וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגי האוטובוסים מוחים על הסכנה בכביש מבנימין לירושלים: "המדינה מפקירה אותנו"

עודכן לאחרונה: 30.12.2021 / 23:53

אירוע של זריקת אבנים על אוטובוס בכביש חיזמא-אדם התרחש בממוצע כל יום בחודש האחרון. כעת, ברקע ההסלמה בשטחים, הנהגים, יהודים וערבים כאחד, חוששים לצאת לעבודה ודורשים פתרון. "זה פיגוע לכל דבר, קטסטרופה לנסוע שם. אולי אם יקרה אסון יבינו"

בווידאו: מקרה נוסף של יידוי אבנים בין מעלה אדומים לירושלים/עריכה: אביעד בללי

ציר חיזמא-אדם, כביש מרכזי המוביל לעיר ירושלים מיישובי בנימין הפך בשבועות האחרונים למוקד טרור ופחד עבור נהגים ישראלים ונהגי אוטובוסים בפרט. זאת בשל יידויי אבנים על ידי פלסטינים מהכפרים חיזמא וענאתא לעבר נוסעים בכביש.

תופעת פיגועי האבנים מוכרת בכביש יו"ש מזה שנים והפכה לחלק בלתי נפרד מהשגרה, אך בחודש האחרון יותר ויותר נהגים חוששים לשלומם ולשלום הנוסעים. בחודש נובמבר אירעו לפחות 27 אירועי זריקות אבנים, ואילו בחודש דצמבר אירעו כ-31 אירועי זריקות אבנים לעבר אוטובוסים.

"אם יוצא קו מירושלים ועובר דרך ציר חיזמה ענתות, 90 אחוז שהוא יעבור בשלום אבל בחזור כמעט ואין סיכוי שהוא לא יחטוף אבנים", טוען אלי חמיאס, נהג אוטובוס וחבר בוועד העובדים בחברת אלקטרה - אפיקים, "ברוב המקרים השמשה הקדמית מתנפצת וזה קורה בן שלוש לחמש פעמים ביום. החבר'ה של חיזמא מיידים אבנים ללא גבולות".

לאחרונה, לנוכח ההסלמה ביידוי אבנים והתגברות אירועי הירי לעבר נוסעים, בחברות ההיסעים החלו למגן את האוטובוסים במיגון גם מפני ירי. אך לדבריו לא מדובר בפתרון הרמטי, "אתמול נופצה שמשה של אוטובוס ממוגן ירי, כאשר לא מדובר באבנים, כמו שאנחנו מכירים ממרכז הארץ אלא בסלעים. נהג שחוטף כזה דבר אללה יסטור. השמשה מתנפצת וכל הרסיסים עפים עליך".

אבנים על אוטובוסים בשטחים. כוח לעובדים, אתר רשמי
שמשת אוטובוס שנופצה/אתר רשמי, כוח לעובדים

"אם אתה נהג מיומן ומכיר את ציר חזימא, אתה בא ב'רייס' ואז הם לא מספיקים לנפץ את השמשה הקדמית, ומנפצים רק את צידי האוטובוס. אבל זה פשוט קטסטרופה לנסוע שם בציר. צה"ל לא עושה מספיק בשביל למגר את התופעה.

"כשסדרן אומר לנהג 'אתה נוסע לבנימין' הוא מהמר, הוא לא יכול להגיד בשעה כזו וכזו אין אבנים. כל נהג שעובר בציר חיזמא נמצא בהיכון של 'עכשיו זה קורה, עכשיו זה קורה' אם הוא צולח את הנסיעה יורדת לו אבן מהלב.

עוד בוואלה!

6 תקריות יידוי אבנים בערב אחד: תנועת האוטובוסים בין מעלה אדומים לירושלים הופסקה

לכתבה המלאה
אבנים על אוטובוסים בשטחים. 29 בדצמבר 2021. כוח לעובדים, אתר רשמי
אבנים על אוטובוסים בשטחים. 29 בדצמבר 2021/אתר רשמי, כוח לעובדים

"המדינה מפקירה אותנו, אם זה הופך לשגרה אז איפה הצבא?", מאשים חמיאס. "אנחנו כל יום, כמה פעמים, חוטפים את זה. להשבית אחר כך אוטובוס זה אומר השבתה של קווים, ואם נהג נפצע אז מצטבר עומס. בגלל המצב, 20 נהגים החליטו לעזוב".

"כשנהג נוסע על שמונים או מאה קמ"ש ומקבל אבן, ובטעות הוא יסיט את האוטובוס והאוטובוס יתהפך או יקרה אסון רק אז אולי יבינו", מזהיר כפיר, נהג נוסף בקו. "במצטבר, יידו אבנים לעברי 5 פעמים וזה פיגוע לכל דבר. הצבא לא מבצע מארבים ולא תופס אותם. אם הם היו באמת רוצים לתפוס אותם אז זה היה קורה".

אוטובוס נרגם באבנים במזרח ירושלים, 19 באוקטובר 2021. ללא, אתר רשמי
אוטובוס נרגם באבנים במזרח ירושלים, 19 באוקטובר 2021/אתר רשמי, ללא

תמר אוחנה, ראש ענף תחבורה בארגון 'כוח לעובדים' טענה כי "הנהגים מרגישים מופקרים. כל נסיעה היא בגדר יציאה לחזית. כיום פועלים מספר קווים ממוגני ירי המגנים על הנהגים, אך חלק מהקווים ללא מיגון כלל ובחלקם יש מיגון אבן שאינו מגן על הזכוכית הקדמית ומסכן את הנהג".

לדבריו, האחריות למצב זה היא של משרד התחבורה והמשרד לביטחון פנים. "אנו בשיח עם שני המשרדים, אך עד לשינוי המיגון, הנהגים והנוסעים נתונים בסכנה. בכל מקום שבו חלה החרפה באיום, אנו ממשים את סכסוך העבודה הקיים ומשביתים את הקווים. חיי הנהגים והנוסעים קודמים לכל. אנו קוראים לגורמי הממשלה לפעול איתנו לשינוי הסטטוס קוו לפני שאיום האבנים יהפוך לאסון".

אבנים על אוטובוסים בשטחים. כוח לעובדים, אתר רשמי
אבנים על אוטובוסים בשטחים/אתר רשמי, כוח לעובדים

ראש המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ אומר כי "מדינה שמרשה לעצמה להתנהל לצד טרור, וממשלה שנציגיה מסיתים נגד המתנחלים מזמינה עוד ועוד טרור. אנחנו רואים את זה בשטח. השר עמר בר-לב נתן רוח גבית לפורעים הערבים. מפקדי וחיילי צה"ל רוצים לפעול. הדרג המדיני צריך לגבות אותם ולאפשר להם לנהוג באגרוף ברזל נגד הפורעים. אף מדינה נורמלית לא מכילה שרשרת אירועים כאלה. מי שמגלה חולשה באבן הראשונה מזמין גל טרור מסוכן".

בתגובה לדברים, נמסר מצה"ל כי הוא "משקיע מאמצים רבים על מנת למגר את אירועי זריקות האבנים במרחב ופועל למעצר החשודים. לוחמי צה"ל פרוסים במרחב בהתאם להערכת המצב ומשתמשים במגוון אמצעים כנגד מי שמנסה לפגוע בביטחון האזרחים. צה"ל ימשיך לפעול כנגד אירועים מסוג אלו תוך חיזוק ביטחון האזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully