וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא אפגניסטן לשעבר על בריחתו מטליבאן: לא נתנו לי יותר משתי דקות

אשרף גאני, שנטש את קאבול לפני נפילתה באוגוסט, מכחיש בריאיון מקיף ראשון כי עזיבתו הייתה מתוכננת וכי הוא לקח עמו מיליוני דולרים. "אמרו לי שכולנו נהרג", תיאר את הרגעים שבהם יועציו דחקו בו לצאת מהבירה

נשיא אפגניסטן אשרף גאני מדבר בפני הפרלמנט, 2 באוגוסט 2021. רויטרס
מאשים את ההסכם בין ממשל טראמפ לטליבאן. הנשיא לשעבר גאני/רויטרס

נשיא אפגניסטן לשעבר אשרף גאני אמר כי לא הייתה לו ברירה אלא להימלט בחופזה מקאבול בעת שכוחות טליבאן צרו עליה, והכחיש טענות של גורמים אפגניים ואמריקניים ולפיהן זה קרה בעת מגעים להעברת שלטון מסודרת.

בריאיון לרשת BBC, שפורסם בחמישי, הוא אמר כי אחד מיועציו נתן לו כמה דקות כדי להחליט אם לנטוש את הבירה. הוא גם הכחיש את הדיווחים הרבים שלפיהם הוא ברח מהמדינה עם מיליוני דולרים גנובים. עזיבתו הפתאומית והחשאית ב-15 באוגוסט הותירה את קאבול ללא הנהגה, בזמן השלמת הנסיגה הכאוטית של הכוחות האמריקניים והזרים לאחר 20 שנה. "בבוקר של אותו היום, לא היה לי מושג שבשעות אחר הצהריים המאוחרות אני אעזוב", אמר גאני ל-BBC.

דבריו סותרים תיאורים של גורמים אחרים. חמיד כרזאי, שהיה נשיא אפגניסטן לפניו, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי מוקדם יותר החודש כי בריחתו של גאני סתמה את הגולל על האפשרות שנציגי הממשלה, כולל הוא עצמו ויו"ר מועצת השלום עבדאללה עבדאללה, יגיעו להסכם של הרגע האחרון עם טליבאן, שהבטיח להשאיר את כוחותיו מחוץ לבירה.

אחרי ששוחח עם שר ההגנה, עם שר הפנים ועם מפקד המשטרה וגילה שכולם ברחו מקאבול, כרזאי אמר כי הוא הזמין את טליבאן לתוך קאבול "כדי להגן על האוכלוסייה כך שהמדינה והעיר לא יהיו בכאוס וגורמים לא רצויים ישדדו סביר להניח את המדינה וישדדו את החנויות".

עם זאת, גאני אמר בריאיון עם הגנרל ניק קרטר, לשעבר בכיר במשרד ההגנה בבריטניה, כי הוא ברח "על מנת למנוע את הרס קאבול". הוא טען כי שני פלגים יריבים בטליבאן התקדמו לעבר העיר והיו מוכנים להיכנס אליה ולנהל קרבות שליטה עזים. ואולם, אין ביסוס התומך בגרסתו.

לוחמי טליבאן בלשכת הנשיאות בקאבול, אפגניסטן, 15 באוגוסט 2021. AP
כבשו במהירות את אפגניסטן. לוחמי טליבאן בארמון הנשיאות בקאבול, אוגוסט/AP

טליבאן, שכבש את רוב שטחה של אפגניסטן בימים שקדמו להגעתו לקאבול אל מול התפרקות וכניעת כוחות הביטחון, השתלט במהירות על ארמון הנשיאות בבירה. לפי עובדי סיוע הומניטריים, שדיברו עם סוכנות הידיעות אי-פי בעילום שם והיו בעיר באותו זמן, כוחות טליבאן הגנו על המתחמים שלהם.

למרות זאת, השתלטות טליבאן התקבלה בפחד רב וברצון של רבים לעזוב במהרה את ארצם, שנותרה ענייה למרות מיליארדי דולרים שקיבלה הממשלה הפרו-מערבית ב-20 שנות שלטונה. המפקח הכללי המיוחד בארצות הברית על שיקום אפגניסטן, ג'ון סופקו, התבקש לבחון את הטענות האלו.

סופקו כתב במשך השנים עשרות דוחות על השחיתות הנרחבת באפגניסטן, שבה השקיעה ארצות הברית 146 מיליארד דולר עבור שיקומה אחרי הפלת משטר טליבאן ב-2001 בתגובה למקלט שהעניק להנהגת אל-קאעדה ובראשה אוסמה בן לאדן. למרות סכומי העתק, 54% מאזרחי אפגניסטן היו מתחת לקו העוני עוד לפני שטליבאן שב לשלטון באוגוסט. גאני דורג בשבוע שעבר כאחד המנהיגים המושחתים ביותר בעולם על ידי ארגון עיתונאי חוקר בינלאומי.

עוד בוואלה!

טליבאן אוסר על נשים לצאת לנסיעות ארוכות ללא בן משפחה

לכתבה המלאה

בריאיון, הוא סיפר כי הוא אישר לכמה ממקורביו לעזוב את קאבול - כולל לאשתו, שלדבריו עשתה זאת בהסתייגות רבה. יועצו לביטחון לאומי עזב גם כן, וגאני המתין למכונית שתיקח אותו למשרד ההגנה. עם זאת, המכונית מעולם לא הגיעה, ויועצו לביטחון לאומי חזר, יחד עם ראש האבטחה הנשיאותית "המפוחד". הם אמרו לגאני כי כולם ייהרגו אם הוא יסרב לוותר על השלטון.

"הוא לא נתן לי יותר משתי דקות", סיפר נשיא אפגניסטן לשעבר, שנמלט לאיחוד האמירויות הערביות. "ההוראות שלי היו להיערך לעזיבה לחוסט. הוא אמר לי שחוסט נפלה וגם ג'לאלאבאד. לא ידעתי לאן נלך. רק שהמראנו, התבהר שאנחנו עוזבים. כך שזה היה מאוד פתאומי".

גאני לא התייחס לנפילה המהירה של כוחות הביטחון האפגניים בשבועות שקדמו לכיבוש המדינה בידי טליבאן, אבל הוא האשים את ההסכם שחתמה ארצות הברית עם הארגון ב-2020 בכך שהוביל לקריסתה של ממשלתו בסופו של דבר. ההסכם, שנחתם תחת ממשל טראמפ, שרטט את הנסיגה הסופית של ארצות הברית ושל נאט"ו מהמדינה והוביל גם לשחרור 5,000 אסירי טליבאן, שלדברי גאני חיזקו את כוחות הארגון.

  • עוד באותו נושא:
  • אשרף גאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully