וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עומדים בפתחו של צונאמי כלכלי": אבידר דורש להקים ועדת שרים למאבק ביוקר המחייה

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 23:50

השר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להקים כבר בישיבה הבאה את הוועדה, שאמורה לגבש תוך שבועיים צעדים להגבלת מחירי המזון והורדת המיסוי. אבידר: "מכתבי ההתראה לרשתות לא יספיקו. מעמד הביניים עשוי להתמוטט". יצוין כי בממשלה כבר קיים קבינט כלכלי-חברתי בראשות שר האוצר

בווידאו: שר האוצר ליברמן מתייחס לגל עליות המחירים/צילום: ערוץ הכנסת

השר אלי אבידר פנה היום (שלישי) למזכיר הממשלה שלום שלמה בבקשה להקים ועדת שרים לנושא יוקר המחיה כבר בישיבת הממשלה הקרובה, כדי שזו תגבש תוך שבועיים שורה של צעדי חקיקה במטרה להוריד מיסוי בתחום הדלקים, חשמל וארנונה, ולהגביל את העלאת מחירי המזון. יודגש, כי בממשלה פועל גם קבינט כלכלי-חברתי, בראשו יושב שר האוצר איגדור ליברמן.

"אנו עומדים בפתחו של צונאמי כלכלי שעשוי למוטט את מעמד הביניים הישראלי", כתב אבידר במכתב. "הקלות הבלתי נסבלת של הכנסת הידיים לכיסם של האזרחים בשנתיים האחרונות חייבת להיפסק".

לדבריו, "מכתבי ההתראה לראשי רשתות השיווק לא יספיקו. ההודעות המרגיעות של ראשי רשתות השיווק, על כך שלא יעלו מחירים, הן מהלך זמני עד יעבור זעם. רווחיהם בתקופת הקורונה מספרות את המציאות בצורה הברורה ביותר. נכבדי, אי הקמת ועדת שרים, ופעולה בצעדים קונקרטיים, יביא לאיבוד אמון נוסף של הציבור, שיגרום למחאה ציבורית קשה ומוצדקת".

אלי אבידר. ראובן קסטרו
"עומדים בפתחו של צונאמי כלכלי". אבידר/ראובן קסטרו

בהקשר זה, מחר ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ מיכאל ביטון תקיים ישיבה מיוחדת בנושא יוקר המחיה וגל ההתייקרות במשק בהשתתפות הממונה על רשת התחרות ונציגי רשתות השיווק וחברות המזון. ביטון, שלוחץ על הממשלה לקדם צעדים נגד יוקר המחיה מזה מספר חודשים, כתב היום בטוויטר כי‏ "בחודשים האחרונים הרמנו בוועדת הכלכלה את לפיד המאבק ביוקר המחייה כמעט לבד בכנסת.
יחד עם כמה כתבים וערוצי תקשורת נחושים שלא ויתרו ולא התייאשו". הוא הוסיף כי "השבוע זה כבר הפך להיות הנושא הבוער במדינה וגם הממשלה החלה במכתב טוב ליצרנים ולספקים. כמובן המבחן הוא במעשים והתוצאות בשטח, זה מחייב נחישות והתמדה. אנחנו כבר שם".

"הכרזה פוגעת באזרחים"

לפי הנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.3% בחודש דצמבר 2021, ובכך, השלים עלייה שנתית של 2.8% בשנת 2021 כולה. כך למשל, מחר, מחירי הדלק צפויים להתייקר בשיעור חד למדי, ויעמדו על כ- 6.71 לליטר בנזין 95 אוקטן.

הסיבה להתייקרות היא ככל הנראה הקטנת תפוקת הדלק על ידי היצאניות הגדולות, שנועדה לשמור על מחירו לאורך השנה הראשונה לקורונה, עת ירד הביקוש. אמנם ההשפעות הכלכליות של הקורונה פחתו ורוב כלכלות העולם התאוששו, אך ההיצע לא גדל בהלימה להתאוששות.

שר האוצר ליברמן ושרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי פנו אתמול במכתב אל יצרני ויבואני מוצרי המזון והצריכה, במטרה לעצור את עליית המחירים. "הכרזתכם על העלאת מחירים בעת הזו היא צינית ופוגעת באזרחי המדינה".

השניים כתבו כי "ממשלת ישראל נקטה בצעדים חסרי תקדים, בהם ביטול מדיניות דמי האבטלה לעובדים בחל"ת וזאת על מנת להגדיל את היקף התעסוקה במשק ולשמר פעילות יציבה. יחד עם זאת המשבר לא תם. אזרחים ועסקים רבים טרם התאוששו מהקורונה. ממשלת ישראל עושה כל שביכולתה על מנת לסייע להם לצלוח את הגל, אך נדרש שיתוף מצד יתר 'השחקנים'".

אתמול התייחס לכך ליברמן גם בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו. "לא ניתן לנצל את המצב באופן ציני. אנחנו מסתכלים על המאזנים של החברות", אמר ליברמן, והוסיף כי אם התאגידים השונים לא ייענו לבקשה להימנע מהעלאת מחירים, המדינה "תפנה לרשויות המוסמכות כמו רשות התחרות והרשות להגבלים עסקיים כדי לדרוש מאותן חברות הסברים".

החברות סנו ושטראוס הגיבו לפנייה והודיעו כי אין בכוונתן להעלות מחירים. בחברת אסם, לעומת זאת, הסבירו כי לא יכלו להימנע מהצעד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully