וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיכה בבורקינה פאסו: הצבא עצר את הנשיא ותפס את השלטון

עודכן לאחרונה: 25.1.2022 / 9:46

המורדים הפילו את הנשיא קאבורה בהפיכה נוספת בחודשים האחרונים במערב אפריקה, והודיעו על פיזור הממשלה וסגירת הגבולות. מקום הימצאו ומצבו של הנשיא לא ידוע. תושבים בבירה יצאו לתמוך בצבא, בשל התגברות מתקפות הטרור של אל-קאעדה ודאעש. "אנחנו מאחוריהם"

חיילים בצבא בורקינה פאסו מכריזים על הפיכה צבאית, 24 בינואר 2022. רויטרס
המורדים מכריזים על הפיכה צבאית בטלוויזיה הממלכתית, היום/רויטרס

נשיא בורקינה פאסו, רוק קאבורה, הודח היום (שני) בהפיכה צבאית. זאת אחרי שבמהלך הלילה התנהלו חילופי אש כבדים בסמוך למעונו בבירה וואגאדוגו, בהמשך ליממה של התקוממויות בבסיסים ברחבי המדינה המערב אפריקנית.

הצבא אמר כי הוא משעה את החוקה, מפרק את הממשלה ומפזר את הפרלמנט וסוגר את גבולות המדינה. הקצינים שהכריזו על ההפיכה בטלוויזיה הממלכתית אמרו כי המהלך הגיע בשל ההתדרדרות במצב הביטחוני במדינה ו"חוסר היכולת" של הנשיא לאחד את המדינה ולהגיב ביעילות לאתגרים העומדים בפניה, בהם התקוממות אסלאמיסטית.

ההכרזה על ההפיכה הצבאית נחתמה על ידי ליוטנט-קולונל פול-הנרי סנדוגו דמיבה והיא הוקראה על ידי קצין אחר, שהיה מוקף בכמה חיילים. המורדים אמרו כי ההשתלטות על המדינה נעשתה ללא אלימות וכי אלו שנעצרו נמצאים במקום בטוח. הגוף שעומד בראש ההפיכה הוא התנועה הפטריוטית להגנה ולשיקום, שלא היה מוכר עד היום.

"MPSR, שכולל את כל ענפי הצבא, החליטה על סיום תפקידו של הנשיא קאבורה היום", נמסר בהודעה, שבה השתמשו המורדים בראשי התיבות של התנועה. מקום הימצאו ומצבו של קאבורה לא ידועים, ומפלגתו אמרה כי הוא שרד ניסיון התנקשות אך לא פירטה. ראשי ההפיכה אמרו כי הם יציעו לוח זמנים לחזרה לסדר החוקתי "בתוך פרק זמן סביר, אחרי התייעצויות עם מגזרים שונים של האומה".

כמה כלי רכב משוריניים מהשיירה של הנשיא, מרוססים בקליעים, נראו הבוקר בסמוך למעונו של הנשיא. על אחד מהם היו נתזי דם. תושבים בשכונה דיווחו על חילופי אש כבדים במהלך הלילה. בבוקר, שלושה כלי רכב משוריינים וחיילים רעולי פנים התמקמו מחוץ למטה הטלוויזיה הממלכתית.

נשיא בורקינה פאסו בכנס בניגריה, דצמבר 2018. רויטרס
חלקים מהמדינה נשלטים על ידי ארגוני טרור. נשיא בורקינה פאסו רוק קאבורה/רויטרס

קאבורה, שמנהיג את בורקינה פאסו מאז 2015, התמודד עם מחאות רחוב בחודשים האחרונים בשל התסכול הגובר מהמחיר הכבד שגובות מתקפות הטרור של חמושים המזוהים עם דאעש ואל-קאעדה מחיילים ומאזרחים.

בנובמבר, 49 שוטרים צבאיים וארבעה אזרחים נהרגו במתקפה על מוצב במחוז סום הצפוני, ובהמשך התברר כי לכוחות שהוצבו שם אזל המזון והם נאלצו לצוד בעלי חיים במשך שבועיים. הנשיא הבטיח אז לשים קץ ל"חוסר התפקוד" של הצבא, והורה על חקירת המתקפה ועל גיבוש תכנית למאבק בשחיתות.

עם תחילת הדיווחים על התקוממות בבסיסים ברחבי המדינה, מפגינים יצאו לרחובות כדי לתמוך במורדים והם הציתו את מטה מפלגת השלטון. הממשלה הכריזה בתגובה על עוצר לילי עד להודעה חדשה ועל סגירת בתי הספר למשך יומיים, והבלבול שרר ברחובות עד ההכרזה על ההפיכה.

"אנחנו ממש שמחים. יצאנו ביומיים האחרונים כדי לתמוך בצבא", אמר איברהים זארה, תושב הבירה. "אנחנו מאחוריהם". עלי סוואגוגו, תושב אחר בבירה, אמר שההפיכה לא הפתיעה אותו. "זה היה צפוי כי המדינה נמצאת במצב הזה כבר שש שנים ללא פתרון אמיתי לטרור הזה", אמר. "אם הפיכה היא הפתרון, אז היא מבורכת".

עוד בוואלה!

בורקינה פאסו: 132 איש נטבחו במתקפה בצפון המדינה

לכתבה המלאה
חיילים ברחובות וואגאדוגו, בורקינה פאסו, 23 בינואר 2022. AP
תושבים יצאו להפגנות תמיכה במורדים. חיילים ברחובות הבירה, אתמול/AP

ההפיכה המסתמנת בבוריקה פאסו היא חלק מגל השוטף את האזור. בשנה וחצי האחרונה, כוחות צבא השתלטו על השלטון במאלי, בגינאה ובצ'אד. בורקינה פאסו היא אחת המדינות העניות ביותר באזור, חרף מרבצי הזהב הרבים בשטחה, והיא ידעה הפיכות רבות מאז עצמאותה ב-1960.

חלק מהזעם במדינה הופנה בחודשים האחרונים אל צרפת, השליטה הקולוניאלית לשעבר ששלחה אלפי חיילים לאזור הסהל במערב אפריקה כדי להילחם בארגוני הטרור. עם זאת, המצב הביטחוני רק התדרדר, ובחלקים מבורקינה פאסו השיתו הארגונים הקיצוניים את חוקי השריעה על התושבים.

משרד החוץ של ארצות הברית מסר כי הוא מודע לדיווחים על כך שקאבורה נעצר על ידי הצבא וקרא לשחררו, ודוברו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מסר כי הוא "מגנה בחריפות כל ניסיון השתלטות על הממשלה בכוח הזרוע" בבורקינה פאסו וקרא למנהיגי ההפיכה להניח את נשקם.

קורין דופקה, מנהלת אזור מערב אפריקה בארגון Human Rights Watch, אמרה שממשלתו של קאבור הפגינה חוסר יכולת להתמודד עם מגוון בעיות.

"ההפיכה, ומה שנראה כמו תמיכה בה, חושפת את חוסר הכשירות של ממשלתו של קאבורה לטפל בבעיות עמוקות של שחיתות, משילות והגנה על אזרחים, שכולן הוחמרו באופן אקספוננציאלי בגלל האיום האסלאמיסטי המזוין", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully