וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם על מתווה הסיוע לענף התיירות: "שראש הממשלה יעשה הסבה מקצועית בעצמו"

עודכן לאחרונה: 16.12.2021 / 15:07

הממשלה הציגה בגאווה את "חבילת הסיוע" לענף שקורס תחת סגירת השמיים. אולם מורי הדרך ועובדים נוספים מדגישים כי הכשרות מקצועיות הן לא תחליף לפיצויים, והמבוגרים מביניהם מעידים כי נדחו בעשרות ריאיונות עבודה. "מנסים לחפות על הכישלון בהודעת יח"צ מנותקת מהשטח"

בווידאו: הפגנת עובדי התיירות הנכנסת בנתב"ג/צילום: שני פרומקין, מרדכי קשמכר ונדב פרץ, עריכה: אביעד בללי

עובדי ענף התיירות מתחו היום (חמישי) ביקורת על חבילת הסיוע שהציגה הממשלה. במרכז המתווה עומדת השקעה בהיקף של עד 30 אלף שקלים לאדם עבור הכשרות להחלפת מקצוע, בהמשך להצהרה של שר האוצר אביגדור ליברמן שעוררה מחאה, אך בענף דורשים פיצויים ללא תנאים.

"המתווה לא מאפשר לצמוח. הוא נוצר ללא קשר לשטח ועם נתונים שגויים", האשים יואב רותם, מורה דרך וממארגני מחאת התיירות הנכנסת. "המתווה הוא הודעת יח"צנות של ראש הממשלה. אם הוא נכשל בדבר הכי בסיסי שאמר, חיים לצד הקורונה, ולא מצליח להחזיק את נתב"ג פתוח - שיתפטר ויעשה הסבה מקצועית. הממשלה קוברת אותי ואת משפחתי בעודנו בחיים. בכל העולם יודעים שתיירות היא אוצר ונכס ולא סוגרים אותה. אנחנו שוקלים צעדים".

מחאת ענף התיירות הנכנסת בנתב"ג, 13 בדצמבר 2021. אבשלום ששוני, פלאש 90
מחאת עובדי התיירות בנתב"ג, השבוע/פלאש 90, אבשלום ששוני

במסגרת התכנית שסוכמה בין ראש הממשלה נפתלי בנט למשרד האוצר, משרד התיירות ומשרד הכלכלה והתעשייה, הוחלט בין היתר כי יוקצו משאבים לתמיכה בפעולות שיווק, שימור כוח אדם והחזר הוצאות, מימון סיורים ללא תשלום לציבור שיערכו מורי דרך, וכן על סיוע בהחלפת מקצוע - אם במילוי תקנים של נאמני קורונה וחוקרים אפידמיולוגיים או בהכשרות מקצועיות ומלגות במהלכן.

ואולם, לטענת העובדים הם לא זכו למענה כספי הולם מאז הפסקת תשלומי הפיצויים בחודש יולי, והמתווה החדש אינו מהווה שיפור מספק מול הירידה הדרמטית בתיירות הנכנסת, ובוודאי לא פיצוי לנזק שנגרם. את הקשיים מרגישים ביתר שאת מורי הדרך המבוגרים, שמעידים כי ניסו להתראיין לעשרות עבודות שונות ולא קיבלו אף מענה אפילו לריאיון. חלקם גם לא דוברי עברית, מה שמהווה מכשול נוסף.

עוד בוואלה!

אנשי ענף התיירות חסמו את הדרך לנתב"ג: "ליברמן - תחליף אתה מקצוע"

לכתבה המלאה
בנט, ליברמן. עמית שאבי, פול
ביקורת על הממשלה. בנט וליברמן/פול, עמית שאבי
ג׳רמין. באדיבות המצולם, אתר רשמי
"אומרים שוב ושוב שעוד חודש ייפתח". ג'רמין/אתר רשמי, באדיבות המצולם

ג'רמין בן ה-32, מורה דרך חמש שנים, דווקא חושב שהתכנית טובה לבני גילו, אך לדבריו הרוב המוחלט של מורי הדרך הם בני 60-40 עם משכנתאות, והמתווה לא מציע להם פתרונות. "מדובר סך הכול בכמה אלפי מורי דרך פעילים. הם מזרימים למלונות מיליונים, דואגים לטייקונים שיש להם כבר הרבה כסף. אנחנו אנשי העם, אנשי השטח שעובדים - אנחנו צריכים את הזרימה הזו. ליברמן אמר שילכו להחליף מקצוע, אין לשום בן אדם בן 40 מקום בהייטק. הם יעשו את הקורס דרך הממשלה, ולא יקבלו אותם לעבודה. בן אדם בן 50 ילך להיות נהג משאית?".

על עצמו הוא מעיד שהיה יכול בקלות ללמוד מקצוע אחר וללכת לעבוד בין היתר בהייטק, אך בחר להישאר בביתו בשנה האחרונה ולא לעבוד - בתקווה שיפתחו את תיירות החוץ. הוא מספר אף כי בחר שלא להרים פרויקטים של תיירות פנים, כי לא היה מרוויח מהם כפי שהרוויח מתיירות חוץ, ועל תקופה זו הוא מצפה לקבל פיצויים מהמדינה. "ישבתי בבית בתקווה לחזור לעבוד. אמרו שעוד חודש שהשמיים נפתחים, ואז שוב אמרו שעוד חודש שזה נפתח, פותחים וסוגרים, פותחים וסוגרים. למדתי שנתיים להיות מורה דרך, ואני עושה השתלמויות והשקעתי הרבה כסף בשיווק. הרמתי לפני שנה פרויקט שנפל כי אין תיירים - והפסדתי 30 אלף שקל, הפרויקט נכשל בגלל מדיניות הממשלה".

ארי מלניק. באדיבות המצולמים
"הממשלה מקיימת הלוויה לענף התיירות ועושה מסיבה". ארי מלניק/באדיבות המצולמים

ארי מלניק, בן 43, עובד כמורה דרך ב-16 השנים האחרונות. "ממשלת ישראל מקיימת הלוויה לענף התיירות ולמורי הדרך ועושה מסיבה תקשורתית כדי שכולם יחגגו וישבחו אותם. כאילו שטיפלו בענף התיירות. אגב, לעצמם הם לא הציעו הסבה מקצועית בת שלושה חודשים. הם ממשיכים לקבל משכורת כאילו הממשלה לא סגרה את התיירות. מכל הכותרות לא נכנס לי אפילו שקל לחשבון. לא שקל פיצוי על ששה חודשי השבתה שנגרמו על ידי הממשלה. אני מתבייש שזו הממשלה שלי. מתבייש במדינה שלי. אנשים סביבי מיואשים ואני איתם. בקרוב לא תהיה ברירה לאנשים אלא לשרוף צמיגים ולחסום כבישים".

נציגי עובדי התיירות מסרו כי "לצערנו במתווה השקרי שהציגה אתמול הממשלה, שישבה חודשים רבים בחוסר מעש, אין אפילו שקל אחד של פיצויים למורי הדרך. צריך לזכור כי מורי הדרך אינם עובדים בגלל החלטה מיותרת של ממשלה כושלת, ומצויים ללא תמיכה כלכלית כבר קרוב לחצי שנה".

"הניסיון להציג פתיחת משרות חדשות כחלק מהתוכנית הוא מצג שווא. אנו מסוגלים למצוא עבודה בשוק החופשי כמו כל אדם אחר. השכר שהוצג בעבודות שצוינו, שאינן קשורות לשום תוכנית פיצויים, 'עד 11 אלף', הוא עלות מעביד ולא שכר ברוטו העומד על כ-7,500 שקלים. בנוסף ההכשרה המקצועית המוצעת והמלגה המקסימלית לא מאפשרים לפרנס משפחה בזמן ההכשרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully