וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן לנשיא אוקראינה: "נגיב בתקיפות אם רוסיה תפלוש"

נשיא ארה"ב הבטיח לזלנסקי כי לאוקראינה יהיה מקום בשולחן המו"מ על עתידה, בהמשך לשיחת האזהרה שלו לפוטין, והאחרון הודה על "התמיכה הבלתי-מתפשרת" של וושינגטון. בשבוע הבא ייפגשו נציגים מארה"ב ומרוסיה כדי לדון במשבר במזרח אירופה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפגישה בבית הלבן, 1 בספטמבר, 2021. רויטרס
ביידן וזלנסקי בפגישה בבית הלבן, ספטמבר/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבטיח לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי וושינגטון ובעלות בריתה "יגיבו בתקיפות" אם רוסיה תפלוש לשטחה - כך מסרה הלילה (שני) דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי. השניים שוחחו בטלפון על רקע החשש במערב מפני מתקפה אפשרית של רוסיה נגד שכנתה הפרו-מערבית בעקבות ריכוז כוחות גדול בגבולותיה.

מפגן התמיכה של ארצות הברית באוקראינה הגיע כמה ימים לאחר שביידן הזהיר את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מהשלכות חמורות בתרחיש של פלישה אל הרפובליקה הסובייטית לשעבר. בשיחת הטלפון עם זלנסקי, ביידן גם הדגיש את מחויבותה של וושינגטון ל"עיקרון 'שום דבר לגביכם בלעדיכם'", שככל הנראה התייחס לצורך לכלול את קייב בכל משא ומתן שיתקיים על עתידה שלה.

זלנסקי צייץ לאחר השיחה כי הוא מעריך את "התמיכה הבלתי-מתפשרת" של ארצות הברית וכי השיחה "הוכיחה את אופיים המיוחד" של היחסים בין שתי המדינות.

בשבוע הבא ייפגשו גורמים בכירים מארצות הברית ומרוסיה בז'נבה כדי לדון במשבר במזרח אירופה. בחמישי, ביידן שוחח עם פוטין על המשבר עם אוקראינה, בשיחתם השנייה בטלפון בתוך שלושה שבועות.

"אני לא הולך לשאת ולתת כאן בפומבי, אבל הבהרנו לו שהוא לא יכול - אני מדגיש, לא יכול - לפלוש לאוקראינה", אמר ביידן ביום שישי על שיחתו עם פוטין. בדברים שאמר לכתבים במהלך שהותו בחופשה בביתו בדלוואר, הוסיף הנשיא כי הוא "הבהיר לנשיא פוטין שאנחנו נטיל סנקציות חריפות, אנחנו נגביר את הנוכחות שלנו באירופה, עם בעלות בריתנו בנאט"ו" אם יתקוף את אוקראינה.

סאקי הוסיפה כי ביידן הדגיש את "מחויבותה של ארצות הברית לריבונות של אוקראינה ולשלמותה הטריטוריאלית". רוסיה סיפחה את חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014 והיא תומכת בהתקוממות הבדלנית במזרח המדינה. דוברת הבית הלבן הוסיפה כי נשיא ארצות הברית "הביע את תמיכתו בצעדים בוני אמון להפחתת המתיחות בדונבאס ובדיפלומטיה פעילה לקידום יישומם של הסכמי מינסק".

לפי אותם הסכמים, שנחתמו ב-2015 בתיווך צרפת וגרמניה, אוקראינה הסכימה לבצע רפורמות פוליטיות בעוד שרוסיה הסכימה להפסיק את תמיכתה בבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה. ואולם, הלחימה נמשכת מאז בעצימות נמוכה, ובקייב ובמערב חוששים שמוסקבה מתכננת להרחיב את אזורי ההשפעה שלה במזרח אוקראינה עם כמאה אלף חיילים שנפרסו קרוב לגבולותיה.

רוסיה טוענת שזכותה לפרוס את כוחותיה בשטחה כפי שהיא רואה לנכון בשל התפשטות נאט"ו מזרחה. עם זאת, חרף רצונה של אוקראינה להצטרף לברית, היא לא קיבלה הצעה רשמית לחבור אליה. על פי הקרמלין, פוטין הבהיר בשיחתו האחרונה עם ביידן, שנמשכה 50 דקות, כי הטלת סנקציות חדשות על רוסיה תהיה "טעות אדירה".

וושינגטון ומוסקבה הביעו אופטימיות אחרי השיחה האחרונה בין המנהיגים, אולם הפערים בין הצדדים גדולים ביותר. רוסיה דורשת התחייבות מנאט"ו שלפיה היא לא תצרף את אוקראינה וגיאורגיה בעתיד ושתסיג את כוחותיה ממדינות מזרח אירופה שהיו בעבר חלק מהגוש המזרחי. בברית הצפון-אטלנטית דוחים את התנאי הזה על הסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully