וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת השרים אישרה את קידום חוק סער למניעת הסתה ברשתות החברתיות

עודכן לאחרונה: 27.12.2021 / 12:46

החוק יאפשר לבימ"ש מחוזי להורות לחברות התוכן והרשתות החברתיות, בהן גוגל ופייסבוק, להסיר תכנים במידה והם מהווים עבירה פלילית או מייצרים חשש לפגיעה בביטחונו של אדם, ביטחון המדינה או ביטחון הציבור. נתניהו טען להרס הדמוקרטיה ותקף את סער, שהשיב: "תשתה מים קרים"

גדעון סער בישיבת סיעת תקווה חדשה, 13 בדצמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
בליכוד טוענים שמדובר בצנזורה וסתימת פיות. סער/פלאש 90, יונתן זינדל

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (שני) פה אחד את הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער למניעת הסתה ברשתות חברתיות. מדובר בהצעת חוק ממשלתית, שמאפשרת לבתי משפט מחוזיים להורות לחברות התוכן והרשתות החברתיות להסיר תכנים במידה והם מהווים עבירה פלילית או מייצרים חשש לפגיעה בביטחונו של אדם, ביטחון המדינה או ביטחון הציבור. בין האתרים עליהם יחול החוק - גוגל, פייסבוק, טיקטוק וטוויטר.

בדיון שיתקיים בבקשה להסרת הפרסום יוזמנו מפרסם התוכן והבעלים, המנהל, או המפעיל של אתר האינטרנט בו פורסם התוכן וכן נציגי ספק השירות. מדובר בנוסח מצומצם יותר מהצעת החוק הפרטית שהגיש חבר תקווה חדשה, ח"כ מאיר יצחק הלוי, שעברה בתחילת החודש בקריאה טרומית. היא אפשרה לבית המשפט התערבות רחבה יותר, וגם הסרת פרסומים שמסכנים את "שלומו הנפשי" של אדם כזה או אחר.

מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
לפי תמנו שטה, נחסמו פוסטים עם ביקורת על רשויות האכיפה ומי שהעלה אותם תוחקר. מחאת יוצאי אתיופיה/רויטרס
פנינה תמנו שטה. מרים אלסטר/פלאש 90, אתר רשמי
ביקשה להחיל את החוק גם על פוסטים המבקרים את רשויות אכיפת החוק. תמנו שטה/אתר רשמי, מרים אלסטר/פלאש 90

במהלך הדיון בוועדה ביקשה השרה פנינה תמנו שטה להחיל את החוק גם על פוסטים המבקרים את רשויות אכיפת החוק. היא ביקרה את הקלות בה נוקטת לדבריה יחידת הסייבר של משרד המשפטים בחסימת פוסטים בתקופת מחאות.

היא תיארה לדוגמה את מחאת יוצאי אתיופיה, שם נחסמו פוסטים עם ביקורת על רשויות האכיפה, ובהמשך המשטרה גם תיחקרה את מי שהעלה אותם. השרה דרשה להתנות את הגבלת או הסרת הפוסטים בבקשה או בצו שופט. שר המשפטים גדעון סער והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי השיבו שיעלו את הנושא בהתייעצות עם היועמ"ש אביחי מנדלבליט.

אפליקציית טיקטוק TikTok. GettyImages
לדיון שיתקיים בבקשה להסרת הפרסום יוזמנו מפעילי האתר בו פורסם התוכן/GettyImages

אם החוק יאושר סופית בכנסת, ישראל תצטרף לגרמניה, אוסטרליה ומדינות מערביות נוספות בעולם שחוקקו חוקים דומים. "המציאות הטכנולוגית מקדימה את הרגולציה בכל מה שקשור להתמודדות עם סכנות ברשת", נמסר מטעמו של שר המשפטים.

בליכוד ובאופוזיציה מבקרים קשות את חוקי הפייסבוק של תקווה חדשה, וטוענים שמדובר בצנזורה וסתימת פיות. "‏הדמוקרטיה הישראלית בסכנה", כתב היום ראש האופוזיציה בנימין נתניהו בטוויטר בעקבות אישור הצעת החוק. "גדעון סער העביר היום בועדת השרים לחקיקה את החוק האיראני לצנזור הרשתות החברתיות בישראל. במקביל הוא מקדם חוק שיאפשר חיפוש בבתי אזרחים בלי צו שופט, וחוק לפסילת מועמדים לראשות הממשלה".

"ביבי, תשתה מים קרים", השיב סער לנתניהו. "זה אותו חוק שהממשלה שלך העבירה בכנסת ה-20 עד שהתחרטת, רגע לפני אישורו בקריאה שנייה ושלישית. כולם יודעים שאתה מגן על עבריינות ועל הסתה ברשתות ולא על הדמוקרטיה. במדינות מערביות ומתקדמות כבר חוקקו הסדרים בנושא. אנחנו נחוקק את החוק הזה ונגן על הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully