וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא גוף אחראי, עם הרבה תאונות: ההזנחה בתחום הרכב הכבד

עודכן לאחרונה: 9.1.2022 / 23:21

בוועדת הכנסת, שעסקה בתאונות בהן מעורבים רכבים הכבדים, הוצגו כשלים ומחדלים רבים, בהם אי עמידה במבחנים של המדריכים המכשירים את נהגי המשאיות, אי כשירות של רישיונות נהגי אוטבוסים והעדר אכיפה. מעל לכל זה, מתברר כי אין גוף המאגד את הטיפול בנושא. "מדאיג מאוד"

30% מכלל התאונות הקטלניות התרחשו במעורבות רכב כבד, ו-15% מההרוגים והפצועים קשה נפגעו בתאונות בהם רכבים אלה היו מעורבים - כך לפי הנתונים שעלו היום (ראשון) בישיבת ועדת המשנה לבטיחות בדרכים בכנסת. בישיבה הוסבר כי הירידות בשיעור המעורבות של משאיות בשנים 2017 ו-2018 נבלמו וכעת נמצאות במגמת עלייה מתמשכת.

הנקטלים בתאונות אלה הם נהגי הרכב הפרטי בשיעור של 36%, משאיות ורכב מסחרי בשיעור של 20%, הולכי רגל בשיעור של 18%, ורוכבי הדו-גלגלי בשיעור של 12%. ישראל נמצאת מעל השיעור החציוני בהרוגי תאונות במעורבות משאיות ביחס למדינות ה-OECD, כל זה כשמספר כלי הרכב הכבדים עומד על 90 אלף מתוך 3.7 מיליון כלי רכב על הכבישים.

תאונת דרכים בין אוטובוס לכלי רכב סמוך לחורפיש,כביש 89, 29 בספטמבר 2021. אייל מרום, סניף מעלות, איחוד הצלה
התאונה בכביש 89, בספטמבר/איחוד הצלה, אייל מרום, סניף מעלות

את הישיבה פתחה עדותה של סופי זינו ששכלה את בתה ושלושת נכדיה בתאונת האוטובוס בכביש 89 לפני כשלושה חודשים. היא סיפרה כי בתחקיר שערכה גילתה מחדלים רבים ועצימת עיניים בכל מה שקשור לטיפול ברכבים כבדים. "יש בידי המון עדויות על אנשים שהכירו את הנהג ויצא להם לנסוע איתו, עדות אחת אפילו סיפרה לי מדריכה שהתלוננה במשטרה, שסיפרה על הנהיגה מסכנת החיים שלו. בדקתי במשטרה, אין שום תיעוד, לא עשו עם זה שום דבר", אמרה זינו.

לדבריה, העדות המזעזעת ביותר ששמעה הייתה של הילדים שנסעו באוטובוס, שסיפרו על הנהיגה הפרועה של הנהג ועל דרכו להשתיק אותם באמצעות "ברקסים שהעיפו אותם מהכיסאות". עוד סיפרה שהילדים אף ביקשו מהנהג שיפסיק לנהוג בצורה זו, אך בתגובה אמר להם ש'עד שלא יהיה שקט' הוא לא יפסיק.

כשל נוסף עליו הצביעה היה העדר הפיקוח על האוטובוס, שנמכר בעסקת "קומבינה" לבעל מוסך מטמרה, שהפעיל את הרכב כביכול ללא היתר של רשות הרישוי, עם ביטוח על שם המוסך. "תאונת דרכים במעורבות אוטובוס יכולה להיות קטלנית יותר מפיגוע טרור... יש פה כשל מערכתי ואם כל אחד מהגורמים היה מבצע את עבודתו לא היינו מגיעים לתאונה. אף אחד לא יחזיר לי את המשפחה שלי, אבל המטרה שלי היא למנוע את התאונה הבאה".

המדריכים נכשלו בעצמם בקורס שלימדו

בהמשך הישיבה חשף יו"ר הוועדה, ח"כ בועז טופורובסקי, את תוצאות המבחנים שנערכו למדריכי הרכב הכבד של משרד התחבורה, הנוגעים להוראת התקנות לריתום מטענים לרכב. "עוד בכנסת הקודמת, לפני שנה, אישרנו את כל מה שקשור לתקנות המטענים, ונאמר שם שצריך לעשות קורסים להדרכה והשתלמות", אמר טופורובסקי. "מי שאמור לטפל בזה אמר לי אז שאין קורסים להדרכה והכשרת מדריכים כבר 50 שנה", טען.

מכתב שנשלח ב-2019 על ידי המפקח הארצי על התחבורה, פריד אבו תאיה, התריע כבר אז על המצב הבלתי מתקבל על הדעת. לפי המכתב, קורס המרצים האחרון הסתיים כבר לפני 27 שנים, וזאת לאחר הנמכת רף הכניסה של מרצים חדשים. זאת חרף העובדה שאבו תאיה הציג תכנית לימודים לקורס מרצים חדשים.

תוצאות ההזנחה ארוכת השנים הזו באה לידי ביטוי ברמה המקצועית של אותם מדריכים, כפי שמשתקף מתוצאות המבחנים שנערכו להם. על פי הנתונים שהוצגו - 70% מהמדריכים קיבלו תוצאות של בין 30 ל-50 במבחן. "אלו שאמורים להדריך נכשלו במבחן שאלו שאמורים לנהוג צריכים לעבור", אמר היו"ר.

את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ייצג בדיון שניר זיידל, המשמש מנכ"ל בפועל של הרלב"ד, שהציג את הנתונים שבידי הרשות על מעורבות רכב כבד ואוטובוסים בתאונות דרכים. "מה עושה הרלב"ד חוץ מלאסוף נתונים?", שאל טופורובסקי את זיידל, והאחרון השיב כי הרשות הקימה ועדת בדיקה לתאונת האוטובוס הקטלנית בכביש 89, שאמורה לסיים את עבודתה בסוף החודש. לעניין הציונים הנמוכים של המדריכים לריתום מטענים, השיב זיידל כי מדריכים אלו לא ידריכו יותר - כלומר, החרפה של מצבת המדריכים הנמוכה מלכתחילה.

עוד בוואלה!

פערי תקצוב וליקויי בטיחות: דוח המבקר על הסעות התלמידים ברשויות המקומיות

לכתבה המלאה

העדר כוח אדם באכיפה

וכיצד מתבצעת האכיפה מול רכב כבד במשטרה? את איכותה של זו אפשר לראות בעדותו של סנ"צ נועם בגינסקי, נציג אגף התנועה שנכח בדיון. לדבריו, למרות שיחידת רכב כבד באגף התנועה פעילה כבר מ-2019, יש לה בעיה לעכב אוטובוס מלא נוסעים, ולכן היא נעשית כאשר האוטובוס ריק. בכל הקשור לחריגה מהמשקל המותר, סיפר כי בשנת 2021 מתוך 7,000 שקילות שבוצעו נמצאה חריגה ב-18% מהמקרים. כלומר כמעט אחת מכל חמש משאיות חרגה מהמשקל המותר - ואלו רק המשאיות שנעצרו לבדיקה.

אחת הבעיות עליה הצביע סנ"צ בגינסקי היא מחסור בכוח אדם. זאת, לאחר שנשאל על ידי טופורובסקי האם ישנו מספיק כוח אדם לפעולות המשטרה - ובגינסקי השיב לו בעקיצה, האם מתישהו שמע שיש כוח אדם מספק.

חוקרי תאונות מחפשים ממצאים בזירת תאונת דרכים בין אוטובוס לכלי רכב סמוך לחורפיש,כביש 89, 29 בספטמבר 2021. אלי אשכנזי
חוקרי תאונות מחפשים ממצאים בזירת תאונת דרכים בין אוטובוס לכלי רכב סמוך לחורפיש,כביש 89, 29 בספטמבר 2021/אלי אשכנזי

סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי המשרד נותן תמריצים למערכות בטיחות לרכבים כבדים, והשנה יוגברו הפיקוח והאכיפה בחברות האוטובוסים. הוא הוסיף כי "המדינה יכולה להקצות הכל, אבל בסוף יש אחריות על החברה והנהג. לא ניתן כל יום ויום להגיע לאותם קציני בטיחות. יש אחריות למועצות ולעיריות ולאותן חברות, לבדוק ולוודא - לשם כך יש ממונה בטיחות".

הביקורת כלפי ליקויי הבטיחות החמורים שנמצאו ברשויות המקומיות בתחום הסעות התלמידים כבר הועלתה בדו"ח מבקר המדינה בעניין ביוני 2021, אז התמקד הדו"ח בליקויי בטיחות בהסעות לתחום החינוך המיוחד, החל בעמידה של רכבי ההסעות בתקנות ועד לכישורים והכשרות המלווים בהן.

אולם מהעדויות של הרשויות המקומיות עולה כי מעט מאוד נעשה בפועל. ממלאת מקום ראש עיריית נס ציונה, סמדר אהרוני, התייחסה לסוגיית הסעות התלמידים, ואמרה כי הרשות יצאה למכרז בו כבר יש זוכים, אולם היא לא יודעת איזו אכיפה יש בפועל, ואיך היא אמורה למנוע אסון.

נציג משרד החינוך, שמעון אבני, אמר בדיון כי ככל שיושקעו יותר משאבים, כך יוכלו להכניס טכנולוגיות שיפקחו על הנעשה. "האם בתור אבא לילדים אני יכול להיות בטוח כשהילד שלי עולה לאטובוס?" שאל אותו יו"ר הוועדה טופורובסקי, ואבני השיב: "כשזה במועצה אזורית כן. אם אתה תושב עיר אתה יודע מה המצב של התחבורה הציבורית".

יו"ר ארגון נהגי האוטובוס, ישראל גנון, ציין כי מי שנושא אקדח צריך ללכת למטווח אחת לשנה וחצי, ולעומת זאת באוטובוס, שהוא מסוכן יותר מנשק, יכול לנהוג כל אדם עם רישיון, גם אם הוא לא עלה על אוטובוס כבר 20 שנה.

אין גוף מתכלל, אין אחראים

"אני יוצא מהישיבה זו מאוד מאוד מודאג", סיכם ח"כ טופורובסקי. "גם הבשורות שהגיעו הן מאוד מאוד חלקיות, שרק מוכיחות את מה שאנחנו יודעים היטב - אין גורם שמתכלל בכלל את הבטיחות בדרכים, אבל בעיקר את כל הנושא של רכב כבד אוטובוסים, הסעות ועוד".

לדבריו, על הרלב"ד לקחת הכל תחת אחריותה. "אני מרגיש שזה לקראת שיפור, ומבין שהולך להיות יו"ר רלב"ד והשרה הולכת לתת לו סמכויות. אני רוצה לראות שיפור". בסיכום הישיבה הוא דרש מהרשות להגיש לוועדה עד סוף פברואר דיווח על הפעולות שצריכות להיעשות ולדווח על מי שלא מבצע אותן. "אני רוצה לעזור לרלב"ד לקבל שיניים, בזמן שמשרד התחבורה הוא עדיין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully