וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל התגאה בפרויקט הרובוטים בעזה. מאז הוא תקוע ורצוף קשיים

28.12.2021 / 10:08

באוגדת עזה חשפו את הפרויקט היקר "גבול חכם וקטלני", שמטרתו לשלב רובוטים שיחליפו חיילים, כדי לצמצם חשיפה שלהם בגבול. אך לדברי קצינים בפיקוד הדרום, הפרויקט כלל לא מתקדם בהתאם לציפיות, ואומרים אף כי "מי שהעביר תחושה כאילו עוד רגע זה הופך למבצעי טעה והטעה"

בווידאו: הרמטכ"ל כוכבי בטקס השלמת בנייה החומה התת קרקעית בגבול עזה/צילום: אמיר בוחבוט, רויטרס

קצינים בפיקוד הדרום בצה"ל טוענים כי פרויקט הרובוטים על גבול עזה, שמטרתו לאתר מחבלים ולתקוף אותם, מבלי שחיילי צה"ל ייחשפו לצד הפלסטיני, לא מתקדם בהתאם לציפיות. זאת, למרות שבקיץ התגאה צה"ל בפומבי פרויקט. "יש לא מעט קשיים".

"גבול חכם וקטלני" הוא פרויקט עתיר משאבים שמטרתו לשלב רובוטים שיחליפו חיילים לאורך הגבול עם רצועת עזה. הפרויקט כולל אמצעי תצפית מתקדמים, רחפנים אוספים מידע לאורך הגבול ותוקפים, וכלי רכב נשלטים מרחוק, המסיירים לאורך גדר המערכת על גבי הכביש, במטרה לזהות חדירות וגורמים חשודים.

פעילות צה"ל לגילוי מנהרות תת קרקעיות בגבול רצועת עזה. 21 באוקטובר 2020. רויטרס
״הרעיון מאחורי ׳גבול חכם וקטלני׳ הוא מבריק". חיילי צה"ל בגבול עזה. אוקטובר, 2020/רויטרס

באוגדת עזה התגאו בקיץ האחרון בפומבי בפרויקט שמטרתו לצמצם עד כמה שניתן חשיפה של לוחמי צה"ל לירי מנגד מהצד הפלסטיני, שכולל לרוב טילי נ"ט או ירי צליפה, ואף תרחישים הכוללים מחבלים שייצאו ממנהרות בקרבת הגבול. אך לדברי קצינים בפיקוד הדרום, הפרויקט לא מתקדם בהתאם לציפיות: "יש לא מעט קשיים טכנולוגיים שכרגע לא נראה שמצליחים להתגבר עליהם. ויותר מזה יש לא מעט ויכוחים בתוך הצבא על האופן שבו זה צריך להתקדם. הוויכוחים תוקעים את הפרויקט".

קצין מזרוע היבשה שחשוף לתהליכי הפרויקט היקר, אמר כי "הרעיון מאחורי 'גבול חכם וקטלני' הוא מבריק. איך לשלב רובוטים בפעילות המבצעית כדי למנוע פגיעה בחיילים. אבל מה לעשות שיש פערים מהותיים בשילוב בין המערכות. דרישות הבטיחות גבוהות. יש גם קושי לאשר ירי או לתקוף מרחוק. עד כדי כך שחששו מאוד לשלב את האמצעים השונים במבצע שומר חומות. חששו מתקלות של רחפנים או כלי רכב נשלטים מרחוק".

עוד אמר הקצין בשיחה סגורה כי "מי שמיהר לחשוף את הפרויקט בפומבי והעביר תחושה כאילו עוד רגע זה הופך להיות מבצעי טעה והטעה. בינתיים זה עולה הרבה מאוד כסף ולא נראה שזה מתקדם". בקרוב מאוד יידרש מפקד זרוע היבשה האלוף תמיר ידעי לקבל החלטות בנוגע להתקדמות הפרויקט והטכנולוגיות המשולבות בו.

חסימות בעוטף עזה 19 באוקטובר 2021. שי מכלוף
התגאו מהר מדי. חיילים בעוטף עזה, אוקטובר/שי מכלוף

חשוב להדגיש כי גם פרויקט "משמר קדמי" של צה"ל שמשלב כלי רכב נשלטים מרחוק במסגרת תמרון יבשתי לעומק שטח האויב, לא מצליח להתקדם בהתאם ללוחות הזמנים שצה"ל הגדיר, וכבר כמה שנים אין החלטה להגדיר אותו כמבצעי.

מדובר צה"ל נמסר: "פרויקט 'גבול חכם וקטלני' נמצא כעת בשלב למידה ופיתוח מבצעי בשילוב התעשיות הביטחוניות ובשיתוף עם הגורמים הרלוונטיים בצה"ל, בכדי למצות את התובנות טרם הרחבתו למרחבים נוספים. הפרויקט סיים התנסות מבצעית ראשונה בגזרה הצפונית ברצועת עזה ובשל אתגרי פיתוח עבר לגורמים הרלוונטיים לכך. התקדמות הפרויקט נמשכת ונעשית בהתאם למגוון שיקולים כשהראשון מתוכם הינו היכולת של הכלים לתת מענה מבצעי מיטבי בגזרה. נדגיש כי תהליכים מהפרויקט כבר מומשו בפועל כחלק מתפיסת ההגנה הרב ממדית. 'גבול חכם וקטלני' הינו פרויקט חדשני ומורכב הנעשה במטרה לחזק את הגנת הגבול על ידי אמצעים טכנולוגיים ויכולות דיגיטליות מתקדמות. לוחות הזמנים, התקציב וקבלת החלטות הפרויקט על ידי צה"ל מבוצעות באמצעות משרד הביטחון כנהוג בכל פרויקט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully