וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוטרים שחילצו את הניצול בהתרסקות: "הגענו בחושך מוחלט ואז ראינו אדם אוחז במצוף"

עודכן לאחרונה: 5.1.2022 / 19:17

צוות השיטור הימי של מחוז חוף היה הראשון להגיע לזירת התרסקות מסוק העטלף מול חופי חיפה. הם הבחינו בסרן רון בירמן שנצנץ באמצעות הטלפון הנייד שלו, והצליחו למשות אותו מהמים. "הרגשות מעורבים. הצלנו את רון, אבל את שני הטייסים לא הצלחנו לחלץ בחיים"

בווידאו: ממאמצי החילוץ, בעקבות התרסקות המסוק אמש סמוך לחופי חיפה/צילום: דובר צה"ל

"זה היה אירוע חריג, מורכב וקשה מכל הבחינות", סיכם היום (רביעי) בראיון ראשון מפקד השיטור הימי של מחוז חוף, רב-פקד ארז יהודה, שהספינה שלו הגיעה ראשונה אל המסוק שהתרסק מול חופי חיפה והצילה את איש הצוות היחיד ששרד את האירוע הקטלני, סרן רון בירמן. "הרגשות מעורבים. מצד אחד הצלנו את רון, אבל את שני הטייסים לא הצלחנו לחלץ בחיים. זה קשה גם באופן אישי. אלה אנשים שאנחנו מכירים, עובדים איתם ומתרגלים איתם איתור נעדרים וחילוצים כל הזמן".

רפ"ק יהודה היה בביתו בשכונת נווה שאנן בחיפה, כשהטלפונים התחילו להגיע בסביבות 20:55 למוקד 100 של המשטרה, ואזרחים דיווחו על כדור אש שנפל למים מול אזור שקמונה, ואף על כלי טיס שהתרסק. המוקד העביר את הדיווחים לשיטור הימי שעשה "העשרה", קיבל עוד נתוני מודיעין ותוך כמה דקות, כשהגיעו עוד ועוד דיווחים שמלווים גם בדיווח על ריח חריף של דלק, הם הבינו שמדובר באירוע חריג.

רפ"ק ארז יהודה ורס״מ יריב מלכה, שיטור ימי מחוז חוף. דוברות משטרת ישראל
הגיעו תוך 7 דקות. רפ"ק ארז יהודה ורס"ב יריב מלכה/דוברות משטרת ישראל

בבסיס השיטור הימי שבנמל חיפה היו אותה עת במשמרת המפקד התורן רס"ב יריב מלכה בן 49, 25 שנה בשיטור הימי, ואיש הצוות שלו רס"ב דודי אלקבץ. הם לא המתינו, ויצאו לזירה ב-21:02, כ-7 דקות אחרי הדיווח מהמוקד. לאורך האירוע ספינת השיטור שבים ומפקד היחידה רפ"ק יהודה היו בקשר שוטף עם תחנות חוף של חיל הים ומרכז השליטה ועם חיל האוויר.

"אני יצאתי למקום בלי לשאול שאלות ולכן הגעתי ראשון לפני כולם", סיפר לוואלה! מפקד ספינת השיטור יריב מלכה, "חיל האוויר ידע על האירוע הזה כי הם נעלמו מהמכ"ם ועובדה שהיה כבר עם מסוק באוויר שסימן לנו בזרקור את מקום ההתרסקות, אבל איכשהו המידע הזה נשאר בחיל האוויר ולקח זמן לכוחות יבשתיים ואחרים של הצבא עד שהבינו מה קרה. אנחנו הגענו לשם, מול המכון האוקיאנוגרפי, ראינו את המסוק באוויר שטס נמוך וסימן את מקום הנפילה. הגענו בחושך מוחלט ואז הבחנו באדם אוחז במצוף האדום בים".

עוד בוואלה!

הטייסים שנהרגו לקחו חלק בפעולות חשאיות נגד איראן: "תרומתם לביטחון ישראל אדירה"

לכתבה המלאה
חיפושים אחרי שברי המסוק שהתרסק בחיפה, 4 בינואר 2022. שיר טורם, פלאש 90
"היה חושך מוחלט, גלים גבוהים וזרמים". חיפושים אחר שברי המסוק/פלאש 90, שיר טורם

הם הגיעו ב-21:20. בלב כתם דלק גדול במים שהדיף את ריחו למרחוק היה סרן רון בירמן, שניצנץ לכיוון הספינה המתקרבת. אחר כך הסתבר שהשתמש בטלפון הנייד שלו כדי להאיר לכיוונם. אחר כך הבחינו השוטרים שעל הספינה בנצנוץ נוסף שפעל אוטומטית על המצוף האדום, חלק ממערכת הציפה של המסוק שהופעלה עם ההתרסקות. "במים אני רואה שזה קצין עם סרבל, עם דרגות סרן, וסביב מבחינים בשברי מסוק. ההתרגשות גדולה כמובן, ואנחנו מתקרבים אליו כדי להעלות אותו לספינה".

"זה לא טריוויאלי, היה לילה חשוך מאד עם גלים של חצי מטר, המים היו שחורים לגמרי, עם זרמים. זה לא בריכת שחיה. עשו את זה על פי נוהל הצלת אדם", הסביר יהודה. "כשהתקרבנו שנינו שלחנו לו ידיים ומשכנו אותו וכשחצי גוף שלו היה על הספינה הוא כבר סייע ועלה. נס גדול שאדם שרד כזה אירוע. הוא בחור חזק", הוסיף מלכה, "ברגעים האלה הוא היה הלום ומותש מההתרסקות אבל הוא לא הפסיק לספר שיש שם עוד שני טייסים, שני החברים שלו שניסה לפתוח להם את הדלתות ולא הצליח ובינתיים המסוק שקע לו. אנחנו הודענו את זה והזמנו צוללנים".

ביקור הפצוע מהתרסקות המסוק של מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה ומפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. דובר צה"ל
סרן רון בירמן עם מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין בבית החולים, אתמול/דובר צה"ל
רפ"ק ארז יהודה, שיטור ימי מחוז חוף. דוברות משטרת ישראל
"באירועים כאלה אתה מתפקד על אוטומט". רפ"ק ארז יהודה/דוברות משטרת ישראל

סרן רון בירמן שנמשה מהים, מריח מדלק, סיפר לצוות השיטור הימי שניסה ארבע פעמים להיכנס ולמשוך אותם. "הוא סיפר שבשלב כלשהו הוא אפילו משך יד שהרגיש וניסה, אבל לא הלך לו. אחרי עד שלא יכול היה יותר כי נשם אדי דלק וכל הגוף שלו צרב כבר מהדלק הוא חדל. צוות הספינה הכניס אותו לקוקפיט שיתחמם. עשו עוד סריקה סביב לשרידי המסוק בתקווה שאולי מישהו מהטייסים חילץ את עצמו ויימצא שם אבל למרבה הצער לשווא".

בסביבות 21:30 הגיעה ספינת דבורה של חיל הים וקיבלה את הפיקוד. ספינת השיטור הימי יצאה בחזרה אל בסיסה בנמל חיפה. בדרך כבר יצר מלכה קשר עם ארז, מפקד מרחב כרמל של מד"א, שהבטיח שיחכה לה אמבולנס עם פרמדיק. רטוב כולו, רועד מקור וסובל מהיפותרמיה קלה, עם סרבל ספוג בדלק, ירד בירמן מהספינה על רגליו, אבל אחרי כמה צעדים אמר שחש כאבים ולא מרגיש בטוב והוא הועבר לאמבולנס. מלכה ליווה אותו בדרך הקצרה, של כקילומטר, מהבסיס בנמל למיון בית החולים רמב"ם. "המשכנו כל הזמן לדבר איתו, בחדר הלם כבר חיכה לנו צוות עם מנהל בית החולים פרופ' מיקי הלברטל", סיפר מלכה, "העברתי את הפיקוד עליו לקצין חיל הים שהגיע. אנחנו חזרנו לבסיס, עלינו על הספינה ויחד עם קצין אג"ם מחוז חוף של המשטרה ניצב משנה אמיר גולדשטיין שטנו שוב לכיוון המקום כדי לראות אם אפשר לסייע. היו שם כבר כוחות מיוחדים שטיפלו".

זירת התרסקות מסוק בים מעל חופי חיפה | אזרחים עם שברי המסוק 3 בינואר 2022. שלומי גבאי
שברי המטוס בזירת ההתרסקות, שני/שלומי גבאי

"באירועים כאלה אתה מתפקד על אוטומט ורק אחרי שאתה מסיים לטפל באירוע אתה מתחיל לחשוב את המחשבות", הוסיף מפקד יחידת השיטור הימי, רפ"ק ארז יהודה, "אחרי אירוע כזה ברור שאתה חושב אם ככה או אם ככה. עוד חצי דקה קדימה, היו אולי נוחתים בחוף. אולי היו מצליחים לשחרר את החגורות. ברור שהמחשבות רצות בראש שהם לא ניצלו, שאולי אפשר היה להציל אותם".

"נותרנו עם הרגשה קשה", הוא מסכם, "הגעתי הביתה ב-02:30 לשינה קצרה עד 05:00 וגם זה לא כל כך הלך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully