וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחם "שבעה כוכבים": "הכלא" המפנק של רוצחי חאשוקג'י

בגרדיאן דווח כי עדי ראו הבחינו בשלושה מחברי הצוות שחיסל את העיתונאי בתוך מתקן ביטחוני בריאד, שבו הם נהנים מחופש תנועה ומביקורים של בני משפחה. הפרסום מעמיד בספק את טענות בן סלמאן שלפיהן האחראים לרצח בקונסוליה באיסטנבול זכו לעונש הולם

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
גופתו בותרה בתוך הקונסוליה. חאשוקג'י/רויטרס

לפחות שלושה מחברי הצות הסעודי שהורשע בממלכה ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י חיים ועובדים ב"מתחם שבעה כוכבים" בתוך מתקן ביטחוני ממשלתי בריאד - כך אמר לעיתון "הגרדיאן" מקור הקשור לגורמים בכירים במודיעין הסעודי.

המתנקשים ככל הנראה שוהים בווילות ובבתים של שירותי הביטחון הסעודיים, ולא בבתי הכלא הידועים לשמצה של הממלכה. המקור ששוחח עם העיתון דיבר עם שני עדי ראיה, שטוענים שראו את השלושה. הם אמרו כי בני משפחה מבקרים אותם לעתים קרובות, וכי הם רשאים להתאמן במכון כושר ולהשתמש במרחבי עבודה.

כולם הורשעו על ידי בית משפט סעודי, אולם רבים בעולם ראו בכך משפט ראווה. רק אחד המורשעים נחשף בשמו - סלאח א-טובייג'י. חלקם נידונו לעונש מוות, אך הוא הומר בהמשך למאסרי עולם.

העדויות האחרונות מגדילות את הספקות לגבי טענותיה של ריאד שהיא עשתה צדק עם רוצחיו של העיתונאי והן מגיעות בזמן שיועצו הקרוב ביותר של יורש העצר מוחמד בן סלמאן צץ מחדש בחצר הארמון אחרי שלוש שנים במחתרת. היועץ, סעוד אל-קחתאני, זוכה ממעורבות בחיסולו של חאשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול ב-2018, חרף הערכה מודיענית של ארצות הברית שלפיה הוא תכנן את ההתנקשות מטעמו של יורש העצר.

המקור אישר לגרדיאן כי טובייגי, המומחה הפורנזי שביתר את גופתו של חאשוקג'י בתוך הקונסוליה, היה אחד מאלו שנראו במתקן. מוסטפא אל-מדאני, הכפיל שנשלח על ידי צוות החיסול כדי ליצור מצג שווא שלפיו חאשוקג'י יצא מהקונסוליה בחיים, ומנסור אבו חוסיין, שהואשם בהובלת המבצע, נראו אף הם במקום.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, מקבל את פניו של נשיא צרפת עמנואל מקרון בג'דה,  4 בדצמבר 2021. AP
מנסה לסיים את המשבר בין מדינות המפרץ ללבנון. מקרון ובן סלמאן בג'דה, החודש/AP

שני עדי הראיה ביקרו במתחם בכמה הזדמנויות בשנתיים האחרונות. הם סיפרו שהשלושה, שאותם ראו החל מסוף 2019 ועד אמצע השנה שעברה, היו רגועים ונראה שהם ממלאים תפקידים שגרתיים. המקור המודיעיני אמר כי מבקרים שונים, בהם עובדי קייטרינג, גננים, טכנאים ובני משפחה, מגיעים בקביעות למתחם.

עדי הראיה סירבו להיחשף בפומבי מחשש לתגובתו של בן סלמאן ושל שירותי הביטחון הנוקשים. אבו חוסיין ומדאני הם קציני מודיעין בשירות הביטחון והמפקד שלהם, עבד אל-עזיז בן מוחמד אל-חאוויריני, נצפה יחד עם כמה מהנאשמים ונראה פעמים רבות בחדר הכושר במתחם.

בדצמבר 2019, לאחר משפט שהתנהל בסודיות רבה, זיכה בית משפט בממלכה שלושה נאשמים, דן חמישה נוספים למוות וחמישה אחרים לתקופות מאסר שונות. חמשת הגברים שנידונו למוות לא היו ממארגני החיסול, והם קיבלו חנינה משפטית מילדיו של חאשוגי במאי 2020 בתיווכו של יורש העצר.

מעט מאוד ידוע עד כה על מקום הימצאותם של השחקנים המרכזיים בפרשה. עם זאת, הדיווח על נוכחותם במתחם ביטחוני מודרני ומצויד היטב, שבו הם נהנים מחופש תנועה, עומד בסתירה מוחלטת להבטחותיה של ריאד כי הרוצחים זכו לעונש חמור.

מעצר מסתורי בצרפת

הדיווח התפרסם בעוד שעדיין קיימים סימני שאלה סביב אדם שנעצר בתחילת החודש בצרפת וזוהה בתחילה כחבר בצוות משני של מחסלי חאשוקג'י.

חאלד עודה אל-עוטייבי נעצר בנמל התעופה שארל דה גול ב-7 בדצמבר על בסיס צו מעצר שהוציאה טורקיה. משטרת צרפת אמרה בהמשך כי הייתה זו טעות בזיהוי, אולם גורמים טורקיים סבורים כי ייתכן שצרפת תפסה את האדם המבוקש ושחררה אותו מסיבות פוליטיות.

גורם בכיר אישר לגרדיאן כי גורמים רשמיים בטורקיה הביעו את חששותיהם בנושא, וטענו כי המידע שהם סיפקו לאינטרפול תואם את זה שנשלח להם בתחילה ממשטרת צרפת. בן סלמאן, השליט בפועל של ערב הסעודית, חרד מפרסום פרטים נוספים על ההתנקשות, תרחיש סביר במקרה שבו אחד הרוצחים היה מוסגר לטורקיה ועומד לדין במשפט פתוח.

הוא אירח החודש בעיר ג'דה את נשיא צרפת עמנואל מקרון, בביקור ראשון של מנהיג מערבי בערב הסעודית מאז ההתנקשות שהתרחשה באוקטובר 2018.

בתמורה, מקרון התעקש שבן סלמאן ישוחח בטלפון עם ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, בתקווה להביא לסיום המשבר בין המדינות שיאפשר העברת סיוע סעודי ללבנון שבפשיטת רגל. ערב הסעודית ובעלות בריתה במפרץ החזירו את שגריריהן מביירות בעקבות ביקורת שהשמיע שר לבנוני על המלחמה בתימן, אך הוא התפטר במקביל לביקור של מקרון בריאד ומדינות המפרץ ריככו את הטון שלהן כלפי לבנון מאז שחרורו של האזרח הסעודי בצרפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully