וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהלך של ימינה שעשוי להביך את ש"ס: ההצעה לאסור אפליה במוסדות חינוך

עודכן לאחרונה: 30.1.2022 / 21:17

מטרת ההצעה, אותה מקדמים השר מתן כהנא וח"כ יום טוב כלפון, לשלול תקציבים ממוסדות חינוך שיפלו תלמידים על רקע עדתי. ההצעה עלולה להביך את הח"כים מש"ס שייאלצו להצביע נגדה משום שזו הצעה של הקואליציה או לתמוך בה ובכך לייצר מתיחות מול יהדות התורה המתנגדת לקידומה

בווידאו: הקלטה מתוך דיון סגור של ש"ס ויהדות התורה על צעדי הממשלה בנושאי דת ומדינה/עריכה: ליר שפיגלר

השר לשירותי דת מתן כהנא וח"כ יום טוב כלפון (ימינה) מקדמים יחד הצעת חוק שמטרתה לשלול תקציבים ממוסדות חינוך שיפלו תלמידים על רקע עדתי. ההצעה עלולה להביך את חברי הכנסת של ש"ס שייאלצו להצביע נגדה משום שזו הצעה מטעם הקואליציה או לתמוך בה ובכך לייצר מתיחות מול יהדות התורה המתנגדת לקידומה בתוקף.

ח"כ כלפון הגיש את ההצעה, והיא צפויה לעלות בחודש הקרוב להצבעה בוועדת שרים לענייני חקיקה. כיום, החוק קובע כי רשות חינוך מקומית, מוסד חינוך או אדם הפועל מטעמם, לא יפלו תלמיד מטעמים עדתיים, מטעמים של ארץ מוצא, רקע חברתי-כלכלי, נטייה מינית או זהות מגדרית או מטעמים של השקפה פוליטית, בין של הילד ובין של הוריו, ברישום תלמיד, קבלתו או הרחקתו ממוסד חינוך, קביעת תכניות לימודים ומסלולי קידום נפרדים באותו מוסד או קיום כיתות נפרדות באותו מוסד חינוך.

"לא ייתכן שגם בשנת 2022 ילדים ממוצא ספרדי יופלו לרעה בקבלה למוסדות החינוך", אמר כלפון והוסיף, "אני מבקש לשים קץ לתופעה הכואבת והמקוממת הזאת של אפליה על רקע עדתי במוסדות חינוך חרדיים באמצעות שלילת תקציבים מהמדינה לאותם מוסדות. היו ניסיונות בעבר לחוקק חוק דומה אך אריה דרעי חסם אותם כשהתחייב כי יפעל למיגור התופעה, אולם עברו שנים מאז והאפליה עדיין קיימת. אני קורא לכל חברי הכנסת להצטרף אלינו ולהעביר איתי את החוק החשוב הזה".

פתיחת שנת הלימודים בבני ברק 9 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
ההצעה צפויה לעלות בחודש הקרוב להצבעה בוועדת שרים לענייני חקיקה/ראובן קסטרו

מי שעובר על איסור ההפליה עובר עבירה פלילית, אך אין נגדו סנקציות. ח"כ כלפון מבקש לקבוע בהצעת החוק החדשה כי מוסד חינוך שעובר על איסור ההפליה, ובין היתר אינו מקבל תלמידים בשעריו בשל מוצאם העדתי, לא יקבל תקצוב מהמדינה. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי בשנת הלימודים האחרונה, יותר מ-30 תלמידות לא התחילו את הלימודים בבית ספר, בעקבות אי הסכמה של בתי ספר וסמינרים לרשום אותן ללימודים במסגרתם בשל מניעים עדתיים.

"לא ניתן להמשיך במצב זה", נכתב בהצעה. "הצעת חוק זו נועדה למנוע, בין היתר, את המצב שאין להעלותו על הדעת שבו קיימים בתי ספר בישראל שאינם מוכנים לרשום תלמידים ותלמידות לבית ספרם בגלל מוצאם העדתי".

מי שניסה בעבר לקדם מהלך דומה מול ש"ס היה השר מאיר כהן מיש עתיד בהיותו באופוזיציה. מטרתו של כהן הייתה גם בין היתר להביך את ש"ס, ובכך הוא הצליח לאחר שחבריה הצביעו נגד ההצעה. יגאל גואטה שהיה אז חבר כנסת אמר כי הוא מצביע נגד "אך מתבייש". גם אז, ההצעה נבלמה גם בשל התנגדותו של מי שכיהן אז סגן שר החינוך, ח"כ פורוש מיהדות התורה שטען כי "אין תופעה של אפליית בנות ספרדיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully