וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפל בשבי הסורי ונלחם על טיהור שמו: מאיר מוזס, לשעבר מפקד סיירת גולני, הלך לעולמו

עודכן לאחרונה: 3.2.2022 / 21:11

ב-1954 מוזס יצא למשימה מודיעינית בגבול גולן הסורי ונפל בשבי. הוא הואשם בהסגרת סוד לאויב, והורד לדרגת טוראי. ב-2005 בעקבות המלצות של הדרגים הבכירים, הנשיא קצב העניק לו כתב חנינה, "הורידו לי את הדרגות וזה היה אקט משפיל, ההרשעה נשארה בתוקפה כמו אות קין"

מאיר מוזס, לשעבר מפקד סיירת גולני, שנפל בשבי הסורי והיה אחד מהלוחמים הבולטים בה, הלך היום (חמישי) לעולמו.

ב-8 לדצמבר 1954, מוזס נפל בשבי יחד עם חוליה שמנתה חמישה לוחמים במהלך פעילות מודיעינית שהתקיימה ברמת הגולן בשטח שהיה אז בשליטת סוריה. מטרת החוליה שהורכבה מלוחמי חטיבת גולני והצנחנים הייתה החלפת סוללה במכשיר האזנה שהיה מותקן על קו טלפון של הצבא סורי.

במהלך הפעילות, החוליה נחשפה והותקפה על ידי פלוגת חיילים סורים שגרמה להם להיכנע ללא קרב. הכניעה זכתה לביקורת קשה באותם ימים, למרות שהיו בנחיתות מספרית משמעותית. חמשת הלוחמים שביניהם אורי אילן ומאיר יעקובי חוותה שורת עינויים קשים בשבי הסורי. במהלך השהות בשבי אורי אילן התאבד וכשגופתה הוחזרה לישראל, בבגדיו נמצאו פתק עליו נכתב: "לא בגדתי".

כשארבעת השבויים שבו חזרה לישראל, מאיר מוזס הועמד למשפט צבאי באשמת הסגרת סוד לאויב. מוזס הורשע, הורד לדרגת טוראי והורחק מחטיבת גולני. מאיר יעקובי שהואשם וזוכה, הורשע בשנית לאחר שצה"ל ערער אך עונשו הסתכם בנזיפה. הוא השתתף במלחמת קדש ונהרג במעבר המיתלה בסיני.

מאיר מוזס על רקע הרחוב הראשי בקונייטרה, 1969. יעקב ארז, מעריב
מאיר מוזס על רקע הרחוב הראשי בקונייטרה, 1969/מעריב, יעקב ארז

לפני שבע שנים, מאיר מוזס התראיין לאבי צור עבור כתבה לביטאון "הלוחם" של ארגון נכי צה"ל ושיתף, "הייתי המום. הורידו לי את הדרגות וזה היה אקט משפיל ביותר. זה היה נורא. הרי גם אני לא בגדתי. חברים שלי, שאתמול שירתו איתי בגולני, עברו לצד השני ברחוב כדי לא לפגוש אותי".

לאחר מלחמת ששת הימים, הושבה למוזס הדרגה ובתחילת שנות ה-2000 הוא החליט להילחם ולהסיר את הכתם שנדבק בו. "אומנם המשכתי לשרת במילואים והחזירו לי את הדרגות, אבל ההרשעה נשארה בתוקפה כמו אות קין", שיתף בראיון לאבי צור.

מאיר מוזס ואהוד ברק. אריאל בשור, מעריב
מאיר מוזס ואהוד ברק/מעריב, אריאל בשור

בשנת 2005, בעקבות המלצת שר הביטחון, הרמטכ"ל, היועץ המשפטי לממשלה, וסגן הפרקליט הצבאי הראשי, הנשיא משה קצב החליט לחתום על כתב חנינה של מאיר מוזס. מוזס, שבשירות המילואים הגיע לדרגת רס"ן, קיבל בטקס בראשות ראש אכ"א דרגת סא"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully