וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד להגנת הסביבה הודיע: הוסר החשש להימצאות כתם נפט מול חופי ישראל

עודכן לאחרונה: 2.2.2022 / 20:36

בעקבות הכתם הגדול שהתגלה כ-30 ק"מ מערבית לחופי ישראל, קיימו אנשי המשרד יחד עם השרה זנדברג הערכת מצב, ולפי הממצאים שללו הימצאות שמן, ולפיכך החליטו לסגור את האירוע. "עם זאת, נמשיך לעמוד על המשמר, תוך בחינת תוצאות דיגומים והמקור לחשדות", אמרה השרה זנדברג

במשרד להגנת הסביבה הודיעו היום (רביעי) כי הוסר החשש להימצאותו של כתם נפט בדרכו לחופי ישראל. בהערכת מצב שהתקיימה בעקבות כתם השמן הגדול שהתגלה הבוקר כ-30 ק"מ מערבית לקו החוף, הודיעה השרה תמר זנדברג כי לא נמצאו עד כה ממצאים המעידים על זיהום שמן, לאחר בדיקות שנעשו, וכי הוחלט לסגור את האירוע. "עם זאת, נמשיך לעמוד על המשמר, תוך בחינת תוצאות דיגומים והמקור לחשדות", אמרה.

השרה התייחסה לזיהום הגדול שהיכה בחופי ישראל לפני כשנה ואמרה: "אירוע 'זפת בסערה' שהתרחש לפני כשנה הראה לנו כמה חמורה יכולה להיות התוצאה של אירוע מהסוג הזה. זו הסיבה שאנו זהירים ונערכים לרע ביותר, ועם זאת מקווים לטוב ביותר. אנחנו מעדיפים להיות במצב כזה שבו פעלנו במהירות והתייחסנו לאירוע כלאומי, ושמחים כי החשד נבדק ונשלל".

בבדיקות שביצעו אנשי המשרד קודם לכן, טרם התגלו ממצאים המראים כי מדובר בזיהום דלק. הם גם שללו כי הכתם קשור לפעילות אסדת הגז של לוויתן או אסדות אחרות בלב ים, וכן את פעילות קצא"א.

צילום מכ"ם כתם הנפט מול חופי נתניה 02 בפברואר 2022. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
צילום מכ"ם כתם השמן מול חופי נתניה/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

מוקדם יותר, פירט רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד את הניסיונות שבוצעו לאתר את מקור הכתם, מה שלבסוף גרם לשלול את סכנת זיהום הנפט. "יש זיהויים לא וודאיים ולא אמיתיים", אמר, "הוצאנו טיסת סיור ל-1500 קמ"ר והיה זיהוי אפס. הפעלנו גם את מערכת הביטחון. מטוסי זיהוי ביצעו גיחות וחצי שעה אחרינו טיסת מערכת הבטחון במצלמות תרמיות העלו פסים שחורים בין פלמחים לנתניה-שפיים והפסים נמרחים צפונה לפוליגון התמונה". לדבריו, כל הזיהויים שהתקבלו בים - שללו זיהום דלק. הוא גם שלל אפשרות שהכתם נגרם כתוצאה מפעילות אסדת הגז לוויתן או אסדות אחרות שפועלות בלב ים, או כתוצאה מפעילות של קצא"א.

האירוע הנוכחי החל כבר שלשום, אך רק אמש נמסרה על כך הודעה. החשד עלה לראשונה מתצפית של הדמיית לווין ממערכת הניטור הלווייני האירופית EMSA לקראת השעה 18:00 ביום שני, להימצאות כתם שמן עשרות קילומטרים מערבית לתל אביב. למחרת בוצעה טיסת תצפית של משרד הביטחון, אז זוהו כתמים חשודים במרחק של כ-20 עד 40 קילומטרים מערבית לחופי ישראל, מאזור ראשון לציון עד נתניה.

הלילה הוכרז אירוע -3-Tier לפי תוכנית המוכנות הלאומית של ישראל, בשל הסערה הקרבה והיתכנות להיקף ההשפעה. טרם ידוע מועד נחיתת הכתם ומיקום מדוייק של הנחיתה. בחיפה נפתח חדר מצב.

הכנות לקראת יציאת אוניית הבת גלים אל כתם הנפט מול חופי נתניה 02 בפברואר 2022. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
הכנות לקראת יציאת אוניית הבת גלים אל הכתם מול חופי נתניה, היום/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

במשרד להגנת הסביבה הודיעו לרשויות הרלוונטיות לפעול לניקיון כל חופיהן מפסולת מוצקה וממתקנים חופיים כגון אשפתונים, כסאות ועוד למניעת זיהום שמן המשולב בפסולת וכן לוודא כי כל הפעולות שהוגדרו לחירום לשלב הפעולה המידית יבוצעו, כולל גיוס מטה חירום.

במשרד מזכירים כי משום ששמן הוא חומר מסוכן, ככל שיגיע לחוף יש לאפשר גישה לחופים המזוהמים רק לאלו הפועלים לניקוי החוף ולפעול ליידע את הציבור על כך ולהיערך להפעלת התוכנית המפעלית. עוד הזכירו כי שמן הוא חומר מסוכן וכי יש לנקוט בכל האמצעים להגנת נשימה וממגע בידיים חשופות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully