וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת האסון במירון: "למרות שדרעי היה מעורב בנושא ההילולה, היתה תחושת מסמוס"

עודכן לאחרונה: 14.12.2021 / 23:54

היועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת, סיפרה בעדותה בפני הוועדה החוקרת את האסון על יחס הגורמים האמונים להגבלות שנדרשו במקום טרם האירוע הקטלני, ועל מה שהתפרש כ"מסמוס" התקנות. "הבהרתי שללא תקנות מתאימות, קיום ההילולה במתכונת המונית הוא בעייתי ולא חוקי"

בווידאו: יועמ"ש משרד הדתות מעידה בפני הוועדה לחקירת אסון הר מירון/צילום: לע"מ

עו"ד גליה קליין, היועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת, סיפרה היום (שלישי) בעדותה בפני ועדת החקירה הממלכתית בעניין אסון הר מירון על יחס הגורמים האמונים להגבלות שנדרשו במקום טרם האסון, על דרישותיה ועל "מסמוס" התקנות לדבריה.

חברי ועדה ביקשו מקליין להסביר את הניסיונות לתקן תקנות קורונה לפני ההילולה בשנת 2021. באותה תקופה ישראל יצאה מגל הקורונה השלישי, החיסונים החלו להשפיע והמדינה חזרה לשגרה יחסית, אך עדיין היו הגבלות קהל על אירועים של יותר מ-500 איש.

קליין סיפרה על השבועות שקדמו להילולה, בהם היא ויועצים משפטיים במשרד הבריאות עבדו על תקנות מיוחדות לקראת ההילולה במירון, אך הן לא קודמו על ידי הדרג המדיני. התקנות ביקשו לבטל את הגבלת הקהל אך לדרוש תו ירוק. כלומר, לוודא שכל מי שמגיע להילולה מחוסן או עם בדיקה שלילית לקורונה.

לדבריה, שבוע לפני האירוע היא שלחה טיוטה של תקנות לגורמים הרלוונטי, אך קיבלה טלפון זועם ממנכ"ל המשרד לשירותי דת עודד פלוס. "הוא כעס שרשמנו את המרכז הארצי של המקומות הקדושים כגורם שמפיק את האירוע, זה אומר שהוא אחראי על בדיקת התו הירוק", סיפרה.

אסון הר מירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן / פלאש 90, פלאש 90
"קיום ההילולה במתכונת המונית ללא תו ירוק היה בעייתי". זירת האסון, אפריל/פלאש 90, דוד כהן / פלאש 90

יו"ר הועדה, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור שאלה את קליין איך פלוס נימק את הכעס, וקליין הסבירה: "הוא אמר לי שהוא מאד כועס, והוא ידבר עם נחמן אש והיועמ"ש, ושנחמן אש רוצה משהו אחר. היתה דיסאינפורמציה, מסרים סותרים, היה קשה לנהל את האירוע הזה".

לדברי קליין, היא הציפה את הקשיים בקבוצת ווטסאפ משותפת עם יועצים משפטיים ממשרד הבריאות, משרד המשפטים וגורמים שונים. כאשר הזמן לאשר תקנות בממשלה הלך ואזל, מספר ימים לפני האירוע היא הבהירה לפלוס כי בלי תקנות שמבטלות את תקנות הקורונה, קיום ההילולה במתכונת המונית וללא תו ירוק הוא בעייתי ולא חוקי.

לבסוף, לא אושרו תקנות אלא פורסם "מתווה מירון" שבו הוגבלה חלוקת האוכל במתחם, והאירוע נערך ללא הגבלת קהל או הגבלות שונות. "היתה לנו המשפטנים תחושה שהשרים רצו 'למסמס' את התקנות", אמרה קליין.

עוד בוואלה!

עד 20 אלף במתחם, הדלקה מרכזית אחת: המלצות הביניים של ועדת החקירה לאסון מירון

לכתבה המלאה
יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי 22 בספט 2021. ראובן קסטרו
"שר הפנים היה מאד מעורב ונתן את הטון". דרעי/ראובן קסטרו

חבר הוועדה שלמה ינאי שאל את קליין: למה השרים לא תיקנו תקנה ללא הגבלת קהל להילולה המירון? האם הם רצו להגיע למשהו שאף אחד לא לוקח אחריות במקרה שיש התפרצות או מחלה, ואז השיטה הזו לדחות לרגע האחרון ולא לתקן? "יכול להיות", השיבה קליין.

ינאי שאל את קליין בנוגע לעבודה של מנכ"ל המשרד עודד פלוס מול השר לשירותי דת יעקב אביטן ושר הפנים אריה דרעי: אני שואל בהקשר של ההילולה במירון, לעולם התוכן מסביב להילולה, האם בתחום הזה מי שמנהל את העניינים האלו זה שר הפנים?

קליין השיבה: "בתחום הזה של ההילולה, שר הפנים היה מאד מעורב והוא מי שנתן את הטון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully