וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפסק דין תקדימי: קצין סורי הורשע בגרמניה בפשעים נגד האנושות

עודכן לאחרונה: 13.1.2022 / 13:59

אנוואר רסלן, שהיה קולונל במשטר אסד עד שערק וברח לגרמניה, נשלח למאסר עולם אחרי שהורשע בעינויים של אלפי אסירים, ברצח ובעבירות מין. הוא טוען שלא היה לו קשר לכך, ושהוא בכלל ניסה לעזור לאסירים. הוא הסורי הראשון המורשע בפשעים נגד האנושות מאז פרוץ המלחמה

בית משפט בגרמניה גזר היום (חמישי) מאסר עולם על קולונל סורי שהורשע בפשעים נגד האנושות שבוצעו בבית כלא ידוע לשמצה בדמשק. אנוואר רסלן נקשר לעינויים של כ-4,000 איש במהלך מלחמת האזרחים, בבית הכלא אל-חטיב, המכונה "גיהנום עלי אדמות".

המשפט, שהתנהל בעיר קובלץ, הוא הראשון בעולם שבו מורשע גורם במשטר אסד באחריות לזוועות שהתחוללו לאורך הסכסכוך ההרסני במדינה. התביעה האשימה את רסלן בן ה-58 בכך שפיקח על העינויים במתקן, שבו הוחזקו מפגינים ומתנגדי משטר רבים, והיה אחראי לרצח של 58 בני אדם, אונס, תקיפות מיניות ועינויים של לפחות 4,000 איש בין 2011 ל-2012.

הוא נעצר ב-2019 בגרמניה, אחרי שהצליח לקבל מקלט. הוא הכחיש את כל האישומים נגדו, ואמר כי לא היה לו חלק בעינויי האסירים. לטענתו, הוא למעשה ניסה לעזור לחלקם. ממשלת סוריה מכחישה שהיא מענה אסירים.

אנוואר רסלן, קצין סורי לשעבר, במהלך דיון במשפטו על פשעים נגד האנושות בבית משפט בקובלנץ, גרמניה, 23 באפריל 2020. Thomas Lohnes/AFP, GettyImages
טען במשפט שהוא ניסה לסייע לעצורים. אנואר רסלן בבית המשפט, בשנה שעברה/GettyImages, Thomas Lohnes/AFP

סורים רבים שסבלו מידי משטר אסד או איבדו קרובי משפחה המתינו בציפייה רבה לגזר הדין, שניתן בגרמניה במסגרת חוק שיפוט אוניברסלי להעמדה לדין של גורמים המעורבים בפשעים נגד האנושות וברצח עם. בשנה שעברה הורשע באותו בית משפט קצין במשטרה החשאית של סוריה בסיוע לפשעים נגד האנושות ונשלח לארבע וחצי שנות מאסר.

מדינות המערב ניסו להפנות דרך מועצת הביטחון של האו"ם את חקר הפשעים שבוצעו במלחמה בסוריה אל בית הדין הפלילי הבינלאומי, אך רוסיה וסין - בעלות בריתו של אסד - הטילו וטו ולניצולי העינויים והמתקפות הכימיות של המשטר נותרו מעט מאוד דרכים לחפש צדק.

"המשפט מראה כי ניתן לעשות דין וחשבון עם הפשעים המחרידים של משטר אסד - הראיות נרחבות והן יתקבלו על ידי בתי המשפט - אם תובעים ושופטים במדינות שונות יבחרו לפעול", אמר אריק וויטה מארגון Open Society Justice Initiative, שתמך בכמה מהעדים במשפט. "ואף שאנחנו מברכים על תוצאת המשפט הזה, אסור לנו לשכוח שהאכזריות של הפשעים שהוכחו בבית המשפט עדיין מתקיימים כיום בסוריה".

בשבוע הבא, ייפתח משפטו של רופא סורי החשוד בפשעים נגד האנושות, כולל עינוי של אסירים בבית חולים צבאי בעיר חומס בין 2011 ל-2012. התביעה בגרמניה מאשימה אותו גם ברצח של אסיר באמצעות זריקה קטלנית. כ-800 אלף סורים שנמלטו מארצם במהלך העשור החולף חיים בגרמניה.

בחודש שעבר נגזר עונש תקדימי אחר בגרמניה, כשפעיל עיראקי מדאעש הורשע במעורבות ברצח עם ובפשעים נגד האנושות נגד המיעוט היזידי בעיראק ובסוריה, כולל רצח של ילדה בת חמש. הוא היה האדם הראשון בעולם שהורשע במעורבות ברצח היזידים, ששועבדו על ידי הארגון הג'יהאדיסטי ששלט על חלקים נרחבים בשתי המדינות מ-2014 ועד 2019.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully