וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיהום בדרך לכנרת: פסולת מסוכנת נשטפה לנחל חצור, המשרד להגנת הסביבה פתח בחקירה

עודכן לאחרונה: 29.1.2022 / 11:42

הזיהום נגרם ככל הנראה מהצפת בריכות התשטיפים של אתר הפסולת "תאנים" הסמוך. זאת, חרף אזהרות חוזרות מפני הצפות צפויות בעקבות הגשמים הראשונים. לפי המשרד, מדובר בפסולת שעלולה לגרום לנזק בלתי הפיך של זיהום הקרקע והמים והרס מערכות אקולוגיות

הזיהום בנחל חצור בעקבות הצפת בריכות התשטיפים. יורם דורה, אתר רשמי
הזיהום בנחל חצור בעקבות הצפת בריכות התשטיפים/אתר רשמי, יורם דורה

המשרד להגנת הסביבה פתח היום (שבת) בחקירה בעקבות זיהום בנחל חצור המוביל מים לירדן ומשם לכנרת. זאת, ככל הנראה בעקבות הצפה בבריכות התשטיפים של אתר הפסולת "תאנים" שנגרמה מהגשמים העזים בשבוע האחרון.

במשרד הבהירו כי מקורם של התשטיפים שזורמים לנחל בפסולת מעורבת, וכי הם מכילים מגוון חומרים מסוכנים. זרימתם לתוך הנחלים עלולה לנזק בלתי הפיך של זיהום הקרקע והמים והרס מערכות אקולוגיות. מעבר להשלכות האקולוגיות, תושבי האזור טוענים כי גלישת המים עלולה להביא לפריצת סוללות עפר ולזרימת המים על כביש 90 שעובר מעל נחל חצור, ובכך לגרום לסכנת החלקה של רכבים.

הזיהום בנחל חצור בעקבות הצפת בריכות התשטיפים. יורם דורה, אתר רשמי
הזיהום בנחל חצור בעקבות הצפת בריכות התשטיפים/אתר רשמי, יורם דורה

אתר "תאנים" שנמצא ביער ביריה שבגליל התמלא ונסגר לפני שלוש שנים, אולם הוא לא עבר הליך שיקום כנדרש. הוא הופעל בעבר על ידי "איגוד ערים פסולת מוצקה גליל מזרחי גולן", המאגד כ-15 רשויות מקומיות בגליל ובגולן. הרשויות לא הקצו את התקציב הנחוץ למימון שיקום האתר, דבר שהוביל להצפת חמש בריכות התשטיפים וגלישת מימיהן לנחל הסמוך.

לפני כחודשיים הוציא המשרד להגנת הסביבה לאתר ההטמנה התראה מתוקף חוק רישוי עסקים וחוק המים, במסגרתה דרש סגירה וסילוק המפגעים באתר ובראשם בריכות התשטיפים, שהיו צפויים לזרום אל מחוץ לאתר עם בוא הגשם הראשון. במשרד אמרו אז כי "מנהלי אתר ההטמנה מתרשלים בשיקום האתר כבר שנים רבות, וכעת המשרד להגנת הסביבה מיצה את כלל הליכי האכיפה המנהלית שברשותו, ופנה לרשות המים לביצוע אכיפה. במקביל - המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה צפויה לפתוח בחקירה כנגד מפעילי המטמנה".

לדברי פקחי רשות המים,הזיהום לא נובע באופן חד משמעי מבריכות התשטיפים, אך מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הוא "ממשיך לפקח ולעקוב אחר הנושא גם בהיבט קידום הטיפול בבריכות התשטיפים וגם במסלול האכיפה. מיצינו את הכלים שלנו המנהליים - התראות, שימועים - ולכן הגענו להכנת תיק חקירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully