וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטיעות קק"ל בנגב הופסקו, הצדדים יתכנסו למו"מ מואץ להסדרה

עודכן לאחרונה: 13.1.2022 / 15:27

המאבק על פעולות הייעור של קק"ל באזור הפזורה הבדואית הביא למתיחות בקואליציה, והשר מאיר כהן השיג פשרה בנושא. בימין תקפו: "יום עצוב למדינה". גורמים בממשלה: "הנטיעות היו אמורות להסתיים היום במילא". בשעות הערב התחדשו המהומות, ובלילה נעצרו 21 חשודים במהומות

התחדשו העימותים בעקבות הנטיעות בדרום/עריכה: אביעד בללי

עבודות הייעור של קק"ל באזור הפזורה הבדואית הופסקו היום (רביעי) באופן זמני - כך לפי פשרה שאליה הגיע מאיר כהן, שר הרווחה והביטחון החברתי הממונה על הסדרת ההתיישבות הבדואית. במסגרת הפשרה שהושגה, הטרקטורים המבצעים את עבודות הייעור של הקרן יעזבו את השטח, הנטיעות יופסקו זמנית והצדדים יתכנסו למו"מ מואץ להסדרה.

על אף הפשרה, המחאות התחדשו אמש בערב בתל שבע ובשגב שלום. המשטרה עצרה 12 חשודים במחאות בתל שבע, שגב שלום ורהט. העצורים חשודים בהפרת הסדר, ידויי אבנים והבערת צמיגים. במהלך הלילה, נעצרו 21 חשודים נוספים.

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, מסר בהמשך למהמהומות כי "הנטיעות הושלמו היום כמתוכנן". עוד הוסיף השר בר-לב: "אני מודה לשר מאיר כהן, שהגיע להידברות עם הגורמים הרלוונטיים בקרב הבדואים בנגב וקבע להיפגש עימם במהלך הימים הקרובים לדון באפשרויות השונות להמשך. לפעמים לא מספיק להיות צודקים, צריכים להיות חכמים - וזה היה מקום להפעלת תבונה".

עימותים בתל שבע, 12 בינואר 2021. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים, תמונות גולשים
עימותים בתל שבע/תמונות גולשים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

בסיעות הימין באופוזיציה תקפו בחריפות את הסכם הפשרה. יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', אמר כי מדובר ביום עצוב למדינה היהודית. "ממשלת ישראל נכנעה לטרור ולאלימות של שלוחת חמאס בישראל. מדינת ישראל נמכרה לתנועה האסלאמית - ואין קו אדום שהממשלה הזאת לא תחצה כדי לשרוד פוליטית".

יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, אמר כי ממשלת בנט מחשיכה את טיפת האור שנותרה ליהודי הנגב. "הכניעה למנסור עבאס היא לא רק פרס לטרור ועידוד אלימות - אלא גם הרמת דגל לבן של המדינה כלפי הפורעים". ח"כ אופיר כץ מהליכוד אמר: "במקום להטיס לכלא את הפורעים, הממשלה הבזויה מעניקה פרס לטרור. בנט אתה פחדן שמפקיר את המדינה היהודית".

הבערת צמיגים במחאות נגד הנטיעות ברהט. 12 בינואר 2021. יניר יגנה, מערכת וואלה!
הבערת צמיגים ברהט, היום/מערכת וואלה!, יניר יגנה

השר כהן הגיב לביקורת בציוץ בטוויטר וכתב: "אני מבקש להבהיר, הנטיעות היום יושלמו כמתוכנן כפי שהוגדר מראש". גורמים בממשלה אמרו כי הנטיעות בנגב לא נעצרו. "לפי התכנון המקורי שנקבע מראש, הנטיעות באזור הספציפי היו אמורות להסתיים היום לאחר שלושה ימי עבודה השבוע, וכך היה. יש תוכנית עבודה שנתית של קק"ל שתימשך. כל הזמן נוטעים, וכך גם יהיה הלאה. במקביל לכך, הצדדים ינסו גם להגיע להסכמות רחבות יותר סביב הסדרת היישובים בנגב", מסרו.

נטיעות העצים בנגב של קקל בנגב מעוררות מחלוקות והתפרעויות באיזור. ניב אהרונסון
מפגינים נגד נטיעות קק"ל, היום/ניב אהרונסון

נטיעות קק"ל התחדשו בסביבות השעה 08:00 תחת אבטחה כבדה של המשטרה, זאת לאחר שאמש עשרות צעירים התפרעו בכמה מוקדים, הציתו רכבים, יידו אבנים וחסמו מסילת רכבת באבנים. הבוקר, תשעה בני אדם נעצרו במהלך הפרות סדר באזור העבודות. שני שוטרים נפצעו בזמן המהומות אתמול.

הסוגיה הביאה לדריכות במערכת הפוליטית ובקואליציה בפרט, עם חברי כנסת ושרים שהביעו התנגדות נחרצת ומנגד תמיכה פומבית במהלך. ברע"מ הפעילו לחצים להפסקת העבודות, ושר החוץ יאיר לפיד הביע תמיכה בעמדה זו. מנגד, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ושר התקשורת יועז הנדל נתנו גיבוי לרשויות וקראו להמשיך בפועלות.

כלי ההנדסה של קק"ל יוצאים משטח הנטיעות בפזורה הבדואית 12 בינואר 2022. מערכת וואלה!, יניר יגנה
יציאת הטרקטורים משטח העבודה בעקבות הפשרה, היום/יניר יגנה, מערכת וואלה!

ברקע המהומות בנגב, נפגש אמש יאיר גולן ממרצ עם עשרות בדואים, וניסה להרגיע את הרוחות, תוך שאמר להם כי לח"כים כמו אלקין אין די כוח בממשלה. "אלקין התפרע? בסדר, נרגיע אותו, יש מי שירגיע אותו, אין לו כוח בממשלה", אמר באירוע שתועד. "לכן אני אומר לכם שזה הכיוון הנכון. יש לכם היום כוח בממשלה שבחיים לא היה לבדואים בנגב".

הוא טען בפני קהל שומעיו כי יש להם כוח בממשלה הנוכחית. "לא רק בגלל רע"ם. מרצ תשמור על האינטרסים שלכם, אני מקווה שגם העבודה תשמור. אני יכול להגיד לכם שמאיר כהן מיש עתיד הוא איתכם. אני יכול להגיד לכם אלון שוסטר מכחול לבן הוא אתכם. הקמנו לובי חקלאי בכנסת. מננו את כל המהלכים עד עכשיו של פורר וליברמן. אז למה שלא נבלום את אלקין, מה הבעיה?"

יאיר גולן לבדואים בנגב: "אלקין מתפרע? נרגיע אותו"/עריכה: אביעד בללי

התושבים באזור, שרבים מהם נמנים עם מצביעי מפלגת רע"ם, טוענים כי פעילות הקרן הקיימת פולשת לשטחים של כפריהם. מנגד, תושבי ביישובים יהודיים בנגב תקפו הביעו מחאה על אזלת היד של הרשויות נגד הפשיעה המשתוללת באזור.

רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע התייחס להתפרעויות ואמר כי מדובר בחלק מהמשילות עליהם מוחים התושבים בדרום. "מדינת ישראל לא צריכה לפחד מלבצע נטיעות. זו אמירה ציונית לאומית! זה חלק מהקיום שלנו, מהמפעל החלוצי שלנו ומהנרטיב שלנו כאן, העם היהודי בארץ ישראל".

ראש עיריית דימונה, בני ביטון אמר כי " זאת שערורייה ממדרגה ראשונה. לא ראיתי לעולם הפסקת נטיעות. אתמול בערב שנסעתי על הכביש מבאר שבע חשבתי שאני בדרום לבנון. הגיע זמן שממשלת ישראל תיקח פיקוד. אין משילות בנגב. אנחנו דורשים מראש הממשלה להקים מרחב נוסף במשטרה בנגב המזרחי".

נטיעות העצים בנגב של קקל בנגב מעוררות מחלוקות והתפרעויות באיזור. ניב אהרונסון
מפגינים נגד נטיעות קק"ל, היום/ניב אהרונסון
נטיעות העצים בנגב של קקל בנגב מעוררות מחלוקות והתפרעויות באיזור. ניב אהרונסון
מפגינים נגד נטיעות קק"ל, היום/ניב אהרונסון

טלאל אלקרינאוי יושב-ראש הקונגרס למאבק בהסתה ובגזענות הגיב לאירועים ואמר כי "זאת התוצאה של כל המעצרי שווא של המשטרה כלפי החברה הערבית הדרומית, שהביאה זעם רב בקרב החברה בכל היישובים הערבים בדרום. עם כל זה אנחנו מגנים כל סוג של אלימות גם כלפי הרשויות וגם כלפי אזרחים אני מקווה שבמהרה המצב יחזור לקדמותו".

באחד האירועים אתמול, רכבת נוסעים בלמה בסמוך לצומת גורל לאחר שנהג הקטר זיהה כי הונחו אבנים על מסילת הברזל. במקביל, בכביש 25 סמוך לנבטים התקבל דיווח אודות יידוי אבנים לעבר אוטובוס ורכב פרטי. מהמשטרה נמסר כי לרכב הפרטי נגרם נזק.

שב"כ מעורב בחקירת אירועי האלימות. גורמים במשטרה, שנערכה הבוקר בכוחות גדולים, אמרו כי המפגינים נגד העבודות יכולים להתארגן להפגנה לגיטימית "אבל כל הפרת סדר תטופל בחומרה ובמלוא העוצמה. כל מי שיפגע בשוטרים - יטופל".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully