וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קללות, הכפשה או ביזוי": המקרים החדשים שבהם יו"ר הכנסת יוכל להוציא ח"כים מהמליאה

עודכן לאחרונה: 11.1.2022 / 16:54

הגידופים והנאצות בין חברי הכנסת במשכן מבשרים על שפל חסר תקדים ביחסים בין הקואליציה לאופוזיציה. המצב הוביל להרחבה חדשה של המקרים שבהם יהיה ניתן להוציא ח"כים לאלתר מבלי שיקרא להם לסדר 3 קריאות. אלו הם הנהלים החדשים

בווידאו: אמסלם נגד יו"ר הכנסת: "אתה מזכיר לי את המנהיג הצפון קוריאני"/צילום: דוברות הכנסת

מליאת הכנסת מזמן לא ראתה ימים של קללות והשמצות כמו בתקופה האחרונה, והיחסים בין הקואליציה והאופוזיציה שנמצאים בשפל חסר תקדים אינם תורמים להרגעת הרוחות. בימים האחרונים, ולראשונה בכנסת, הרחיבה היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, את המקרים שבהם יהיה רשאי יו"ר הכנסת להוציא ח"כים מהמליאה לאלתר, מבלי שיקרא להם לסדר שלוש קריאות.

אפיק קובעת כי היו"ר שמנהל את הישיבות במליאה יוכל להוציא את חברי הכנסת לאלתר במצב של הפרה בוטה של קוד לבוש, הטחת קללות, ניבול פה, הכפשה וביזוי חמורים במיוחד או במצבים של גרימת נזק לרכוש הכנסת. הקביעה של עו"ד אפיק באה בעקבות פניית חברי-כנסת מהאופוזיציה שהתלוננו על מקרים בהם יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, הוציא אותם מהדיונים, לטענתם בניגוד לתקנון.

יו"ר הכנסת, מיקי לוי, דודי אמסלם במהלך כינוס המליאה 3 בינואר 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יוצא לאלתר? אמסלם והיו"ר לוי/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

מדובר בפרשנות משפטית רחבה יותר לסעיף 42 בתקנון הכנסת שקובע כי יו"ר הישיבה יוכל להוציא ח"כ מהמליאה, רק אם הוא הפר את הסדר בהפרה חמורה. הפרה חמורה מוגדרת בסעיף כהצגה במליאת הכנסת של חפץ כלשהו או שימוש בחפץ או בכיתוב לצורך הבעת עמדה או אם הפריע בצורה חריגה בישיבה שבה נואם נשיא המדינה, ראש מדינה, ראש ממשלה או ראש פרלמנט זר, וכן ראש ארגון בין-לאומי שישראל חברה בו. המקרים שאותם ציינה עו"ד אפיק בחוות דעתה המשפטית, מאפשרים ליו"ר הכנסת מרחב תמרון גדול יותר כדי להשליט סדר במליאה.

עוד בוואלה!

חוק החשמל עבר בקריאה שנייה ושלישית; האופוזיציה התעמתה עם בנט

לכתבה המלאה
שגית אפיק, שמסתמן כי תמונה ליועצת המשפטית של הכנסת. 22 בדצמבר 2020. -, אתר רשמי
עו"ד שגית אפיק/אתר רשמי, -
דיוני חוק החשמל 05 ביונואר 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, אתר רשמי
שפל ביחסים. מליאת הכנסת/אתר רשמי, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בתוך כך, לאחרונה מינתה עו"ד אפיק עו"ד אייל לב ארי לתפקיד חדש של "יועץ משפטי למליאה" שנוכח בדיונים בתא של הלשכה המשפטית במליאה, ויהיה ניתן לפנות אליו בעת הצורך בשאלות משפטיות המתעוררות בדיון מבלי לפגוע או לעצור את דיוני המליאה. מדובר בשאלות משפטיות כמו ההצבעה הכפולה של סגן השר אביר קארה (ימינה) או הטעות בהצבעה של ח"כ מנסור עבאס (רע"ם) שגרמה לנפילת חוק של הקואליציה.

עד כה ישבו בדיוני המליאה רק יועצים משפטיים של ועדות הכנסת שליוו את החוקים שנדונו בוועדות השונות ועלו להצבעה במליאה. אלה ימשיכו להגיע לדיונים, ולצדם יינתן ייעוץ שוטף כאמור. היתרון נעוץ במתן ייעוץ און ליין כפי שנעשה בוועדות, בניגוד למצב עד כה, במסגרתו היו "מקפיצים" יועץ משפטי למליאת הכנסת במקרה הצורך, וזה היה צריך לשמוע את הצדדים וללמוד את הסוגיה תוך כדי תנועה, ולעיתים אף לצפות בהקלטה של הדיון בטרם יקבע את עמדתו המשפטית, מצב שחזר ונשנה פעמים רבות, ואף התגבר בשנים האחרונות, והביא לעיכוב בעבודת המליאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully