וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדר בריחה בטירה עתיקה: תחרות המתמטיקה החדשנית לכיתות ט'-י' יצאה לדרך

עודכן לאחרונה: 3.2.2022 / 16:27

המיזם החדש של משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי וקרן טראמפ מזמין תלמידים לפתור חידות ואתגרים מתמטיים במסע וירטואלי בתלת מימד. 450 בתי ספר מכל רחבי הארץ כבר נרשמו לתחרות, שהגמר שלה ישלב חדר בריחה פיזי - ובסופו יוכתרו אלופי המתמטיקה של ישראל

חדר בריחה וירטואלי בתחרות מתמטיקה ארצית לכיתות ט׳-י׳/קרדיט: THE MATH ESCAPE

תחרות מתמטיקה לאומית שיצאה ביום שלישי לדרך, מזמינה את תלמידי כיתות ט'-י' לפתור חידות ולפצח רמזים מתמטיים בתוך חדר בריחה וירטואלי חדשני. המיזם החדש, הנקרא "THE MATH ESCAPE", הוא יוזמה משותפת של משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי וקרן טראמפ, וכבר 450 בתי ספר מכל רחבי הארץ וכלל המגזרים השונים נרשמו להשתתף בו. התחרות בשלב הראשוני פתוחה לכל התלמידים, תמשיך עם תחרויות גמר מחוזיות, ותגיע לשיאה בסוף מרץ עם הגמר הארצי - שישלב חדר בריחה פיזי, ובסיומו יוכתרו שלושה בתי ספר אלופי מתמטיקה.

"לצורך המיזם גויסו מומחים למתמטיקה ומומחים מעולמות חדרי הבריחה, שיחד יצרו אתגרים משחקיים חווייתיים שמשלבים שורה רחבה של חידושים - חשיבה יצירתית ופתרון בעיות ואתגרים שונים במרחב הווירטואלי", נכתב בהודעה המשותפת על התחרות. "המיזם משלב משימות של חשיבה מתמטית ומשימות המציגות מתמטיקה בתוך הקשרים אשר מותאמת לדרישות ה-OECD ומדינות העולם".

תחרות מתמטיקה ארצית לכיתות ט׳-י׳ המשלבת חדר בריחה וירטואלי. THE MATH ESCAPE, אתר רשמי
הסבר על חדר הבריחה/אתר רשמי, THE MATH ESCAPE

חלק מהתלמידים המשתתפים בתחרות מציינים כי באופן כללי אינם מתחברים ללימודי המתמטיקה, ודרך הלמידה החווייתית מסייעת להם ללמוד את המקצוע המהותי. "לדעתי חשוב ללמוד מתמטיקה - אבל גם קשה. דרך הפעילות הזאת יש לי יותר חשק ללמוד", אומרת יעל סלונים, תלמידת כיתה י' בבית חירות, המשתתפת במיזם. "אני שמחה שיש דרך ללמוד מתמטיקה בדרך אחרת ובצורה כיפית יותר, ולא רק דרך פתרון תרגילים מהספרים שחוזרים על עצמם שוב ושוב וגם תרגילים שלא רלוונטיים להווה", היא מוסיפה, ומספרת כי "בפורמט הזה הרבה יותר קל לי להתחבר למתמטיקה".

"אני מאמין שהיוזמה הזאת שפיתחו זו דרך טובה ויצירתית ללמד אותנו דברים בצורה שונה, ואני חושב ששווה להשתמש בה ושווה לפתח דרכים נוספות כמוה", מכריז המשתתף בתחרות רועי בהט, תלמיד כיתה ט' בבית הספר "רמות ים" שבמכמורת. "מתמטיקה זה נושא קשה, שהרבה פעמים משעמם אותי. חשוב לשנות קצת את צורת הלמידה מלמידה רגילה בכיתה מול שולחן ומחברת, ויוזמות כמו היוזמה הזאת יכולות לעזור הרבה בקידום לימודי המתמטיקה. אני מצפה שלמרות שזה אמור להיות כיף ולשלב משחק, זה עדיין יהיה על רמה ומשמעותי ויתרום לידע שלנו, ולא רק משחק כדי להעביר לנו את הזמן", הוא אומר.

עוד בוואלה!

שוטרים בביה"ס: היוזמה למלחמה בבריונות ברשת

לכתבה המלאה
יעל סלונים. באדיבות המצולמים
"דרך ללמוד מתמטיקה בצורה כיפית". יעל סלונים/באדיבות המצולמים

בשלב הראשון של המיזם, הזמין גם בשפה הערבית, המשתתפים תחילה עוברים "מחנה אימונים", המשלב תרגולים בכיתה ותרגולים ביתיים במחשב, ומכשיר אותם לתחרות. כל תלמיד שמסיים שלב זה - מקבל כרטיס כניסה לחדר הבריחה, המעוצב כמסע וירטואלי בטירה עתיקה בגרפיקת תלת מימד.

אל הגמר המחוזי יעפילו עד 75 בתי הספר בעלי הדירוג הגבוה ביותר במחוז - בשכלול זמני הפתרונות ומספר התשובות הנכונות. מנהלי בתי הספר יבחרו על פי שיקוליהם שתי תלמידות ושני תלמידים (למעט בתי הספר החד-מגדריים) שירכיבו את נבחרת בית הספר, בפניה ייפתח חדר סודי בטירה הווירטואלית עם אתגרים ברמת קושי גבוהה יותר. 20-15 תלמידים נוספים מבית הספר יפתרו חידות מתמטיות וירטואליות מקבילות, וציונם יהווה 30% מהציון המשוכלל. שלושה בתי ספר מנצחים יוכתרו כמנצחים בכל מחוז - ויעלו לגמר הארצי.

רועי בהט. באדיבות המצולמים
"דרך יצירתית ללמד דברים בצורה שונה". רועי בהט/באדיבות המצולמים

הגמר הארצי ייערך בדומה לגמר המחוזי - אך את מקומו של חדר הבריחה הווירטואלי יתפוס חדר בריחה פיזי, אליו יגיעו תלמידי הנבחרות, בעוד שאר 20-15 התלמידים המשתתפים יוסיפו לפתור חידות וירטואליות במסגרת 30% מהציון הסופי. בסיום הגמר, יוכתרו שלושת בתי הספר אלופי המתמטיקה של ישראל. כמו כן, יוענקו לזוכים פרסים, שיפורסמו בהמשך.

בשנת 2012 כמות הניגשים לבגרות ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה הגיעה לשפל עם 8,869 תלמידים. שלוש שנים לאחר מכן - בהובלתו של ראש הממשלה כיום ושר החינוך דאז נפתלי בנט ובתמיכתה של קרן טראמפ - החלה קפיצה משמעותית במספר, שאף הוכפל בין 2015 ל-2018, ועמד על 18,050. מאז המגמה החיובית נבלמה כמעט לחלוטין, כשבשנת 2020 המספר עמד על 18,492 - זאת בשוויון מספרי בין תלמידות לתלמידים. בימים אלו, הקרן פועלת במטרה מידית להרים את ישראל מהעשירייה הרביעית ל-15 המדינות המדורגות ראשונות בתוצאות מבחני פיז"ה הבינלאומיים, הבוחנים מיומנויות במתמטיקה ומדעים, בנוסף למיומנויות בקריאה.

שלו עשור. באדיבות המצולמים
"שילוב מהנה של מתמטיקה ומשחק". שלו עשור/באדיבות המצולמים

התחרות המתמטית הווירטואלית למעשה החלה כבר כפיילוט לא-רשמי בשנה שעברה, בחסותה של קרן טראמפ ובטרם מעורבותו של משרד החינוך. בתחרות אשתקד השתתפו מאה תלמידי כיתות ט', שפתרו חידות וירטואליות בזמן קצוב בתחרות אישית - לא בית ספרית - וללא גמר שהתקיים באופן פיזי.

"הפעילות הייתה שילוב מהנה של מתמטיקה ומשחק, שני נושאים שאני מתעניין בהם", מספר שלו עשור בן ה-15, תלמיד כיתה י' ב"גינסבורג" שביבנה - ואחד מזוכי התחרות. "הקשר שלי עם מתמטיקה התחיל מגיל צעיר, אהבתי חישובים מהנים ובעיות לוגיקה. מאז שהצטרפתי לתכנית 'נוער מוכשר במתמטיקה' של אוניברסיטת בר אילן בכיתה ח', ההתעניינות שלי במתמטיקה רק גדלה", הוא עוד משתף. לדבריו, התחרות סייעה לו בשיפור יכולות החשיבה על הרגלים וחישוב בלחץ של זמן.

"חדשנות זה שם המשחק"

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מסרה כי "התחרות החדשנית מהווה עוד נדבך בשורה של מהלכים שאנחנו מקדמים כדי להפגיש את התלמידים שלנו עם עולם לימוד חדש. היא מצטרפת למהלכים שאנו מובילים לשינוי שיטת הבגרות ולשינוי הלמידה בחטיבות הביניים. במהלך השנים הקרובות שינוי מודל הלמידה יהיה לאחד מהנושאים המרכזיים שמערכת החינוך תעסוק בו. הוא יהיה מעמיק ומשנה פני מציאות".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, מסר כי "חדשנות זה שם המשחק. אנו במרכז השלטון המקומי מקדמים חדשנות בכל תחום הנוגע לחיי התושב, ודאי בתחום החינוך שנמצא אצלנו בראש סדר העדיפויות, ולצערי דווקא הוא זה שהכי נפגע בתקופת הקורונה. הקורונה הייתה זרז ו'חדר הבריחה' שפיתחנו עונה על הדרישה - השתתפות מהבית וגם מהכיתה, שילוב של גיימינג ומחשבים, מתמטיקה עם חוויות למידה, בתחרות מאתגרת עם החברים ומחוזות אחרים".

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ, מסר כי "מי שלא הבין את זה קודם, באה הקורונה והסבירה לו, שללמוד במאה ה-21 זה כבר מזמן לא רק לשבת בכיתה, להעתיק מהלוח ולשנן למבחן. היום חייבים לדעת להתמודד עם אתגרים חדשים בתנאים של חוסר ודאות ולהיות מסוגלים לפתור בעיות מורכבות ומפתיעות. זה העולם שמחכה לילדות ולילדים שלנו, וזו האחריות של כולנו להכין אותם לקראתו. כאנשי חינוך וכהורים, אנחנו נדרשים לעכל את זה שהילדים שלנו כבר לומדים בדרך אחרת לגמרי מזו שאנחנו למדנו כשהיינו ילדים, פשוט כי העולם השתנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully