וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

12 מהגרים מתו מקור בגבול טורקיה-יוון: "הופשטו מבגדיהם"

עודכן לאחרונה: 3.2.2022 / 12:16

שר הפנים של טורקיה האשים את משמר הגבול היווני באחריות למותם של המהגרים, בתקרית המאיימת להחריף מחדש את המתיחות בין השכנות: "האיחוד האירופי חסר תקנה, חלש ונטול רגש אנושי". באתונה הכחישו: "הם מעולם לא הגיעו לגבול, שטות מוחלטת"

גורמים ברשויות בטורקיה נושאים גופות של מהגרים שקפאו למוות בסמוך לגבול עם יוון, 2 בפברואר 2022. GettyImages
גורמים ברשויות בטורקיה מפנים גופה של אחד המהגרים מהגבול, אתמול/GettyImages

טורקיה האשימה אתמול (רביעי) את יוון השכנה באחריות למותם בקור של 12 מהגרים, אחרי שלטענתם הפשיטה אותם מבגדיהם ודחפה אותם בחזרה מעבר לגבול. שר הפנים של טורקיה, סולימאן סוילו, פרסם תמונות בטוויטר שבה נראו גופות ערומות למחצה שרועות בצדי הכבש.

"12 מ-22 המהגרים שנהדפו על ידי יחידות הגבול של יוון קפאו למוות אחרי שהופשטו מבגדיהם ומנעליהם", כתב סוילו בטוויטר, בהאשמות שמאיימות להחריף את המתיחות בין שתי המדינות החברות בנאט"ו. טורקיה חוששת מפיצוץ אוכלוסין במחנות הפליטים בשטחה, שבה שוהים מיליוני סורים ושאליהם עלולים להצטרף פליטים אפגנים הנמלטים משלטון טליבאן. "האיחוד האירופי חסר תקנה, חלש ונטול רגש אנושי". סוילו אמר שהתמונות צולמו בסמוך לעיירת הגבול איפסלה שבמערב המדינה.

שר ההגירה של יוון, נוטיס מיטארצ'י, לא הכחיש שמתו 12 מהגרים, אך אמר כי הגרסה של טורקיה לאירועים היא "תעמולה שקרית". לדבריו, "המהגרים האלו מעולם לא הגיעו לגבול. כל רמיזה שהם כן, או שהם נהדפו בחזרה לטורקיה, היא שטות מוחלטת. במקום לקדם טענות לא מבוססות, טורקיה צריכה לעמוד בהתחייבויותיה ולמנוע את המסעות המסוכנים הללו".

עם זאת, נציבת הפנים באיחוד האירופי, אילווה יוהנסון, הביעה דאגה מהטענות של טורקיה. "קיבלתי עכשיו את המידע ואני חייבת להגיד שאני המומה", היא אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית בשיחת טלפון, בזמן שהשתתפה במפגש של 27 שרי הפנים של האיחוד האירופי בצרפת. "השר היווני כאן, ואני אעלה זאת מולו ואבקש אבהרות לכך. ודאי שצריך לחקור זאת".

היחסים המתוחים בין אנקרה לאתונה הפכו למשבר של ממש ב-2020, כשטורקיה החלה בחיפושים אחר גז טבעי בים התיכון במים טריטוריאליים שלטענת יוון וקפריסין הם חלק משטחן. המשבר איים להתפתח למלחמה כשספינות קרבות שלהן התנגשו בסמוך לאחר משדות האנרגיה.

נאט"ו הקימה קו חם בין שתיהן, אך הן ממשיכות להאשים זו את זו בהסלמת המתיחות באמצעות תרגילים אוויריים וימיים בסמוך לכמה איים שהשליטה עליהם שנויה במחלוקת. בנוסף לכך, אנקרה טוענת כי יוון מפרה את האמנות הבינלאומיות כשהיא מחזירה סירות של מהגרים בים האגאי אל טורקיה.

משמר החופים של טורקיה אמר כי הוא חילץ יותר מ-15 אלף מהגרים שנהדפו על ידי יוון בשנה שעברה. המחלצים אמרו כי הם איתרו 15 גופות של מהגרים. אתונה מכחישה שהיא מפרה את האמנות הבינלאומיות ומתעקשת שהיא ממלאת את חובתה בהגנה על גבולות האיחוד האירופי מהגירה לא חוקית. טורקיה זועמת על האיחוד האירופי לאור עמידתו לצד יוון.

הטרגדיה האחרונה בגבול אירעה קצת יותר מחודש לאחר שורה של תאונות שיט בים האגאי שבהן נהרגו לפחות 30 בני אדם. סוכנות הפליטים של האו"ם מעריכה שיותר מ-2,500 בני אדם מתו או נעלמו בים כשניסו להגיע לאירופה מצפון אפריקה ומטורקיה בשנה שעברה.

יוון הקימה גדר לאורך קטעים נרחבים מהגבול עם טורקיה, שאורכו 212 ק"מ, על מנת להקשות על המהגרים לחצות. ב-2020, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן תרם לפרוץ עימותים אלימים בגבול כשעוד אלפי מהגרים להגיע ליוון במהלך משבר דיפלומטי חריף עם בריסל.

האיחוד האירופי הסכים מאז להאריך את תנאי הסכם מ-2016 שלפיו בריסל מעבירה מיליארדי דולרים לאנקרה בתמורה לכך שהיא תסכים לארח מיליוני פליטים סורים ואחרים בשטחה. ארדואן אמר כי בשטחה של טורקיה שוהים כיום חמישה מיליון פליטים ומהגרים במחנות ובערים לאורך הגבול עם סוריה ובאיסטנבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully