וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרויקטור השבויים והנעדרים מטעם צה"ל לשעבר: "אין מספיק רצון להחזיר אותם"

עודכן לאחרונה: 3.1.2022 / 7:42

משה טל הסביר בריאיון ל-103FM למה התפטר לאחרונה מתפקידו, סיפר שישראל לא הייתה קרובה לסגירת עסקה עם חמאס וכי גם בשתי הפעמים שבהן "התנאים והאטמוספירה" היו מתאימים למו"מ רציני על חילופי שבויים, הממשלה לא קידמה את הנושא. "זה נתקע ברצון של מקבלי ההחלטות בישראל"

בווידאו: משפחות החטופים הפגינו מחוץ לאזכרה לחללי צוק איתן/צילום: רוני כנפו

משה טל, שהתפטר לאחרונה מתפקידו כממונה על נושא השבויים והנעדרים מטעם צה"ל, הסביר הבוקר (ראשון) בריאיון ל-103FM כי התפטר מתפקידו משום שהרגיש ש"אין מספיק רצון" להחזיר את הישראלים שנמצאים בידי חמאס. "זה נתקע ברצון של מקבלי ההחלטות בישראל, ראש הממשלה בנט, הקבינט, השרים שנמצאים בוועדת השרים", אמר.

"אין מספיק רצון מצד מקבלי ההחלטות, בעיקר הצד הפוליטי שצריך להחליט מה הוא רוצה ובאיזה מחיר", אמר טל. " זה היה עוד בממשלה הקודמת. ההתפטרות שלי וההבנה שאין כרגע מה לנסות להשפיע מתוך המערכת נבעה מסבב השיחות האחרון שעשינו, שהיו תחת הממשלה הנוכחי. "אין כרגע מספיק רצון ומוטיבציה אצל מקבל ההחלטות הישראלי ללכת עד הסוף".

עוד סיפר טל כי מאז עסקת שליט, ישראל לא הייתה קרובה מאוד לחילופי שבויים עם חמאס. "היו שני מקרים בשנים האחרונות שבהם כל התנאים והאטמוספירה מסביב הייתה מתאימה מבחינת התגמשות הצד השני וקבלת ההחלטות של הצד שלנו", טען טל וסיפר כי אחד המקרים היה חודש אחרי השבעת ממשלת בנט-לפיד. "נוצרת אטמוספירה בה אנחנו עם התוצאות של שומר החומות, החלפת הממשל האמריקני, גם זה שהמצרים ברמת מוטיבציה, שלא ראיתי לפני זה, לפתור את העניין. מדברים על הקיץ האחרון וזה זמן בו מקבל ההחלטות צריך להגיד 'רוצה אני' ולא אמר".

עוד טען ישראל לא צריכה "להיבהל משחרור מחבלים באשר הם", ואמר כי יש לעשות הבחנה בין מחבלים. "יש מספרים שעלו על השולחן אומדן של כמה מאות. 'מחבלים עם דם על היידים' זה מושג די רחב, ממחבל שהיה משלח מתאבדים שיש לו עשרות שנים של מאסרי עולם ועד נהג המונית של ידע שהוא מסיע.

"יש מנעד, זו לא מקשה אחת. אנחנו יכולים למצוא את הקריטריונים של מי יכול ומי לא", טען טל. "אם במדינת ישראל משתחררים רוצחי נשים בניכוי שליש ורמת מסוכנות לפעמים גבוהה, זה לגיטימי שיהיה לפחות דיון על אילו מחבלים יכולים להשתחרר".

טל, שחקר את גלעד שליט לאחר שחרורו מכלא חמאס, סיפר גם על השיחות עם החייל שהיה בשבי חמאס שנים ממושכות והוסיף כי מבחינה מקצועית, העסקה לשחרורו הייתה טעות. לדברי טל, אין מספיק עיסוק תקשורתי בנושא, וזו בין היתר הסיבה שהתפטר, בניסיון להעלות את הנושא לסדר היום: "יש דופק אפס. לא חושב שצריך לעלות לדופק 200 אבל צריך להגיע לדופק 60-50 של גוף פעיל".

"גלעד ידע מה היה בחוץ, הקשיב לרדיו ישראלי, שאב משם כוחות", אמר הממונה לשעבר על השבויים והנעדרים מטעם צה"ל. "אני חושב על איברה והישאם שנמצאים חיים בשבי חמאס שיכול להיות ששומעים רדיו ולא שומעים את ההתעניינות בהם. זו נקודה שנכון לשפר".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

לאה גולדין: כל סט הערכים הבסיסי של ישראל מופקר מושפל

לאה גולדין, אמו של הדר גולדין, התייחסה אף היא לנושא ותקפה את טיפול ישראל בנושא השבת גופת בנה. "שבע שנים וחמישה חודשים אנחנו עדים לדברים, שלא בסוד העניינים, והזדמנויות שאני באופן אישי שהייתי בבית הלבן אני פגשתי אנשים ממדינות ערביות שפשוט הזדמנות אחרי הזדמנות פשוט מפספסים".

"הדר הוא הבן שלי, אבל הוא חייל צה"ל שמדינת ישראל שלחה אותו להגן. מפקירים את חיילי צה"ל. כל סט הערכים הבסיסי של ישראל מופקר ומושפל", אמרה גולדין. "הייתה מלחמה לפני שבעה חודשים, באותו מקום מול אותו אויב ולא מבקשים אותו בכלל. בפגישות עם שר הביטחון והרמטכ"ל נאמר לנו במפורש שזה לא היה בתכנון להחזיר אותם".

"לדרוש את החזרת החיילים זה הדבר הבסיסי ואנחנו במצב שלא מבקשים אותם", תקפה גולדין. "זו בגידה בנו, בחיילם, בערכים. הנורא מכול מבחינתנו זה הסחר-מכר עם האויב. יחיא סינוואר ישב בכלא הישראלי, שוחרר בעסקת גלעד שליט. הלבינו אותו במהלך השנים, ומנהלים איתו סחר-מכר, מרצדסים שנכנסים לעזה, פועלים שחוזרים. אמא שלי שורדת שואה הסבירה לי שכסף מדבר. אף אחד לא מבקש אותם, אסור לקלקל את מסיבת הכסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully