וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת התרסקות המסוק בחיפה: "אש עלתה מהמנוע, הקצין ניסה לחלץ את חבריו"

עודכן לאחרונה: 4.1.2022 / 19:02

ראש להק אוויר סיפק פרטים חדשים אודות חקירת התקרית ואמר כי אחד הכיוונים שנבדקים הוא האפשרות שמנוע של המסוק עלה באש, נוצרה הפסקת חשמל ולבסוף נחיתת החירום נכשלה. הוא תיאר קיצד קצין הסיור ניסה להגיע לחבריו, ואמר: "הטייסים נמצאו קשורים בחגורות הבטיחות"

בווידאו: ממאמצי החילוץ, בעקבות התרסקות המסוק אמש סמוך לחופי חיפה/צילום: דובר צה"ל

ראש להק אוויר, תא"ל אמיר לזר, שיתף הערב (שלישי) בפרטים חדשים מחקירת התרסקות המסוק הצבאי אמש מול חוף הים בחיפה. לדבריו, כיוון מרכזי בחקירה הוא האפשרות שמנוע אחד של המסוק עלה באש, נוצרה הפסקת חשמל שהובילה לכשלים נוספים ולבסוף נחיתת החירום נכשלה. תא"ל לזר הוסיף כי קצין הסיור הימי שניצל חילץ את עצמו, וחזר לנסות לסייע לשני אנשי הצוות האחרים שנהרגו - סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל.

"הקצין ניסה להוציא את הטייסים והוא התקשר לאחר מכן למפקד הטייסת 193, שנמצא אצלו ברשימת אנשי הקשר. הוא דיווח לו שהמסוק מתרסק ושהוא לא הצליח להציל את האנשים", סיפר לזר. "מפקד הטייסת הרגיע אותו ואמר לו שישמור על עצמו. אחר כך היו שיחות נוספות שאני לא רוצה להיכנס אליהם. הוא חזר אחרי שנחלץ וניסה להוציא אותם ולא הצליח. בהמשך, כלי שיט של המשטרה איתר אותם, ביצעו בהם פעולות החייאה עד להגעה של רופא".

זירת התרסקות מסוק בים מעל חופי חיפה | אזרחים עם שברי המסוק 3 בינואר 2022. שלומי גבאי
חתיכות מהמסוק בזירת התרסקות, הלילה/שלומי גבאי

תא"ל לזר המשיך ואמר כי המסוק ביצע תחילה נחיתת על המים עם מערכת ציפה מיוחדת שקיימת בדגם העטלף, "מה שאפשר לו לצוף בפרק זמן מסוים ולקצין להיחלץ מהמסוק. אך שאר הצוות לא הצליח וזה עניין בחקירה. בודקים כיצד בוצעו פעולות החילוץ. מערך הבקרה היה במעקב צמוד. מרגע תהליך ההנמכה ועד אובדן מגע במערכות הבקרה. הבקר קורא למסוק, אך המסוק לא השיב לו, ואז הבינו שיש אירוע חירום".

האירוע התרחש אמש בסביבות השעה 21:00, בעת שהמסוק מסוג "עטלף" ועליו קצין סיור של חיל הים, טייס, וסגן מפקד בסיס רמת דוד עשה את דרכו בדרך חזרה מטיסת אימונים. לאחר ההתרסקות, כוחות חירום רבים הוזעקו לאזור. קצין הסיור אותר תחילה, והוא פונה לבית החולים רמב"ם במצב בינוני. הפועלות לאיתור אנשי הצוות האחרים נמשכו כמה לאורך זמן, אך לבסוף הם נמצאו והרופאים נאלצו לקבוע את מותם.

רס"ן חן פוגל. באדיבות המשפחה
רס"ן חן פוגל/באדיבות המשפחה
סא"ל ארז שחייני. דובר צה"ל
סא"ל ארז שחייני/דובר צה"ל

המסוק שהתרסק הוא מסוק סיור ימי שנקלט בחיל האוויר בשנת 1996. המסוק מיועד לבצע מגוון משימות צבאיות, כולל תובלת סער, ניהול אש, לוחמה נגד צוללות, לוחמה נגד כוחות שטח, חיפוש והצלה ופינוי רפואי.

בעקבות התקרית, מפקד חיל האוויר הורה על קרקוע מערך ה"עטלף" וכן הורה על עצירת טיסות אימונים בחיל האוויר. בנוסף, מינה האלוף עמיקם נורקין צוות חקירה בראשות אלוף משנה ט', שביחן את נסיבות התאונה.

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully