וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשטרה טוענים: "אנחנו יודעים להאזין לפושעים ורוצחים, לא מרגלים אחרי מפגינים"

עודכן לאחרונה: 20.1.2022 / 12:06

סנ"צ זיו שגיב התראיין ל-103FM והכחיש את חשיפת כלכליסט, לפיה המשטרה שתלה תוכנת NSO במכשיר הטלפון של פעיל חברתי, שבאמצעותה חשפה את נטיותיו המיניות. מאוחר יותר הצטרף המפכ"ל להכחשות השימוש בתוכנה נגד אזרחים, ואמר שתבדק הטענה לפיה היו חריגות מהנהלים

בווידאו: דיון בוועדת החוקה על הפרסום על שימוש של המשטרה בתוכנת הריגול פגסוס של NSO/ערוץ הכנסת

זיו שגיב, ראש מדור החקירות במשטרה, התכחש היום (חמישי) לחשיפת כלכליסט, לפיה המשטרה שתלה את תוכנת NSO במכשיר הטלפון של פעיל חברתי, שמצאה אפליקציית היכרויות בין גברים ובכך חשפה את נטיותיו המיניות. בראיון לתכנית של ניסים משעל וגיא פלג ב-103fm טען שגיב כי מדובר ב"ספין תקשורתי ובניסיון לעשות שיימינג למשטרה", והדגיש כי אין מאחורי הדברים "כלום".

"אנחנו רואים שחובטים במשטרה על ימין ועל שמאל במשך שנים", אמר בריאיון והדגיש כי לא יתייחס לשימוש בתוכנה. "אנחנו מתגאים ביכולת שלנו להתאים את משטרת ישראל לפשיעה המודרנית בשנת 2022 וביכולת שלנו לבצע האזנות סתר מתוחכמות לעבריינם ולפושעים כאלה שמסכנים את ביטחון הציבור".

הוא התייחס לטענה כי האזינו לפעיל החברתי. "אנחנו יודעים להאזין לפושעים, לעברייניים, לרוצחים. מצפים מאיתנו להתמודד עם הפשיעה במגזר הערבי, לתפוס כלי נשק, למנוע סחר בסמים. את זה אנחנו מסוגלים לעשות באמצעות האזנות סתר. אנחנו לא מאזינים למפגינים או מרגלים אחרי אזרחים תמימים".

זיו שגיב, ראש מדור חקירות במשטרה. צילום מסך, דוברות משטרה, דוברות משטרת ישראל
זיו שגיב, ראש מדור חקירות במשטרה/דוברות משטרת ישראל, צילום מסך, דוברות משטרה

על השאלה האם קצין משטרה מציין בפני שופט בבית משפט כי בכוונתו להפעיל תוכנת ריגול, ענה כי "השופט קורא כותב פרוטוקול בכתב ידו שמפרט את השו"ת שנתתי, ואם הוא לא משתכנע הוא מבקש ריאות נוספות יש פיקוח הדוק".

בשנה שעברה המשטרה הוציאה למעלה מ-3,000 צווים להאזנות סתר מהם סורבו 26 בלבד. "אם תסתכל במסמך, תראה לאיזה אירועים אנחנו מאזינים - אמל"ח, סמים, רצח, הצתות, וארגוני פשיעה", אמר שגיב. הוא סירב להתייחס לכמה מהן בוצעו על אנשי ציבור.

אחד ממשרדי NSO. רויטרס
התכחש לטענה שהמשטרה השתמשה בתוכנת NSO. אחד ממשרדי NSO/רויטרס

מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי ומי שהקים את הרשות להגנת הפרטיות, יורם הכהן, התייחס לפרשה הבוקר ואמר כי הפרטים שנחשפו מחייבים ועדת בדיקה. "הפרטים החדשים שנחשפים מטרידים ביותר מבחינה דמוקרטית, ומחייבים ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה של אנשי מקצוע שאינם חלק מתהליך קבלת ההחלטות", אמר.

"לא הייעוץ המשפטי לממשלה, לא הפרקליטות ולא המשטרה יכולים להיות חלק מוועדה שכזו כי הם חלק מאותה התנהלות שחייבת להיבדק", הוסיף. "אין ספק שאישור שניתן בדיעבד ומלבין פעולות לא חוקיות שכאלו הוא ללא תוקף משפטי. פרשנות המשטרה לפיה חוק האזנות סתר מתיר לה לעשות פעולות שכאלו היא היתממות ועל המחוקק להתאים במהירות את דיני האזנת הסתר והפרטיות לעידן המודרני.

"כולנו רוצים משטרה אפקטיבית עם כלים שמתאימים לסביבה הטכנולוגית ולסביבת הפשיעה של המאה ה 21 אבל הדברים חייבים להיעשות באופן שקוף, מסודר, חוקי, עם פיקוח משפטי הדוק. במקביל, נדרשת הכשרה טכנולוגית עמוקה לשופטים שעוסקים בנושאים האלו בכדי שהפיקוח יהיה אפקטיבי - בלתי מתקבל על הדעת ששופטים יקבלו החלטות על האזנות סתר בלי שיבינו את המנגנון שעומד מאחורי זה".

יהודים וערבים באירוע משותף בלוד בנוכחות המפכ"ל, קובי שבתאי 18 במאי 2021. ראובן קסטרו
"הבדיקה לא העלתה כל ממצא המלמד על חריגה"./ראובן קסטרו

מאוחר יותר היום הכחיש המפכ"ל קובי שבתאי את הפרשה, שאמר שהמשטרה פתחה בבדיקה פנימית בעקבותיה, שלא העלתה "כל ממצא המלמד על חריגה לכאורה מהוראות הדין".

"קראתי לעיתון כלכליסט בסמוך לפרסום הראשון בעניין, ואני שב וקורא לעיתון כלכליסט גם כעת, להעביר לידינו פרטים קונקרטיים אשר יאפשרו לבדוק את האירועים הנטענים", אמר. הוא הוסיף כי הנחה "להמשיך ולהעמיק בבדיקות, מעבר לבדיקות שכבר נעשו, של כלל הפעולות, גם בהתייחס לשנים עברו. כל זאת ייעשה בשיתוף פעולה הדוק עם היועץ המשפטי לממשלה, על מנת לוודא כי לא היתה חריגה כלשהי מהנהלים, לרבות בתקופה בה טרם שימשתי כמפכ"ל".

לדבריו, "אם וככל שיתברר כי היו מקרים נקודתיים בהם היתה חריגה מנהלים - המשטרה בראשותי תפעל לשיפור ולתיקון, וזאת בשקיפות מלאה, ובשיתוף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים. לא נשלים עם חריגה כלשהי מהוראות הדין, במידה ויימצא שהיתה כזו".

  • עוד באותו נושא:
  • NSO
  • משטרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully