וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט בדברי פרידה: "ממשלה שנלחמת בשלטון החוק פוגעת בציבור"

עודכן לאחרונה: 30.1.2022 / 16:20

לאחר כהונה סוערת שארכה כ-6 שנים, פרסם היועמ"ש דברי פרידה לקראת סיום תפקידו השבוע. לדבריו, בכהונתו נתקל בניסיונות להציג את הפגיעה בשלטון החוק כמהלך אידיאולוגי, "אך ראינו שמה שעומד מאחורי זה היה קידום אינטרסים אישיים". סער: כיהן תחת מתקפה בהובלת רה"מ לשעבר

בווידאו: דברי פרידה של בנט בישיבת הממשלה מהיועמ"ש מנדלבליט/צילום: לע"מ

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר היום (ראשון) כי "ממשלה שפועלת להחלשת שלטון החוק, או חלילה פועלת נגד שלטון החוק, פוגעת בציבור". מנדלבליט אמר את הדברים בישיבת הממשלה, לקראת סיום תפקידו ביום שלישי השבוע. שרי הממשלה נשאו דברי פרידה גם הם, בהם שר המשפטים גדעון סער שאמר כי "הוא כיהן בתקופה הקשה ביותר למוסד החשוב הזה".

מנדלבליט התחיל את דבריו ואמר כי "לפני שש שנים פחות יומיים, נכנסתי לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. בטקס הכניסה לתפקיד, שנערך בלשכת עורכי הדין, עמדתי על שני היסודות המרכזיים שמרכיבים את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה - סיוע לממשלה להגשים את מדיניותה, והאחריות לשמירת קיומו של הדין".

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט 17 ביוני 2021. ראובן קסטרו
כהונה עמוסה באתגרים. מנדלבליט/ראובן קסטרו

"באשר ליסוד הראשון אמרתי", הוסיף מנדלבליט, "ואני מצטט - כי 'שלטון החוק אין משמעו שלטונו של היועץ המשפטי. בשיטתנו הדמוקרטית, השלטון מופקד בידי נבחרי העם'. עוד הוספתי בהקשר זה כי 'היועץ המשפטי נדרש לסייע לממשלה ולרשויות המדינה למלא את תפקידן ולממש את מדיניותן, ככל שהדבר הוא אפשרי בגבולות החוק. במסגרת הזאת, עלינו גם לשאוף לספק מענה מהיר ויעיל לסוגיות המשפטיות שעומדות לפתחנו, והכול כמובן מבלי להתפשר על יסודיות ומקצועיות העמדה המשפטית"'.

"באשר לשמירת קיומו של הדין אמרתי באותו נאום - ואני שוב מצטט - כי 'בראייתי המילים 'שלטון החוק' אינן מילים בעלמא. הן נוגעות לכל אזרח ואזרח במדינה והן אבן יסוד בחוסנה ועוצמתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית'. עוד הוספתי כי 'שלטון החוק הוא הערובה לכך שכולם יהיו שווים בפני החוק, מקטן ועד גדול, תוך מלחמה בלתי מתפשרת בפשיעה המאורגנת ובשחיתות. על-מנת לקיים את שלטון החוק, יש לפעול ללא הרף על-מנת לשמור על עצמאותו של מוסד היועץ המשפטי לממשלה. היועץ המשפטי לממשלה איננו נתון למרותו של איש, זולת האינטרס הציבורי בקיום החוק והמשפט. יש להישמר מכל ניסיון להחליש את מעמדו'".

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט במהלך טקס פרידה משי ניצן 18 בדצמבר 2020. אוליביה פיטוסי, פלאש 90
מנדלבליט/פלאש 90, אוליביה פיטוסי

מנדלביט אמר כי ממשלה שפועלת להחלשת שלטון החוק, או חלילה פועלת נגד שלטון החוק, פוגעת בציבור. "היו כאלה שניסו להציג את הפגיעה בשלטון החוק כמהלך אידיאולוגי, תחת הכותרת של 'משילות', אבל פעם אחר פעם ראינו שמה שבאמת עמד מאחורי המהלכים הללו היה רצון לקדם אינטרסים אישיים, תוך פגיעה קשה בעיקרון הנאמנות הציבורית".

"יש הבדל בין ביקורת לגיטימית לבין דה-לגיטימציה שיטתית וארסית"

שרי הממשלה נפרדו בישיבה מהיועמ"ש. שר המשפטים גדעון סער אמר כי "הוא כיהן בתקופה הקשה ביותר למוסד החשוב הזה - מוסד היועמ"ש לממשלה - תחת מתקפה גלויה, ארוכה, רצופה וחסרת מעצורים במשך כשנתיים ימים, מתוך הממשלה עצמה ובהובלת ראש הממשלה".

"המתקפה הזאת נבעה מסיבה אחת בלבד", אמר סער, "החלטתו להגיש, לפי חובתו בחוק, כתב אישום נגד ראש הממשלה. הניסיון המכוון והמגמתי לקעקע את כל מוסדות אכיפת החוק במדינה לא הסתיים. יש הבדל בין ביקורת לגיטימית לבין דה-לגיטימציה שיטתית וארסית, המבוססת על הפצת עלילות, כזבים ופייק ניוז".

שר הביטחון ושר המשפטים לשעבר בני גנץ אמר: "ראיתי בעיניי כיצד הוא הגן על שלטון החוק. ברגעים דרמטיים למדינת ישראל, בהם היה מי שניסה לערער את היסודות הדמוקרטיים של המדינה, אביחי היה שם".

גדעון סער, אביחי מנדלבליט. יונתן זינדל, פלאש 90
תוקף את נתניהו. סער/פלאש 90, יונתן זינדל

שר התקשורת יועז הנדל הוסיף: "היה מי שחשב שאביחי, אולי בגלל הכיפה והזקן, מחויב לשבט כלשהו, למגזר כלשהו, לאינטרס פוליטי של מן שהוא. למעט בית"ר ירושלים, הוא בא לשרת את המדינה והציבור ולא אף קבוצה אחרת. בתקופה של פוסט ממלכתיות, כל מגדלור של ממלכתיות מזכיר לכולם שאפשר אחרת והיה צריך את התזכורת הזו בתקופות כאלה ואחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully