וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה הצעת החוק למניעת פרסום ברשתות; באופוזיציה תקפו: "סכנה לדמוקרטיה"

עודכן לאחרונה: 8.12.2021 / 14:54

לפי ההצעה, שעברה בקריאה טרומית עם רוב של 58 ח"כים, שופט שיוסמך יוכל לחייב מפרסם תוכן ברשת להסירו אם החליט כי הפרסום כולל עבירה פלילית או שאותו תוכן מסכן את שלומו הנפשי של אדם. הרוחות במליאה התלהטו בזמן ההצבעה: "זו הצעת חוק דיקטטורית, תהפכו לצנזורים"

בווידאו: חוק הפייסבוק עבר בקריאה טרומית נתניהו דפק על השולחן/צילום: דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק למניעת ביצוע עבירות באמצעות פרסום באינטרנט (הסרת תוכן), התשפ"ב-2021 של חבר הכנסת מאיר יצחק-הלוי וקבוצת חברי הכנסת. בהצבעה שמית תמכו בהצעה 58 חברי כנסת מול 46 שהתנגדו והיא תועבר לוועדת חוקה.

ההצעה כוללת כי שופט שיוסמך לכך יהיה רשאי לתת צו המחייב מפרסם תוכן להסיר תוכן מאתר האינטרנט שלו אם שוכנע שנעברה עבירה פלילית באמצעות פרסום התוכן או אם בנסיבות העניין יש בפרסום לסכן באופן קרוב לוודאי את שלומו הנפשי של אדם.

מליאת הכנסת 8 בדצמבר 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח"כים מהליכוד ונתניהו מרים את קולו במליאה, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

עוד נכתב כי "יש המנצלים את רשת האינטרנט לביצוע עבירות, כגון: פרסום דברי הסתה לאלימות, עבירות מין, פרסומים שיש בהם פגיעה שאינה מוצדקת בפרטיותו של אדם, פרסומים שיש בהם כדי לפגוע בכבודו ובנפשו של אדם ולביישו ועוד. לאחרונה נחשפנו לכך שהרשתות החברתיות בעצמן משתפות פעולה במודע עם פגיעות ונזקים הנעשים במגרש הביתי שלהן וזאת משיקולים כלכליים ותחרות עם רשתות נוספות".

"בעת האחרונה קיימת מגמה עולמית של עלייה בהיקף השימוש באינטרנט לצורך פרסום תכנים מזיקים. מגמה זו הובילה, בין השאר, לעלייה ברף האלימות במדינות שונות בעולם. המאמץ למיגור תופעות אלה הוא מאמץ חוצה גבולות המצריך שיתוף פעולה בין ממשלות ושיטות משפט שונות. גם מדינת ישראל מתמודדת בעת האחרונה עם תופעה זו, ועל כן נדרשת הרחבתו של ארגז הכלים המשפטיים להתמודדות עמה".

"זה החוק לסתימת פיות הימין"

בזמן הדיון במליאה, לפני ההצבעה, התלהטו הרוחות ונציגי מפלגות הימין הביעו מחאה. יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, אמר ממקום מושבו תוך שהוא דופק על השולחן: "אני רוצה להגיד לכם כמה הדבר הזה אבסורדי ומסוכן, אתם מדברים על דמוקרטיה? סכנה איומה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' התנגד: "זה החוק לסתימת פיות הימין, אחרי זה השתלטתם על התקשורת הממוסדת ברובה במדינת ישראל. אתם רוצים להפוך את עצמכם לצנזורים גם של הרשתות החברתיות. המקום היחידי שהימין, שהמחנה הלאומי והציוני במדינת עוד ישראל יכול להתבטא בו ויש לו חופש ביטוי, גם את הפה הזה תסתמו. לכל דבר תקראו הסתה, לכל דבר תקרא קריאה לאלימות. אתם הולכים בהצעת חוק דיקטטורית להפוך היום לצנזורים של חופש הביטוי ברשתות החברתיות במדינת ישראל".

"הרשתות הפכו לפלטפורמה מסוכנת ליצירת אלימות"

ח"כ מאיר יצחק הלוי: "מזה כשלוש שנים אני עוסק בנושא האלימות ברשתות החברתיות כאיש ציבור כמחנך ואף כקורבן. לצערי הגדול הרשתות החברתיות הפכו לשמש כפלטפורמה קלה נוחה ומסוכנת לעידוד ויצירת אלימות, הסתה, סחיטה, איומים, הטרדות מיניות ויצירת דה-לגיטימציה, הפועלת נגד קורבנות מגיל צעיר ועד גיל שיבה".

"בעולם נורמלי תפקידן של רשתות חברתיות לשמש כפלטפורמה להעברת מידע, לחשיפת מידע ,לביקורת לגיטימית, להפעלת לחץ ציבורי לגיטימי ואין ספק שתפקידם חשוב מאוד. אך לצערי המצב היום רחוק מלהיות מצב נורמלי ומלמד בעיניי על איבוד שליטה ועל כאוס מוחלט. אני רואה בתופעה חמורה זו את הלקונה החברתית הקשה ביותר שהחברה הישראלית עוברת בשנים האחרונות".

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה ומומחית למשפט וטכנולוגיה, אמרה: "כיום ברור שצריך להרחיב את ארגז הכלים שמיועדים למנוע תוכן פוגעני ברשתות החברתיות, ואנו מבינים עד כמה התוכן הזה מסוכן ליחידים בפרט ולחברה כולה. דרך המלך להתמודד עם תוכן פוגעני היא באמצעות המשפט הפלילי, אבל ישנם מקרים שבהם נדרשת הסרה מהירה של תכנים למניעת נזק נוסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully