וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות מול רוסיה: ביידן אישר שליחת אלפי חיילים למזרח אירופה

עודכן לאחרונה: 2.2.2022 / 21:53

הפנטגון יכריז על פריסת 3,000 חיילים בגרמניה, בפולין וברומניה, בצל החשש ממלחמה באוקראינה. במוסקבה דורשים מנאט"ו להסיג את כוחותיה ממזרח אירופה, ואמרו שליחת הכוחות האמריקניים היא "צעד הרסני"

בווידאו: תרגיל של צבא אוקראינה באזור הגובל בחצי האי קרים/צילום: רויטרס

ארצות הברית הודיעה היום (רביעי) על פריסת 3,000 חיילים אמריקים במזרח אירופה בימים הקרובים על רקע החשש שרוסיה תתקוף את אוקראינה. הפנטגון אמר כי כ-2,000 חיילים אמריקנים יישלחו מארצות הברית לפולין ולגרמניה וכאלף חיילים המוצבים כעת בגרמניה יישלחו לרומניה. זאת אחרי אישור שנתן לכך הנשיא ג'ו ביידן, שנוקט לאחרונה עמדה תקיפה יותר ביחס למתיחות באירופה, הגבוהה ביותר מאז תום המלחמה הקרה.

בשבוע שעבר, צבא ארצות הברית העמיד כ-8,500 חיילים בכוננות להישלח לאירופה בתוך זמן קצר אם יהיה צורך בכך, והפנטגון הבהיר הערב כי מדובר בהיערכות נפרדת מזו שעליה הוכרז הערב. מדינות המערב הבהירו כי הן לא ישלחו כוחות לאוקראינה עצמה, אך הן הגבירו בשבועות האחרונים את משלוחי הנשק לקייב שנועדו לחזק את יכולתו של הצבא המקומי להסב אבידות כבדות לצבא רוסיה בתרחיש של מלחמה.

רוסיה פרסה בשבועות האחרונים יותר מ-100 אלף חיילים בסמוך לגבולות אוקראינה, וארצות הברית ובעלות בריתה הזהירו את מוסקבה שמהלך צבאי נגד שכנתה יגרור סנקציות קשות. רוסיה מכחישה שהיא מתכננת לפלוש לשטחה של הרפבוליקה הסובייטית לשעבר, אך היא הציגה כמה דרישות ביטחוניות. אחת מדרישותיה המרכזיות של מוסקבה, שנדחו על ידי ארצות הברית ונאט"ו, היא התחייבות של הברית שהיא לעולם לא תצרף את אוקראינה לשורותיה. דרישה נוספת היא הסגת כוחות הברית הצבאית המערבית מרומניה ומבולגריה.

במוסקבה אמרו כי שליחת החיילים האמריקנים למזרח אירופה היא צעד הרסני. "הצעדים הלא מוצדקים וההרסניים האלה מגבירים את המתיחות הצבאית ומצמצמים את המרחב לפתרון פוליטי", אמר סגן שר החוץ של רוסיה, אלכסנדר גרושקו, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות אינטרפקס .

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במפגש עם מושלי מדינות בבית הלבן, 31 בינואר 2022. רויטרס
מקשיח את המדיניות כלפי מוסקבה. ביידן במפגש עם מושלי מדינות בבית הלבן, השבוע/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר אתמול כי המערב התעלם מדרישות הביטחון המרכזיות של מוסקבה. בהתייחסות פומבית ראשונה של פוטין למתיחות הגואה מאז דצמבר, הוסיף כי הוא מקווה לפתרון המשבר, אך ציין כי "זה לא יהיה פשוט". הוא טען שארצות הברית משתמשת באוקראינה ככלי שרת לבלימת רוסיה ומנסה לגרור את ארצו למלחמה.

"חשוב שנשלח מסר חזק לפוטין, ובכנות, לעולם כולו שנאט"ו חשובה לארצות הברית ושהיא חשובה לבעלות בריתנו", אמר הערב דובר הפנטגון ג'ון קירבי בתדרוך לעיתונאים. "אני לא יכול להיות להתנבא איך הדברים יתפתחו, ולכן אנחנו רוצים להיות מוכנים", אמר קירבי. הוא הוסיף כי הוא מקווה שפוטין יבחר בסופו של דבר בפתרון דיפלומטי למשבר. "אנחנו עדיין לא סבורים שהוא קיבל החלטה לפלוש פעם נוספת לאוקראינה".

רוסיה, מצדה, ממשיכה להתבצר בעמדתה ואף לעגה לבריטניה ולראש ממשלתה בוריס ג'ונסון. ג'ונסון שוחח היום עם פוטין, ולפי הקרמלין, נשיא רוסיה אמר לו כי תגובתה של נאט"ו אינה מספקת. לשכתו של ג'ונסון מסרה כי הוא אמר לפוטין שפלישה לאוקראינה תהיה "טעות חישוב מרה" וכי הם הסכימו על הצורך ב"רוח של דיאלוג".

ג'ונסון האשים אתמול את רוסיה בהצמדת אקדח לרקתה של אוקראינה, שבה ביקר על מנת להפגין תמיכה בה. הוא היה אמור לשוחח עם פוטין כבר אתמול, אך דחה את השיחה בשל הצורך שלו להשיב לשאלות הפרלמנט על המסיבות שנערכו במעונו בזמן הסגרים.

"רוסיה והנשיא פוטין נכונים לתקשר עם כולם. הוא (פוטין) מוכן לספק הסברים מנומקים - כולל למישהו מבולבל ביותר", לעג דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב.

עוד בוואלה!

פוטין: המערב מתעלם מדרישותינו ומנסה לפתות אותנו למלחמה עם אוקראינה

לכתבה המלאה
תמונת לוויין של בסיס של צבא רוסיה בחצי האי קרים, 1 בפברואר 2022. רויטרס
תמונת לוויין של כוחות רוסיים בבסיס בחצי האי קרים, אתמול/רויטרס

למרות ההכחשות של הקרמלין על היערכותו למלחמה אפשרית, תמונות לוויין של חברת "מקסר טכנולוגיות" האמריקנית הראו כי רוסיה חיזקה את המוכנות הכללית של כוחותיה הפרוסים במערב המדינה, בקרים ובבלארוס. לפי החברה, התמונות צולמו מ-19 בינואר ועד 1 בפברואר, אתמול.

אוקראינה, המנסה מצד אחד למנוע פאניקה בציבור בהצהרותיה כי מלחמה אינה מידית ומצד שני נואשת לנשק מערבי נוסף, אירחה בימים האחרונים שורת מנהיגים מנאט"ו. שר החוץ שלה, דימיטרו קוליבה, אמר היום כי המאמצים הדיפלומטיים הנמרצים עוזרים בבלימת האיום, אך הוא הבהיר כי התרחיש הגרוע ביותר עוד לא חלף.

בניגוד לטענותיהם של גורמים אמריקניים, קוליבה אמר כי רוסיה לא אספה מספיק כוחות כדי לפתוח בפלישה כוללת. הוא טען כי אין מחלוקות בין אוקראינה לבין ארצות הברית ביחס להערכת רמת האיום מרוסיה, אף שהנשיא וולודימיר זלנסקי וביידן מסרו הצהרות סותרות בימים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully