית רוסית או חשף כיצד למד עליה, משום שלדברי גורמים רשמיים זה יסכן את המקורות ושיטות המודיעין של ארצות הברית. עם זאת, רוסיה מקדמת לאחרונה קמפיין דיסאינפורמציה על רצח עם שנעשה נגד דוברי הרוסית במזרח אוקראינה, ובמקביל הפרלמנט של רוסיה מקדם הכרה במחוזות הבדלניים. כל אלו נותנים תוקף למידע המודיעיני.

בשבועות האחרונים, ארצות הברית ובריטניה חשפו בפומבי מידע מודיעיני שנועד לחשוף את רוסיה מבועד מועד ולגרום לה לשנות את תכניותיה. במערב מקווים לשלול מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין את יכולת ההפתעה, ובכך לגרום לו לשקול מחדש את מהלכיו הבאים.

אחת מדרישותיה המרכזיות של מוסקבה, שנדחו על ידי ארצות הברית ונאט"ו, היא התחייבות של הברית שהיא לעולם לא תצרף את אוקראינה לשורותיה. דרישה נוספת היא הסגת כוחות הברית הצבאית המערבית מרומניה ומבולגריה. אך למורת רוחה של מוסקבה, ארצות הברית הודיעה כי היא תשלח 3,000 חיילים לרומניה ולפולין, החברות באגף המזרחי של נאט"ו, כדי להיערך לתרחיש של זליגת עימות עתידי באוקראינה.

במוסקבה גינו את המהלך שעליו הורה הנשיא ג'ו ביידן. "ברור שאלו לא צעדים שנועדו להרגיע את המתיחות, אלא להיפך, אלו צעדים שיובילו למתיחות מוגברת", אמר דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, בשיחה עם כתבים. "אנחנו קוראים שוב ושוב לעמיתנו האמריקנים להפסיק להחריף את המתיחות ביבשת אירופה. למרבה הצער, האמריקנים ממשיכים לעשות זאת".

המשבר באוקראינה

רוסיה: שליחת החיילים האמריקנים למזרח אירופה תחריף את המתיחות

לכתבה המלאה

רוסיה וסין בחזית אחידה

רוסיה נהנית מתמיכתה של סין, ופוטין נפגש היום עם נשיאה שי ג'ינפינג בבייג'ינג לפני שישתתף בטקס פתיחת משחקי החורף בעיר. מדינות רבות במערב הטילו חרם דיפלומטי על המשחקים, בשל הפרות זכויות האדם הנרחבות בסין, אך רוסיה מנצלת את ההזדמנות הזו כדי להעמיק את היחסים עמה. בייג'ינג הבהירה כי היא תומכת בדרישותיה הביטחוניות של רוסיה מול ארצות הברית ונאט"ו.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג, 4 בפרואר 2022. רויטרס
חזית אחת מול המערב. שי ופוטין בבייג'ינג, היום/רויטרס

במערב מודאגים במיוחד מהאפשרות שמתקפה נגד אוקראינה תיפתח משטחה של בלארוס, שמארחת עשרות אלפי חיילים, טנקים, מטוסי קרב ומערכות נשק אחרות של צבא רוסיה במסגרת תרגילים צבאיים. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי היקף פריסת הכוחות הרוסיים בבלארוס הוא הגדול ביותר זה 30 שנה, מאז תום המלחמה הקרה. בלארוס, כמו אוקראינה, הייתה חלק מברית המועצות, ופוטין רואה בשתי המדינות חלק מתחום ההשפעה של רוסיה.

סטולטנברג אמר לכתבים במטה נאט"ו בבריסל כי מספר החיילים הרוסים בבלארוס צפוי לטפס ל-30 אלף, בגיבוי כוחות מיוחדים, מטוסי קרב מתקדמים, טילים בליסטיים לטווח קצר ומערכת הגנה אוויריות מדגם S-400.

מזכ"ל הברית הפציר פעם נוספת ברוסיה לפעול להרגעת המתיחות, ושב על אזהרות המערב מפני "מחיר כבד" שתשלם אם תתקוף שוב את אוקראינה. הוא שיבח את החלטת ביידן לחזק את כוחות הברית במזרח אירופה.

אתמול הגיע למינסק שר ההגנה של רוסיה, סרגיי שויגו, כדי לפקח על ההכנות לקראת התרגיל הגדול. הוא נפגש עם שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, שאמר כי מטרת משחקי המלחמה היא "לחזק את הגבול עם אוקראינה". בלארוס, שהפכה לתלותית ברוסיה בשל הסנקציות המערביות שהוטלו על משטרו של לוקשנקו, טוענת שכל הכוחות הרוסיים ישובו לבסיסיהם בתום התמרונים שיתחילו ב-10 בפברואר ויימשכו עשרה ימים.

רוסיה אמרה כי התרגיל, "נחישות בעלות הברית", ידמה הדיפה של תוקפנות זרה וכי כוחותיה ייסוגול בסיומו. בנוסף לאוקראינה, בלארוס גובלת בפולין, ליטא ולטביה - כולן חברות בנאט"ו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully