וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין של הליכוד ביטל את הפסילה הגורפת של הליכודניקים החדשים

עודכן לאחרונה: 22.12.2021 / 12:56

ברקע המתקפה של יו"ר המפלגה נתניהו על ישראל כץ, קבע ביה"ד של התנועה כי ייפסלו רק מתפקדים שיש לגביהם הוכחות לפעילות נגד הליכוד. המשמעות: אלפי חברים ישובו בכפוף לבדיקה. ביקורת מרומזת על נתניהו: "אם זה איום קיומי מתבקש טיפול יסודי, ציוצים בטוויטר הם לא תחליף"

בווידאו: ניר חפץ על דוכן העדים ביום ה-14 לעדותו במשפט נתניהו/מערכת וואלה!

בית הדין העליון של הליכוד קבע היום (רביעי) כי הפסילה הגורפת של חברי קבוצת "הליכודניקים החדשים" מחברותם במפלגה תבוטל, וכי ייפסלו רק מתפקדים שיש לגביהם הוכחות של פעילות נגד הליכוד או תמיכה במפלגות אחרות. המשמעות היא שכאלף "ליכודניקים חדשים" ייפסלו, אך כ-6,000-7,000 יחזרו למפלגה ותיערך לגביהם בדיקה פרטנית.

בית הדין, בראשות השופט מיכאל קליינר, קבע כי "התנועה נקטה בצעדים גורפים מדי וגלגלה את תפוח האדמה הלוהט הזה לפתחו של בית הדין בתקווה כי בית הדין יכשיר את הצעדים האלה". בהחלטה נמתחה גם ביקורת מרומזת על יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, ובכירים נוספים במפלגה שהובילו את הקמפיין והמהלכים נגד הליכודניקים החדשים. "מן הראוי כי התנועה תשנס מתניים ותקדיש את הזמן, העבודה ותשומת הלב הדרושים להתמודדות מושכלת עם תופעת ההתפקדות העוינת. כי אם אכן באיום קיומי מדובר מתבקש טיפול יסודי ורציני בו, שציוצים בטוויטר לא מהווים לו תחליף ראוי ולא יכולים לבוא במקומו", נכתב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ ישראל כץ בישיבת ממשלה, 27 באוקטובר 2019. רויטרס
"ציוצים לא יכולים להוות תחליף ראוי לטיפול רציני בתופעה". נתניהו וכץ/רויטרס

הליכודניקים החדשים היא קבוצת מתפקדים שהחלה להתארגן אחרי המחאה החברתית ב-2011 במטרה להשפיע מבפנים על מפלגת השלטון ולקדם כוחות חילוניים וליברליים במפלגה. ראשי הקבוצה הובילו בשנים האחרונות מהלך התפקדות המוני שבמסגרתו צירפו למפלגה אלפי מתפקדים, למורת רוחם של יו"ר התנועה בנימין נתניהו ובכירים נוספים בליכוד כמו מירי רגב, יריב לוין ודוד ביטן, שמדמים אותם לנגע זר וגיס חמישי של אנשי שמאל שרוצים להשתלט על המפלגה. בשנים האחרונות הובילה המפלגה מהלכים שונים בניסיון לדלל את כוחם ואת השפעתם על הפריימריז במפלגה.

ההחלטה מגיעה יממה לאחר המתקפה של יו"ר הליכוד נתניהו על ח"כ ישראל כץ, יו"ר מזכירות הליכוד, וחברי כנסת נוספים שתמכו בליכודניקים החדשים ונתמכו על ידם בפריימריז. נתניהו כתב אתמול ברשתות החברתיות "אני ציפיתי מכל חברי הליכוד, ובהם ראשי המוסדות במפלגה, להיאבק בכל העוצמה נגדם ולפעול להוצאתם מהתנועה. כולם עשו זאת חוץ מישראל כץ, שעד היום פעל ופועל הפוך", נתניהו כתב. "מי שחושב שכדי לקבל כמה קולות אפשר לסכן את עתיד הליכוד והעתיד של כולנו, יגלה שלמעלה מ-130 אלף חברות וחברי הליכוד לא יסלחו לו על כך". מפסק הדין עולה כי בדיונים בפני בית המשפט הופיעו חברי כנסת ושרים בשעתו מהליכוד כמו צחי הנגבי, יובל שטייניץ וקרן ברק, שהתנגדו למהלכי הפסילה בטענה ש"מדובר בצעד קולקטיבי גורף, שאינו מבחין בין פרטים ומקדים סילוק מהתנועה לבירור עובדתי".

עוד בוואלה!

נתניהו נגד ישראל כץ: "מסכן את עתיד הליכוד כדי לקבל כמה קולות"

לכתבה המלאה
מיכאל קליינר במסיבת התה של הליכוד נגד מדיניות אובמה, אוקטובר 2010. אורי לנץ
"התנועה גלגלה תפוח אדמה לוהט לפתח בית הדין". נשיא בית הדין מיכאל קליינר/אורי לנץ

ההחלטה ניתנה בנוגע לשלוש עתירות שהוגשו לבית הדין - אחת של הליכודניקים החדשים שביקשו לבטל את הפסילה הגורפת ואת הדרישה לחתימה על מכתבי נאמנות כתנאי לחברותם בתנועה, ולחזור לחברותם במפלגה, כולל הוותק שצברו בה שמאפשר להם להתמודד לתפקידים שונים. שתי עתירות נוספות של פעילי ליכוד עמדו בפני בית הדין שביקשו להרחיב את הפסילה הגורפת כדי להיאבק בקבוצה. בית הדין קיבל חלקית את עתירת הליכודניקים החדשים ודחה את שתי העתירות הנוספות.

בית הדין קבע שאכן, התפקדות של אנשים שאינם מזדהים עם התנועה ומטרותיה מחייבת את מוסדות התנועה לפעול ולהרחיק אותם, אך ההחלטה מותחת ביקורת על התגובה "האימפולסיבית והשטחית" של ראשי הליכוד שלא השקיעו משאבים ומאמצים במטרה לאסוף מידע ולעבד אותו אלא הסתפק ב"פעולות גורפות ומגושמות".

לפי פסק הדין, שום מוסד ממוסדותיו הפוליטיים של הליכוד לא התכנס לדיון כדי לדון בשאלה כיצד מתמודדים עם "הסכנה הזו המכרסמת מבפנים. גם יו"ר הליכוד שבשיחות עם חברים הביע דאגה נוכח התופעה ובראיון עם שמעון ריקלין לפני שנים מספר בערוץ 20 הגדיר את אירגון הליכודניקים החדשים כעויין, לא יזם דיון במוסדות התנועה כדי לגבש מדיניות כלפי הגורמים העוינים הללו. במילים אחרות המסקנה המשודרת מהיעדר ההתייחסות של מוסדות הליכוד היתה שגם הליכוד אינו רואה את הסכנה שמציירים העותרים בשקידה ובהתמדה, בעוצמה ובמימדים שהללו רואים אותה".

הליכודניקים החדשים. הליכודניקים החדשים, אתר רשמי
חברי הליכודניקים החדשים/אתר רשמי, הליכודניקים החדשים

ה"ליכודניקים החדשים - הקבוצה הדמוקרטית", שעתרו נגד הפסילות ומהלכי ההדחה, מסרו בתגובה להחלטת בית הדין של הליכוד: "תנועת הליכוד הוכיחה היום כי למרות כל מה שאומרים עליה יריביה הפוליטיים, היא היתה ונשארה המפלגה הדמוקרטית הגדולה היחידה בישראל ואנחנו גאים להימנות בין חבריה. אנחנו גאים לקחת חלק בפעילות השוטפת של התנועה הכוללת כנסים, אירועים, פעילות בסניפים והתגייסות לטובת הליכוד במערכות הבחירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully