וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 שנים אחרי האסון בנחל צאלים: מכתב האם שתרמה את איברי בנה גרם לבנט להזיל דמעה

עודכן לאחרונה: 19.12.2021 / 17:21

"הלב שפעם בגופו של בני פועם עכשיו בחזהו של מישהו אחר. חלק ממנו עוד חי", כתבה לשרים שירי ניר, שאיבדה את בנה עילי ובעלה עמרי. המכתב הוקרא לממשלה לפני אישור הצעה של טרופר לעודד חתימה על כרטיס אדי לתרומת איברים. השרים לא נותרו אדישים, וגם רה"מ בנט מחה דמעה

בווידאו: מאות ליוו את עמרי ועילי ניר בדרכם האחרונה: "עדיין לא מעכלים"/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: יוסי אלטר

"יש משהו מטורף, מוזר ובלתי נתפס במחשבה שחלק מהילד שלי, שנוצר מה-DNA של בעלי ושלי, נמצא היום בגוף של ילד אחר, חי וקיים, ושאלמלא הלב הזה קיים סיכוי שהילד לא היה חי" - כך מסרה הבוקר (ראשון) לשרי הממשלה שירי ניר, שאיבדה את בעלה עמרי ובנה עילי באסון בטיול בנחל צאלים ב-2016. לאחר מכן, השרים אישרו את קידום פרויקט החתימה על כרטיס אדי לתרומת איברים באתרים הממשלתיים.

המכתב הוצג טרם הצעת ההחלטה של שר התרבות חילי טרופר, תורם איברים בעצמו. טרופר הקריא את המכתב שכתבה ניר, שתרמה את איבריו של עילי בנה, שהיה בן 10 במותו, ומיד לאחר מכן ההצעה אושרה פה אחד ללא כל דיון. לפי שרים שנכחו בישיבה, חלק מהנוכחים, ובהם גם ראש הממשלה נפתלי בנט, לא נותרו אדישים למכתב והזילו דמעה.

ההצעה נועדה להרחיב את מאגר התורמים בישראל, ברקע מחסור באברים להשתלה ושיעור נמוך של הסכמה לתרומת אברים הן על ידי משפחות והן דרך כרטיס אדי. ההחלטה קובעת שכל אזרח אשר רוצה להשתמש בטפסים המקוונים באתרי הממשלה דוגמת חידוש רשיון נהיגה, הוצאת דרכון או תשלום רשיון, יופנה לחתימה על כרטיס אדי ויוכל לבחור האם לחתום עליו.

עילי ועמרי ניר. באדיבות המשפחה
עמרי ועילי ניר/באדיבות המשפחה
הלוויתם של ד"ר עמרי ניר ובנו עילי שנהרגו בתאונה בעת טיול בנחל צאלים, 12 בדצמבר 2016. שלומי גבאי
שירי ניר ליד ארונותיהם של בנה ובעלה בהלווייתם/שלומי גבאי

"הדבר הראשון שראיתי באולטרה סאונד שעשיתי לאחר שנודע לי שאני בהריון עם עילי היה הלב שלו", כתבה ניר. "עוד לפני שראיתי על המסך צורה של ילד, לפני ששמעתי בכי וצחוק של תינוק, לפני שראיתי אותו לומד ללכת, לפני שלימדתי אותו לקרוא, לפני הכל ראיתי ושמעתי את פעימות הלב שלו. עילי כבר לא איתי. אני כבר לא שומעת אותו צוחק ולא רואה אותו מול עיניי, אבל הלב הזה עדיין פועם היום, אם כי בגוף אחר".

"הדבר האחרון שחשבתי עליו בבוקר בו יצאו עמרי ועילי לטיול היה שלא אראה אותם יותר", המשיכה. "כשהגעתי לבית החולים עוד נתנו לי להאמין שיש סיכוי שעילי יצא מזה, שיתעורר ויחזור הביתה. זה לא קרה. כשהבנתי שהכל אבוד פניתי לרופאים וביקשתי לדבר על תרומת איברים. אני לא יודעת מאיפה היו לי הכוחות לחשוב על מה נכון לעשות ולא להתרכז בכאב שלי. במבט לאחור לפעמים זה נראה לי כמו לקוח מסרט".

רה"מ נפתלי בנט, במהלך ישיבת הממשלה 12 בדצמבר 2021. רויטרס
הזיל דמעה. בנט/רויטרס

בהמשך התייחסה ניר לחשיבות החשיפה לשיח והגברת המודעות לתרומת איברים במאמץ להגדלת מספר התורמים בישראל. "עברו חמש שנים מאז תרומת האיברים של עילי. אי שם בארץ יש כמה ילדים שחיים בזכותו. זה לא מנחם אותי כהוא זה על האובדן הבלתי נתפס שלי, אבל מנחמת אותי הידיעה שברגע הכי קשה בחיי ידעתי לקבל החלטה מושכלת וחשובה ושנפלה בחיקי הזכות להעניק חיים. הלב שפעם בגופו של עילי, שהתרגש, שכאב, שחיבקתי ושהרגשתי כשהיה נצמד עליי פועם עכשיו בחזהו של מישהו אחר. חלק ממנו עוד חי, וזו תחושה שאי אפשר לתאר במילים".

"להגברת המודעות לחשיבות התרומה תהיה השפעה מצילת חיים ולכל אחד מכם, שיפעל למענה יהיה חלק בהצלת חיים", כתבה לבכירים. "אני מבקשת מכולכם, ראש הממשלה ושרים, לתמוך בהחלטת הממשלה שמביא השר טרופר. אני משוכנעת שבעובדה שלראשונה כל שירותי הממשלה המקוונים ינגישו את כרטיס אדי לחתימה יהיה משום הצלת חיים ממש! ואין דבר חשוב מכך".

שר התרבות חילי טרופר. ראובן קסטרו
קרא את המכתב שכתבה שירי ניר. שר התרבות חילי טרופר/ראובן קסטרו

השר טרופר אמר כי "אין מעשה חשוב מהצלת חיים. למעלה מאלף ישראלים ממתינים בתור להשתלת איברים. 90 מהם נפטרים בהמתנה. המשמעות של עוד ישראלים שיחתמו על כרטיס אדי היא הצלת חיים". ח"כ מרב בן ארי (יש עתיד) שמקדמת במקביל הצעת חוק דומה בנושא בירכה על החלטת הממשלה ואמרה כי "חתימה על כרטיס אדי היא דבר חשוב מאין כמותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully