וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוני ירד בשנת הקורונה בזכות הסיוע הממשלתי. הפסקתו מובילה לתחזית פסימית

עודכן לאחרונה: 29.12.2021 / 11:31

כמעט שני מיליון מהתושבים בישראל, 1 מכל 5, מתחת לקו העוני, וקרוב למחצית מהם ילדים. דוח הביטוח הלאומי מעלה כי תכנית הפיצויים ב-2020 מנעה משבר כלכלי נרחב ואף שיפרה מעט את המצב, אך החוקרים מזהירים: מדיניות הממשלה צפויה להוביל להידרדרות

בווידאו: מסיבת עיתונאים של דוח העוני לשנת 2020/צילום: שלו שלום/TPS

מספר העניים בישראל ירד ב-2020 למרות משבר נגיף הקורונה - כך עולה מדוח העוני שפרסם היום (רביעי) הביטוח הלאומי. ההצלחה נובעת לפי החוקרים מהסיוע המשמעותי שהעניקה הממשלה הקודמת בדמות החל"ת המורחב והפיצויים, שמנע עלייה של כ-10% בשיעור העוני.

על פי הממצאים, בשנה שעברה חיו בישראל 1.92 מיליון עניים, בהם 864.6 אלף ילדים ו-157.7 אלף נפשות בגיל הפרישה. במהלך השנה שיעורי העוני זינקו ל-50% מהמשפחות ו-42% מהנפשות בשיא, אך ברגע הקריטי החליטה המדינה להכניס את היד עמוק לכיס והצליחה לעצור את הגל.

לקריאת הדוח המלא

אדם מחטט בפח, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
1 מכל 5 עניים/ראובן קסטרו

הסיוע שהעניקה הממשלה, בעיקר במתן ההקלות בדמי אבטלה, הצליח לא רק לנטרל את העלייה בממדי העוני כתוצאה מהמשבר הכלכלי והשלכותיו על שוק העבודה, אלא אף להפחיתם. יחס פער העוני, המבטא את ההבדל בין הכנסת העניים וקו העוני, ירד גם הוא - מ-3.96% ל-3.82%. המשמעות היא שהמשפחות העניות היו בממוצע מעט פחות עניות בהשוואה ל-2019.

כותבי הדוח משבחים את ההירתמות לשכבה עם נתוני העוני הקשים ביותר - הקשישים, שזכו לתמיכה קהילתית וכספית בשנה זו. לעומתם, העצמאים ספגו מכה קשה ולא קיבלו את התמיכה הראויה, והם הניזוקים העיקריים בשנת 2020.

להכנסות בפועל שנרשמות במערך הנתונים התווספו בשנה שעברה גם המענקים האוניברסליים, שהשפיעו בעיקר על משפחות עם ילדים: מענק פסח, מענק אוגוסט וכן המענקים לקשישים עובדים. הדוח צירף השנה את המענקים להכנסות משקי הבית כדי לבחון את השפעתם על העוני.

עוד בוואלה!

זעם על מתווה הסיוע לענף התיירות: "שראש הממשלה יעשה הסבה מקצועית בעצמו"

לכתבה המלאה
דו"ח העוני. הביטוח הלאומי, אתר רשמי
דוח העוני/אתר רשמי, הביטוח הלאומי
דו"ח העוני. הביטוח הלאומי, אתר רשמי
דוח העוני/אתר רשמי, הביטוח הלאומי

בשנה שעברה ישראל התקדמה משמעותית בסיוע לאזרחים גם בהשוואה בינלאומית. ב-2019 הגישה הייתה צמצום הוצאות הרווחה, אולם ב-2020 הייתה תוספת הסיוע שניתנה בעקבות משבר הקורונה קרובה לזו של ממוצע מדינות ה-OECD.

עם זאת, חוקרי הדוח סבורים כי בשנה הנוכחית המגמה תתהפך בעקבות מדיניות הממשלה. במחצית השנייה של השנה הופסק החל"ת, והמדינה החליטה שלא לפצות את בעלי העסקים שנפגעו כתוצאה מהגבלות הקורונה אותן היא מתווה.

דו"ח העוני. הביטוח הלאומי, אתר רשמי
דוח העוני/אתר רשמי, הביטוח הלאומי

שר הרווחה מאיר כהן אמר עם פרסום הדוח כי "בשנים האחרונות מדינת ישראל היתה במקומות האחרונים בסיוע לאוכלוסיות נמוכות. המטרה שלנו להוציא אנשים ממגעלי העוני למעגל העבודה. החל"ת והמענקים עזרו מאוד, אך לא צריך להגיע למגיפה כדי לסייע למוחלשים".

לדבריו, "ברגעי משבר המדינה הכניסה את היד לכיס וזה איזן את המצב. בחודשים האחרונים הגדלנו את קצבאות הנכים, לחד הוריות ולאזרחים ותיקים. החוק שנותן דמי אבטלה לעצמאים זה הדבר החשוב ביותר, כיוון שהם הנפגעים העיקריים ממשבר הקורונה. הם צריכים לקבל חיבוק גדול מאוד והם המנוע העיקרי של מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully