וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני שהמריא לסעודיה: חשוד במעורבות ברצח חאשוקג'י נעצר בצרפת

עודכן לאחרונה: 8.12.2021 / 8:31

חאלד אל-עותייבי, שהיה חבר בעבר במשמר המלוכה הסעודי, מבוקש בטורקיה, שבה נרצח העיתונאי ומבקר השלטון ב-2018. בריאד מכחישים את חלקו בפרשה, וטוענים: טעות בזיהוי, כל המעורבים מרצים עונשי מאסר

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י. AP
כתב מאמרים נגד בן סלמאן בוושינגטון פוסט. חאשוקג'י/AP

צרפת עצרה היום (שלישי) חבר לשעבר במשמר המלוכה הסעודי החשוד במעורבות ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול - כך דיווחו כלי תקשורת במדינה. בתחנת הרדיו RTL דווח כי חאלד אל-עותייבי בן ה-33 נעצר בנמל התעופה שארל דה גול בפריז לפני שהמריא לריאד בשל צו מעצר שהוציאה נגדו טורקיה, שבשטחה נרצח העיתונאי ב-2018. הוא אחד מ-26 סעודים המבוקשים על ידי השלטונות באנקרה וגורם ברשויות בצרפת אמר כי הן החלו לבחון את הליך הסגרתו.

עם זאת, גורם סעודי טען כי הדיווחים על מעצרו של אדם המעורב ברצח חאשוקג'י הם "שגויים ונובעים מטעות בזיהוי". הוא אמר כי אלו שהורשעו ברצח - שמונה אנשים שזהותם לא נחשפה - כבר מרצים את עונשי המאסר שלהם בערב הסעודית. האו"ם וארגוני זכויות אדם טענו כי היה זה "לעג לצדק" ולא משפט אמין.

על פי דוח מ-2019 של אנייס קאלאמאר, חוקרת זכויות אדם של האו"ם ומזכ"לית ארגון אמנסטי אינטרנשיונל כיום, אל-עותייבה נעצר על ידי הרשויות הסעודיות כחלק מחקירת הרצח של חאשוקג'י, אולם בסופו של דבר הוחלט שלא להעמידו לדין. עוד דווח כי הוא נראה בנוכחותו של בן סלמאן במהלך ביקור בארצות הברית ב-2017.

אל-עותייבי, לפי הדוח, הגיע לאיסטנבול ב-2 באוקטובר 2018 והיה במעון הקונסול הכללי הסעודי בזמן הרצח, אך לא בקונסוליה עצמה. "זאת יכולה להיות פריצת דרך בחיפוש אחר הצדק", צייצה קאלאמאר בעקבות הדיווח על מעצרו.

תמונה ממצלמת אבטחה בנמל התעופה באיסטנבול שבה נראה חאלד אל-עותייבה, אחד החשודים הסעודים ברצח ג'מאל חאשוקג'י, 2 באוקטובר 2018. צילום מסך, אתר רשמי
נראה בנוכחות בן סלמאן בביקור בארה"ב. אל-עותייבה בנמל התעופה באיסטנבול, 2 באוקטובר 2018/אתר רשמי, צילום מסך

חאשוקג'י, שהיה תושב ארצות הברית וכתב טורים ביקורתיים נגד יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בוושינגטון פוסט, נרצח בעת שנכנס לקונסוליה לצורך השלמת הליך הגירושים שלו. ריאד טוענת כי סוכנים "סוררים" שנשלחו לשכנע אותו לשוב לממלכה רצחו אותו, אך באנקרה אמרו כי הם פעלו על פי הוראות הדרגים הבכירים ביותר בממלכה.

שירותי המודיעין של ארצות הברית קבעו כי מבצע שכזה לא היה יכול להתבצע באישורו או בידיעתו של בן סלמאן, אך הנשיא ג'ו ביידן הסתפק בסנקציות מוגבלות על ערב הסעודית. הוא טרם שוחח בפומבי עם יורש העצר הסעודי, וושינגטון אף הפסיקה את תמיכתה בפעילות של הקואליציה הסעודית הנלחמת בתימן נגד המורדים החות'ים.

הדיג'ה צ'נגיז, ארוסתו של חאשוקג'י שהמתינה לו מחוץ לקונסוליה בעת הרצח, בירכה על המעצר וקראה לצרפת "להעמיד אותו לדין על הפשע שלו או להסגיר אותו למדינה שיכולה ורוצה לעשות זאת".

המעצר קרה ימים אחרי שנשיא צרפת עמנואל מקרון היה למנהיג המערבי הראשון הנפגש עם מוחמד בן סלמאן מאז הרצח של חאשוקג'י. "דיברנו על הכול, ללא יוצא דופן ובהחלט הצלחנו להעלות את סוגיית זכויות האדם", אמר מקרון לכתבים ביום שבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully