וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתם שמן ענק בדרך לחופי ישראל: הוקם חדר מצב, הרשויות נערכות לקרב בלימה

עודכן לאחרונה: 2.2.2022 / 11:27

הכתם התגלה כ-30 ק"מ מערבית לחופי ישראל, וטיסות וסירות סיור הוצאו לאזור. במשרד להגנת הסביבה הגדירו את האירוע כבעל פוטנציאל לזיהום ים גדול בהיקף אזורי או לאומי. ברשויות המקומיות הזהירו את התושבים

הכנות לקראת יציאת אוניית הבת גלים אל כתם הנפט מול חופי נתניה 02 בפברואר 2022. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
הכנות אוניית "בת גלים" להתמודדות עם הכתם. נמל חיפה, היום/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

כתם שמן ענק התגלה הבוקר (רביעי) כ-30 ק"מ מערבית לקו החוף. המשרד להגנת הסביבה הגדיר את האירוע כבעל פוטנציאל לזיהום ים גדול או בהיקף אזורי או לאומי, וחדר מצב מיוחד שיעסוק בנושא הוקם. ברשויות האזוריות הזהירו את התושבים וישנה היערכות לבלימתו. על פי מכ"ם המשרד להגנת הסביבה, הכתם נע לכיוון צפון והוא עשוי לפגוע בחופי חיפה ונהריה.

"בטיסת מערכת הביטחון, שיצאה לבקשת המשרד להגנת הסביבה, התגלו כתמים חשודים, במרחק של כ-20 עד 40 קילומטר מערבית לחופי ישראל, מאזור ראשון לציון עד נתניה, שייבדקו היום מקרוב", נכתב בהודעת המשרד.

בניסיון להיאבק בכתם במשרד יפעילו "מודלים שונים לבדיקתו וכיווני הרוח והים". למקום יצאה אוניית ה"בת גלים" המשותפת למשרד להגנת הסביבה ולחקר ימים ואגמים. "אם יתגלה כי מדובר בכתם המשתרע על פני קילומטרים רבים, היכולת לטפל בו בים תהיה מוגבלת למדי", נכתב. חדר המצב של המשרד נפתח בחיפה ובמשרד מתריעים מפני הפריסה הגיאוגרפית והתזוזה המהירה של הכתם.

צילום מכ"ם כתם הנפט מול חופי נתניה 02 בפברואר 2022. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
מפת מכ"ם כתם השמן של המשרד להגנת הסביבה/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

רשות המים מסרה כי היא עוקבת אחרי התפשטות כתם השמן. "נכון לעכשיו, ובתאום עם משרד הבריאות, אין הנחיות מיוחדות למתקני ההתפלה. מערכות הניטור של מתקני ההתפלה פועלות כנדרש ואם יעלה חשד לזיהום תפסק מייד השאיבה. גם במקרה שכזה לא צפוי שיבוש באספקת המים. רשות המים ערוכה לכל תרחיש ואספקת המים תמשך כסדרה, נכתב.

בפברואר שנה שעברה התרחש בישראל אסון הזיהום הימי בזפת, שבו נגרם הזיהום המשמעותי והחמור ביותר לחופים, לים ולטבע לאורך כל חופי ישראל בים התיכון. במהלך האירוע נפלטה לחופי ישראל פסולת ימית של זפת שמקורה בנפט גולמי.

המקרה הוגדר כאירוע אקולוגי חמור, בין היתר בשל השטח הגדול שהוא כיסה ובשל הרעילות הגבוהה וארוכת הטווח של הזפת שהתפטשה. כחודש מאז פריצתו, ב-16 במרץ - הכריז המשרד להגנת הסביבה על סיום האירוע והציבור הותר לחזור לכל החופים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הכנות לקראת יציאת אוניית הבת גלים אל כתם הנפט מול חופי נתניה 02 בפברואר 2022. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
הכנות אוניית "בת גלים" להתמודדות עם הכתם. נמל חיפה, היום/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

ברשויות מרעננים הנחיות

משה פדלון, ראש העיר הרצליה המכהן כיו"ר פורום רשויות החוף במרכז השלטון המקומי, אמר לוואלה! כי ברשויות מודאגים מהמצב וכי הם נערכים לניקוי הזפת. "אנחנו ערוכים לכל תרחיש גם בכוח אדם וגם בציוד ונערכים גם לגייס עובדי קבלן אם נצטרך ולהקים חפ"קים מסודרים להתמודד עם נחיתת הזפת לכשזו תגיע", סיפר.

פדלון, יחד עם אופיר פז-פינס, מנהל הפורום, יקיים ב-13:00 ישיבה אופרטיבית בנושא עם ראשי הרשויות החברות בפורום. "בפעם הקודמת ידענו וגם הפעם נדע, אבל צריך להתכונן. כל רשות מתחילה להיערך במסגרת התרעה ראשונית והרשויות ביניהן תעזורנה אחת לשניה. מתחילים בלרענן את ההנחיות, לפתוח את המחסנים ולבדוק שיש הכל מטרקטורים ועד מגרפות ומסיכות כדי שלא נהיה מופתעים וברגע האמת נוכל ישר לפעול בשטח".

מנכ"ל עמותת "צלול", מור גלבוע, אמר: "שנה לאסון הנפט בים וישראל לא למדה את הלקח. כתם השמן הענק שעושה את דרכו ברגעים אלו הוא הרבה מעבר לעוד תמרור אזהרה. מדובר במחדל מתמשך של המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר שלא מיישמים את מסקנות ועדת המנכ"לים שהתכנסה לאחר האסון בשנה שעברה ושאינם מקדמים את חוק התלתמ"ת שתקוע כבר שנים שאמור לתת מענה מדויק למניעה ולהתמודדות עם אסונות נפט בים".

גלבוע הוסיף: "האבסורד הגדול הוא שבמקביל לחוסר המוכנות להתמודדות עם אסונות כאלו, ישראל ממשיכה לקדם עשרות קידוחי אקספלורציה של גז ונפט בים שמעלים עוד יותר את הסבירות לאסונות נפט בים, לפגיעה במערכות האקולוגיות ובמי הים שישראל כל כך תלויה בהם להתפלת מי השתיה שלה".

  • עוד באותו נושא:
  • זיהום
  • שמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully