וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מודה: שיגור הטיל עם מכשירי המחקר לחלל נכשל

31.12.2021 / 20:31

דובר משרד ההגנה אמר הטיל "סימורג" לא הצליח להגיע למהירות הנדרשת של יותר מ-7,600 מטר לשנייה. ארה"ב, צרפת וגרמניה גינו את השיגור, שנעשה בזמן שיחות הגרעין, אך טהראן דוחה את הטענות שמדובר בהפרת החלטות האו"ם

שיגור רקטה לחלל, איראן, דצמבר 2021. סוכנות הידיעות תסנים, צילום מסך
באיראן דחו את הביקורת המערבית. שיגור הרקטה "סימורג" לחלל/צילום מסך, סוכנות הידיעות תסנים

איראן הודתה היום (שישי) כי כשלה בניסיונה לשגר לחלל שלושה מכשירי מחקר מאחר שהטיל "סימורג" שנשא אותם לא הצליח להגיע למהירות הדרושה. ארצות הברית, גרמניה וצרפת מתחו ביקורת על השיגור של טהראן, שנעשה במקביל לשיחות המתקיימות בווינה על הצלת הסכם הגרעין.

"כדי שמטען ייכנס למסלולו בחלל, הוא צריך להגיע למהירות של יותר מ-7,600 (מטרים בשנייה). אנחנו הגענו ל-7,350", אמר דובר משרד ההגנה של איראן, אחמד חוסייני, שדבריו פורסמו בטלוויזיה הרשמית. אתמול, חוסייני לא הבהיר אם המכשירים הצליחו להיכנס למסלולם בחלל, אבל ציין כי השיגור הוא ניסוי לקראת ניסיונות קרובים לשגר לוויינים נוספים לחלל.

איראן, שמנהלת את אחת מתכניות הטילים הגדולות ביותר במזרח התיכון, כשלה בכמה שיגורי לוויינים בשנים האחרונות בשל תקלות טכניות. וושינגטון אמרה בעקבות השיגור כי היא מודאגת מפיתוח רכבי השיגור של איראן, ודיפלומט גרמני אמר כי ברלין קוראת לאיראן להפסיק את השיגורים משום שזאת הפרה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם.

צרפת אמרה דברים דומים היום על כך שמדובר בהפרת החלטות האו"ם, והיא "מצערת במיוחד" מאחר שלטענתה נרשמה התקדמות בשיחות הגרעין.

משרד החוץ של איראן דחה את הביקורת המערבית על השיגור. "פיתוחים מדעיים ומחקריים, כולל בתחום החלל, הם זכותו המוקנת של העם האיראני, והצהרות מתערבות כאלו לא יערערו על נחישות העם האיראני להתקדם בתחום זה", נמסר בהצהרה. איראן דוחה את החששות שלפיהן פעילותה בחלל היא מסווה לפיתוח הטילים הבליסטיים שלה או שמדובר בהפרה של החלטות מועצת הביטחון.

ב-2015, השנה שבה נחתם הסכם הגרעין, מועצת הביטחון העבירה החלטה "הקוראת" לאיראן להימנע במשך שמונה שנים מפיתוח טילים בליסטיים שיכולים לשאת ראשי קרב גרעיניים. כמה מדינות טוענות שהשפה בהחלטה זו אינה מחייבת, בעוד שאיראן טוענת שמאחר שאין לה שום כוונה לפתח נשק גרעיני, ההחלטה לא תקפה לתכנית הטילים שלה. טהראן מסרבת להגביל את פיתוח הטילים הבליסטיים שלה, וטוענת שהם למטרות הגנה בלבד בתרחיש של מלחמה עם ארצות הברית או ישראל.

איראן שיגרה את הלוויין הראשון שלה, "אומיד", ב-2009, ואת "רסד" ב-2011. שנה לאחר מכן, היא שיגרה את הלוויין "נוויד" ב-2012. באפריל 2020, איראן אמרה כי היא שיגרה בהצלחה את הלוויין הצבאי הראשון שלה, לאחר כמה ניסיונות כושלים בחודשים שקדמו לשיגור.

ארצות הברית הטילה סנקציות על תכנית החלל האזרחית של איראן ועל שני ארגוני מחקר ב-2019, ואמרה כי הם משמשים לפיתוח תכנית הטילים הבליסטיים של טהראן.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן
  • חלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully