וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאריך היעד החדש של נתניהו לפריימריז על ראשות הליכוד - מאי הקרוב

עודכן לאחרונה: 3.1.2022 / 19:38

לפי בכירים בליכוד, נתניהו מעוניין להצמיד את הבחירות לראשות מפלגתו לבחירות לוועידת הליכוד, שאמורות להתקיים עד סוף השנה, ולהקדים אותן לעוד 5 חודשים . יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ אמנם מתנגד למהלך, אך במפלגה מעריכים: הצמדת הבחירות תחסוך עלויות ותרכך התנגדויות

בווידאו: נתניהו תוקף את קבוצת "הליכודניקים החדשים"/מערכת וואלה!

תאריך היעד החדש של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לפריימריז על ראשות הליכוד הוא חודש מאי הקרוב - כך נודע לוואלה!. לפי בכירים בליכוד, נתניהו מעונין להצמיד את הפריימריז לראשות הליכוד לבחירות לוועידת הליכוד, שאמורות להתקיים בדצמבר 2022, ושוקל ברצינות להקדים את הוועידה לחודש מאי כך שהבחירות הכפולות יתקיימו כבר בעוד חמישה חודשים.

הצמדת שתי מערכות הבחירות - לראשות המפלגה ולוועידה - תאפשר לליכוד להימנע ממראית עין של בזבוז כספים ובחירות מיותרות, שכן המפלגה בכל מקרה תיערך ליום בחירות עם פרישת קלפיות ועמדות הצבעה וכדומה. מלשכת נתניהו לא נמסרה תגובה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו לאחר תוצאות המדגם במטה הליכוד במטה בבנייני האומה, ירושלים 23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
נבלם בעבר. נתניהו/ראובן קסטרו

נתניהו מנסה להקדים את הפריימריז לראשות הליכוד מאז שהמפלגה עזבה את השלטון ביוני אשתקד, כדי לקבע את כוחו ומעמדו גם באופוזיציה, אך הוא נבלם בינתיים בהתנגדות פנימית. לפי חוקת הליכוד, הבחירות לראשות המפלגה ולרשימה מתקיימות אחרי פיזור הכנסת או חצי שנה לפני מועד הבחירות הבא.

לכן, כדי להקדים את הפריימריז הוא תלוי במוסדות קבלת ההחלטות ובעיקר ביו"ר המרכז את ועדת החוקה, ח"כ חיים כץ. כץ הצהיר פומבית שהוא מתנגד להקדמת הפריימריז ושבחירות לראשות המפלגה יתקיימו רק אם הבחירות לכנסת יוקדמו או לפני הבחירות הבאות. גם יו"ר מזכירות הליכוד ישראל כץ מתנגד נחרצות לבחירות מוקדמות. יחד על זאת, בכירים בליכוד מעריכים שאם נתניהו יתעקש וידרוש להצמיד את הפריימריז לבחירות לוועידה, שבכל מקרה אמורות להתקיים עד סוף השנה, חיים כץ יסכים בסופו של דבר, כל עוד הן לא משיתות על המפלגה עלויות נוספות.

דיון במליאת הכנסת - הצעת ועדת הכנסת לחסינות לחיים כץ, כנסת, ירושלים, 17 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
יסכים בסופו של דבר. חיים כץ/ראובן קסטרו

היחיד מבכירי הליכוד שהכריז עד כה כי הוא מתכוון להתמודד מול נתניהו על הנהגת התנועה הוא ח"כ יולי אדלשטיין. הוא גם היחיד שתומך פומבית בהקדמת הפריימריז, והוא זה שהעלה את הרעיון להצמיד אותן לבחירות לוועידה. הבכירים האחרים במפלגה ששואפים לצמרת המפלגה, כמו ניר ברקת וישראל כץ, הכריזו כי יתמודדו על ראשות הליכוד רק אחרי עידן נתניהו, ולפי ההערכה במפלגה, שניהם היו מעדיפים לדחות את הבחירות הבאות ככל האפשר. גם חברי הכנסת מירי רגב, אבי דיכטר וצחי הנגבי, והשגריר באו"ם גלעד ארדן צפויים להצטרף למירוץ הירושה בליכוד - אך רק לאחר שנתניהו יפרוש, מה שלא נראה כרגע באופק.

ההתעסקות הפנים מפלגתית גברה

בשבועות האחרונים נתניהו הגביר את ההתעסקות הפנימית שלו במפלגה ומוביל מלחמת חורמה בקבוצת הליכודניקים החדשים ובח"כים שמזוהים איתם, ובראשם - יו"ר המזכירות ישראל כץ. נתניהו ובכירים נוספים בליכוד כמו יריב לוין ומירי רגב ניסו לקדם פסילה גורפת של חברי הקבוצה, שמזדהה ותומכת במועמדים ליברליים ונתפסת על ידי רבים בליכוד כהתפקדות עוינת של גורמי שמאל שמטרתה להשפיע על הליכוד מבפנים. נתניהו תקף בחריפות את כץ והאשים אותו בניסיון לבלום את המהלך כדי לשמר את תמיכת הליכודניקים החדשים. גם המלחמה בליכודניקים החדשים, בין היתר, קשורה בבחירות לוועידת הליכוד, למועצות הסניפים ולמרכז המפלגה, שלא התקיימו מזה כעשור. בכירים בליכוד חוששים כי הליכודניקים החדשים, שעד היום היו רק מתפקדים במפלגה, ייבחרו גם לוועידה ולמרכז, ובכך יגבירו את כוחם והשפעתם על קבלת ההחלטות במפלגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully